– Jeszcze w tym roku powinniśmy wprowadzić na rynek moskiewski serki wiejskie pod marką Piątnica – mówi „Rz" Zbigniew Kalinowski, prezes Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej Piątnica.
Decyzja firmy to efekt sukcesu, jakie jej produkty – na razie pod markami jej kontrahentów – odnoszą w Rosji. Piątnica coraz więcej sprzedaje także do krajów Unii Europejskiej, głównie bałtyckich.
– W tym roku nasz eksport będzie dwa razy wyższy niż w 2012 roku – szacuje Zbigniew Kalinowski.
Ceny nadal niższe
Na tak duży wzrost sprzedaży, jak ten zanotowany przez Piątnicę, może liczyć niewiele firm spożywczych w Polsce. Jednak branża żywnościowa może mieć powody do zadowolenia. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) w najnowszej prognozie zakłada, że wartość sprzedaży zagranicznej produktów rolno-spożywczych przekroczy w tym roku 18,7 mld euro. To oznacza, że po udanym dla przemysłu rolno-spożywczego 2012 roku, ponownie uda się pobić rekord w eksporcie.
– Polska nadal wykorzystuje przewagi cenowe, głównie w Unii Europejskiej, która jest największym rynkiem zbytu naszych towarów rolniczych i żywnościowych – uważa Wiesław Łopaciuk z IERiGŻ. – Ponadto po dziewięciu latach od akcesji znamy dobrze ten rynek i wymagania tamtejszych kontrahentów – dodaje.