VAT dyskryminuje kontent elektroniczny

Apel środowisk medialnych i wydawniczych w sprawie zmiany zapisów prawa w zakresie podatku VAT, które dyskryminują kontent elektroniczny.

Publikacja: 04.09.2013 18:45

Krynica 3-5.09.2013 r.

APEL

Wszystkim nam, sygnatariuszom tego apelu – reprezentantom różnych środowisk, głównie medialnych i wydawniczych - z trudem przychodzi zrozumieć, a tym bardziej zaakceptować treść unijnych i krajowych przepisów w zakresie podatku VAT, które dyskryminują kontent elektroniczny.

Nie sposób racjonalnie wyjaśnić, dlaczego  wprowadza się nierówne stawki VAT za tą samą treść w wersji elektronicznej i w jej papierowym odpowiedniku. Za drukowaną prasę i książki, a także wydawnictwa na nośnikach takich jak np. karta pamięci albo dysk płaci się stawkę obniżoną. Natomiast e-booki i e-gazety/czasopisma, czyli te same wydawnictwa tyle, że w postaci niematerialnej (ściągane z Internetu/dostępne on-line) obciąża się 23 proc. stawką podstawową VAT. Stanowczo podkreślamy, że dla czytelnika ważny jest jak najszerszy dostęp do treści, nie zaś forma/sposób jej udostępniania. To nie koniec kuriozalnych przepisów. W oparciu o unijne regulacje, na które zgodziła się również Polska, gazeta/książka drukowana do celów podatku VAT jest towarem, natomiast e-gazeta/e-książka jest usługą elektroniczną, w stosunku do której nie można zastosować redukcji stawek VAT.

Brak  opodatkowania tożsamych i podobnych towarów i usług (drukowanych i elektronicznych) taką samą stawką podatku VAT, nie uwzględniający postępu technologicznego tworzy zdecydowaną rozbieżność pomiędzy środowiskiem cyfrowym/on-line i drukowanym/papierowym. Stwarza to poważne przeszkody w sprawnym funkcjonowaniu Jednolitego Rynku Wewnętrznego Unii Europejskiej, utrudnia swobodny przepływu towarów i usług oraz zakłóca konkurencję. Komplikuje to także funkcjonowanie firm wydawniczych/medialnych, które nie mogą osiągnąć optymalnej efektywności ekonomicznej poprzez zastosowanie jednej stawki podatku VAT do całości kontentu drukowanego/papierowego i elektronicznego. W ten sposób uniemożliwia się rozwój rodzimych wydawnictw i nowoczesnych mediów, ograniczając ich rozwój, a tym samym popularyzację informacji, wiedzy i opinii społecznej.

Utrzymywanie stawki podstawowej VAT tylko na produkty elektroniczne narusza unijną zasadę neutralności podatkowej potwierdzoną w wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Prowadzi także do  zakłóceń w procesie tworzenia konkurencyjnego Jednolitego Rynku Cyfrowego i dyskryminacji kultury cyfrowej. W konsekwencji dochodzi do  utrwalania piractwa w sieci i nielegalnego obrotu nie wyłączając obniżenia poziomu czytelnictwa.

Podobny problem pojawił się przy okazji zmiany przepisów o VAT w zakresie opodatkowania usług telewizyjnych stawką obniżoną. W wyniku wprowadzonych zmian wyraźnie wyłączono z zastosowania stawki obniżonej (8%) usługi VOD (ang. Video on Demand - wideo na żądanie). Uzasadnienie do ustawy nowelizującej ustawę o VAT nie zawiera jednak żadnych wskazówek co do przyczyn, dla których usługi VOD, które do kwietnia 2013 r. były opodatkowane stawką obniżoną, przestały korzystać z tej preferencji. W tym świetle powstaje wrażenie, że wyłączenie części usług telewizyjnych (usług VOD) z zakresu zastosowania stawki obniżonej jest decyzją arbitralną i nie popartą żadnym uzasadnieniem, nie mającą nawet (w przeciwieństwie do opodatkowania e-booków) uzasadnienia w przepisach unijnych. Istotne jest, iż taka regulacja jednocześnie zabija rynek nowoczesnych usług audiowizualnych, które w Polsce nie zdążyły się jeszcze rozwinąć i w konsekwencji doprowadzi do tego, że wprawdzie będzie wyższa stawka VAT, ale będzie ona liczona od niewielkiej podstawy, ponieważ ilość użytkowników VOD będzie znikoma.

Należy również wskazać, że przywoływana powyżej zmiana przepisów wykreowała również wątpliwości w zakresie możliwości zastosowania stawki obniżonej do usług PPV (ang. Pay Per View - oznacza wybrany jeden program, za który należy zapłacić z góry podaną wcześniej opłatę), które przed zmianą przepisów niewątpliwie korzystały ze stawki obniżonej.

Z uwagi na powyższe wzywamy instytucje Unii Europejskie i polski rząd do podjęcie konkretnych działań, analogicznych do tych podjętych we Francji i Luksemburgu mających na celu zaprzestanie dyskryminacji twórców/właścicieli kontentu elektronicznego poprzez transpozycję w środowisku cyfrowym stawek obniżonych obowiązujących w stosunku do analogicznych towarów i usług znajdujących się w tradycyjnym obrocie. Takie działania służyć będą konwergencji środowiska internetowego i fizycznego. Wyeliminują kłopoty na rynku konwersji mediów tradycyjnych i z pewnością zneutralizują zakłócenia konkurencyjności medialnej i wydawniczej szczególnie tej adresowanej do nas spoza Europy.

Pod listem podpisali się:

Grzegorz Hajdarowicz Prezes Zarzadu Gremi Media Sp. z o.o.

Bogusław Chrabota Redaktor Naczelny "Rzeczpospolitej" Dominik Libicki Prezes Zarzadu Cyfrowy Polsat S.A.

Marcin Piasecki Redaktor Naczelny "Sukcesu"

Prof. dr Zbigniew Czachór UAM Poznań

Ryszard Czarnecki Deputowany do Parlamentu Europejskiego

Marek Siwiec Deputowany do Parlamentu Europejskiego

Paweł Zalewski Deputowany do Parlamentu Europejskiego

VAT

Krynica 3-5.09.2013 r.

APEL

Pozostało 100% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?