Rynek alkoholi w Polsce już się nie rozwija

Hamuje sprzedaż trunków. Kolejne lata nie przyniosą ożywienia.

Publikacja: 05.09.2013 00:25

Rynek alkoholi w Polsce już się nie rozwija

Foto: Bloomberg

Czasy, gdy polski rynek alkoholi rozwijał się w szybkim tempie, odchodzą do przeszłości. „Rz" dotarła do najnowszego raportu firmy badawczej International Wine & Spirit Research (IWSR), z którego wynika, że w 2018 r. Polacy kupią niespełna 4,3 mld litrów procentowych trunków. Oznacza to, że w najbliższych pięciu latach sprzedaż alkoholi będzie maleć o 0,2 proc. rocznie.

Czysta do lamusa

Chude lata czekają głównie piwo i wódkę. – Biorąc pod uwagę dotychczasową skalę sprzedaży, Polska nie przestanie być krajem wódczanym, jednak popyt na czystą i wódki smakowe o dużej zawartości spirytusu będzie się kurczyć – szacuje Piotr Poznański, analityk IWSR.

Przez najbliższe pięć lat sprzedaż wódki będzie maleć średnio o 1,5 proc. rocznie, aby w 2018 r. spaść do poziomu około 245,7 mln litrów.

Zdaniem Piotra Poznańskiego na popularności zyskiwać będą wódki smakowe o zawartości alkoholu nie większej niż 36,6 proc. Są one coraz bardziej popularne m.in. wśród kobiet.

Przeciętnie o 0,7 proc. rocznie może maleć w najbliższych pięciu latach sprzedaż piwa.

– Olbrzymie inwestycje browarów w poprzednich latach sprawiły, że poziom spożycia piwa zbliżył się w Polsce do poziomu z Niemiec czy Czech, czyli krajów, które są tradycyjnie rynkami piwnymi. Rynek już się nasycił i stracił możliwość szybkiego rozwoju – wyjaśnia analityk IWSR.

Tak, jak w przypadku rynku wódki, na popularności mogą zyskiwać słabe piwa smakowe, m.in. radlery, czyli piwa z lemoniadą.

Część udziałów rynkowych mogą odebrać piwom także coraz popularniejsze u nas cydry. – Ich oferta rośnie, czemu sprzyja obniżka akcyzy na słabe alkohole z jabłek od 1 stycznia 2013 roku – mówi Piotr Poznański.

Nadal na popularności będzie zyskiwać whisky. Według IWSR w 2018 r. kupimy jej ok. 24,3 mln litrów, o prawie 60 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Tempo, w jakim będzie rosła jej sprzedaż, będzie jednak wolniejsze niż w latach 2008–2012. Wówczas wynosiło średnio 22 proc. rocznie.

Rosnąca oferta nowości alkoholowych sprawia, że sprzedaż wina gronowego będzie się rozwijać wolniej niż spodziewali się jego producenci i dystrybutorzy. – Może ona rosnąć w tempie jednocyfrowym – uważa Piotr Poznański.

Akcyza pójdzie w górę?

Branża obawia się, że trudności na rynku pogłębi podwyżka akcyzy na alkohol. Nieoficjalnie mówi się, że Ministerstwo Finansów jest zdeterminowane, aby sięgnąć głębiej do kieszeni jego producentów. Biuro prasowe resortu tych doniesień nie potwierdza. Przekazało nam tylko, że trwają prace nad ustawą budżetową na 2014 r.

Najbardziej podwyżki obawiają się producenci i dystrybutorzy napojów spirytusowych. W przypadku najpopularniejszych marek wódek kosztujących ok. 20 zł za półlitrową butelkę udziały akcyzy i podatku VAT wynoszą już prawie 70 proc. ceny.

– Rentowność przemysłu spirytusowego jest niska, producenci nie będą więc w stanie wziąć na siebie ewentualnej podwyżki akcyzy – obawia się Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. – Wzrost cen spowoduje spadek legalnej sprzedaży oraz może zwiększyć zainteresowanie nielegalnymi produktami.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

b.drewnowska@rp.pl

Piwo na czele

Nieco ponad 27 mld złotych wydali Polacy na alkohol w sklepach i na stacjach benzynowych od lipca 2012 r. do czerwca 2013 r., wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Nasze wydatki były niemal tak wysokie jak przed rokiem. Wielkość sprzedaży alkoholi, liczona w litrach, zmalała w tym czasie o niemal 1 proc. Co druga złotówka wydana na alkohol przypadła na piwo. Wielkość jego sprzedaży spadła o niemal 1 proc. Natomiast o 2,3 proc. niższe niż rok wcześniej były nasze zakupy wódki. Przypada na nią ok. 35 proc. rynku alkoholi w ujęciu wartościowym. O 18 proc. urosła za to wielkość sprzedaży whisky, o 4 proc. win gronowych. Niższy był popyt na dżin i brandy.

Czasy, gdy polski rynek alkoholi rozwijał się w szybkim tempie, odchodzą do przeszłości. „Rz" dotarła do najnowszego raportu firmy badawczej International Wine & Spirit Research (IWSR), z którego wynika, że w 2018 r. Polacy kupią niespełna 4,3 mld litrów procentowych trunków. Oznacza to, że w najbliższych pięciu latach sprzedaż alkoholi będzie maleć o 0,2 proc. rocznie.

Czysta do lamusa

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się