Biedronka traci zaufanie klientów

handel | W badaniach konsumenckich znacznie lepiej wypadły sieci delikatesów. Kolejna ankieta potwierdza, że niskie ceny przestają być absolutnym priorytetem.

Publikacja: 03.10.2013 04:22

Biedronka traci zaufanie klientów

Foto: Bloomberg

Ogółem najlepiej ocenianymi firmami handlu detalicznego w Polsce są Apart, Rossmann oraz Allegro – wynika z badania firmy OC&C Strategy Consultants. Zostało ono przeprowadzone w dziewięciu krajach i dotyczyło 661 sieci handlowych. W sumie wzięto pod uwagę oceny 30 tys. konsumentów. U nas w czołówce widać też kolejno sieci Empik, Douglas i Sephora.

Rok temu w badaniu triumfowało Allegro, największy sprzedawca internetowy w Polsce. Jak podaje OC&C, serwis wtedy zwyciężył w siedmiu z dziesięciu ocenianych elementów oferty. W tym roku firma spadła na trzecią pozycję, choć nadal zebrała najlepsze oceny w czterech kategoriach: niskich cen, szerokości asortymentu, adekwatności produktów do potrzeb oraz stosunku jakości do ceny.

Zmiany na liście

Z kolei drugą połowę podrankingów opanowała sieć jubilerska Apart. Zwyciężyła w pięciu kategoriach: jakości produktów, obsłudze, wyglądzie sklepu, zaufaniu oraz w ocenie ogólnej.

– Działamy w trudnej branży, w której z racji specyfiki oferty trzeba dużo inwestować w obsługę klientów, wygląd salonów, jak i szerokość oferty i wprowadzać nowe kolekcje – komentuje wyniki Apart.

Przetasowania widać także w podrankingu sieci sklepów spożywczych, w którym triumfuje zajmująca rok temu drugą pozycję Alma. Z kolei ubiegłoroczny lider, czyli sieć Biedronka, zanotowała największy spadek oceny spośród czołowych 20 firm w tegorocznym rankingu tej branży. Dlatego spadła na piątą pozycję, a wyprzedziły ją jeszcze Piotr i Pawel, Auchan oraz Lidl, czyli jej odwieczny konkurent.

– Bardzo nas cieszy takie nastawienie konsumentów i uznanie, że najlepszy stosunek ceny do jakości dają właśnie supermarkety – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market. – Rynek znów normalnieje, a powodzenie dyskontów miejmy nadzieję okaże się krótkotrwałe – dodaje.

Skąd taka zmiana? Autorzy badania zwracają uwagę, iż niska cena nie gwarantuje już dobrych notowań firmy wśród polskich konsumentów. Najwyraźniej widać to w branży spożywczej, znanej z właśnie ostrego konkurowania głównie w ten sposób.

Dlatego sieci tradycyjnie kojarzone z nieco droższą ofertą, jak właśnie Alma, oceniane są teraz lepiej, niż triumfujące w ostatnich latach we wszystkich badaniach dyskonty. Z badania wynika, że bardziej liczy się choćby szerokość oferty czy również wygląd sklepu, a w tym przypadku tanie dyskonty z reguły wypadają najsłabiej.

– Klienci chcą większego wyboru i np. kupować zamiast wędlin i ryb pakowanych, także świeże. Z formatem dyskontu wiążą się ograniczenia związane z logistyką czy liczbą produktów w ofercie – mówi Jarosław Kosiński, partner w polskim biurze OC&C Strategy Consultants. – Dyskonty oczywiście nie znikną, ten format już się mocno zmienia i pewne kategorie będą tak kupowane, ale inne konsumenci będą woleli kupić w supermarkecie, który ma dużo szerszy wybór – dodaje.

Cena traci znaczenie

Już z raportu firmy Nielsen, o którym wcześniej pisaliśmy w „Rz", wynikały podobne wnioski, że cena niekoniecznie musi być kluczowym kryterium podczas zakupów spożywczych. Ta publikacja powstała z kolei w oparciu o opinie 29 tys. osób z 58 krajów.

80 proc. ankietowanych w Polsce wskazało jakość jako najważniejsze kryterium wyboru towaru na zakupach, podczas gdy średnia w Europie wynosi 73 proc., a na świecie 78 proc.

Z kolei z kluczowym wpływem ceny zgadza się 65 proc. Polaków – taki sam średni wynik wypada dla Europy i świata. – Do najbardziej wrażliwych cenowo obywateli świata należą, o dziwo, Francuzi, gdzie wynik wynosi 82 proc. – podawał Nielsen.

Polskie firmy handlowe wypadają też nieźle w zestawieniu z markami światowymi. W globalnej części rankingu OC&C wygrał internetowy Amazon, który w Polsce nadal nie działa, ale i tak z oceną 74,7 pkt zajął 21. miejsce na naszym rynku.

OC&C sprawdziło także polskie e-sklepy i np. spożywcze Frisco oraz Fresh24 zostały przez konsumentów ocenione znacznie gorzej niż stacjonarna konkurencja i zajęły odpowiednio 48. oraz 50. miejsce. Z kolei Merlin z wynikiem 74,1 pkt zajął 25. pozycję, a e-Bay z 70,6 pkt został sklasyfikowany na miejscu 36.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Branża na zakręcie

Choć e-commerce odpowiada w Polsce jedynie za kilka procent sprzedaży detalicznej, to wymusza na firmach zmiany. OC&C podaje w raporcie, że rodzime firmy działające wyłącznie w Internecie generalnie słabo wykorzystują ten potencjał. W ścisłej czołówce tylko Allegro prowadzi jedynie e-sprzedaż. W rankingu globalnym takich firm jest znacznie więcej. W Polsce e-sklepy spożywcze są też generalnie oceniane raczej nisko, zwłaszcza pod względem szerokości asortymentu czy niskich cen. Najskuteczniejszy model to łączenie sprzedaży internetowej z tradycyjną. OC&C podaje, że gdy sieć handlowa otwiera e-sklep, może liczyć na znaczną poprawę notowań wśród konsumentów. Klienci często też e-zakupy oceniają lepiej niż wizytę w tradycyjnym sklepie.

Ogółem najlepiej ocenianymi firmami handlu detalicznego w Polsce są Apart, Rossmann oraz Allegro – wynika z badania firmy OC&C Strategy Consultants. Zostało ono przeprowadzone w dziewięciu krajach i dotyczyło 661 sieci handlowych. W sumie wzięto pod uwagę oceny 30 tys. konsumentów. U nas w czołówce widać też kolejno sieci Empik, Douglas i Sephora.

Rok temu w badaniu triumfowało Allegro, największy sprzedawca internetowy w Polsce. Jak podaje OC&C, serwis wtedy zwyciężył w siedmiu z dziesięciu ocenianych elementów oferty. W tym roku firma spadła na trzecią pozycję, choć nadal zebrała najlepsze oceny w czterech kategoriach: niskich cen, szerokości asortymentu, adekwatności produktów do potrzeb oraz stosunku jakości do ceny.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
UE chce dobić sankcjami Nord Stream. Miliardy na atom w Wielkiej Brytanii
Biznes
Jak idzie sprzedaż akcji Arlenu? Ostatnia prosta
Biznes
250 mld zł na obronę polskiego nieba
Biznes
Deregulacja na półmetku. Teraz zespół Brzoski będzie patrzeć na ręce posłom
Biznes
Sieć Play z zasięgiem na wakacje. Zainwestowane miliardy