Czasy, gdy polski rynek alkoholi rozwijał się w szybkim tempie, odchodzą do przeszłości. „Rz" dotarła do najnowszego raportu firmy badawczej International Wine & Spirit Research (IWSR), z którego wynika, że w 2018 r. Polacy kupią niespełna 4,3 mld litrów procentowych trunków. Oznacza to, że w najbliższych pięciu latach sprzedaż alkoholi będzie maleć o 0,2 proc. rocznie.
Czysta do lamusa
Chude lata czekają głównie piwo i wódkę. – Biorąc pod uwagę dotychczasową skalę sprzedaży, Polska nie przestanie być krajem wódczanym, jednak popyt na czystą i wódki smakowe o dużej zawartości spirytusu będzie się kurczyć – szacuje Piotr Poznański, analityk IWSR.
Przez najbliższe pięć lat sprzedaż wódki będzie maleć średnio o 1,5 proc. rocznie, aby w 2018 r. spaść do poziomu około 245,7 mln litrów.
Zdaniem Piotra Poznańskiego na popularności zyskiwać będą wódki smakowe o zawartości alkoholu nie większej niż 36,6 proc. Są one coraz bardziej popularne m.in. wśród kobiet.
Przeciętnie o 0,7 proc. rocznie może maleć w najbliższych pięciu latach sprzedaż piwa.