ACEA: drugi kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży

Sprzedaż nowych samochodów w Europie wzrosła o 4,6 proc. w październiku, drugi miesiąc z rzędu pierwszy raz od 2 lat dzięki dopłatą za złomowanie w Hiszpanii

Publikacja: 19.11.2013 11:01

W październiku zarejestrowano 1,04 mln nowych pojazdów wobec 999 255 rok temu — podała organizacja producentów ACEA. We wrześniu poprawa wyniosła 5,5 proc. Był to pierwszy wzrost przez 2 miesiące od sierpnia-września 2011 — podkreślił dyrektor ACEA ds. ekonomii i statystyki, Quynh Nhu Huynh. Po 10 miesiącach sprzedaż była mniejsza o 3,1 proc. i wynosi 10,4 mln sztuk.

Rekordowa recesja trwająca w strefie euro od sześciu kwartałów skończyła się w III kwartale, a w październiku poprawiły się nastroje konsumentów. Popyt zwiększył się w czterech z 5 największych europejskich rynkach samochodowych, w Hiszpanii aż o 34 proc. Przyczyniły się do tego na także nowości wprowadzone na rynek pod koniec 2012,. m.in. pierwsza kompaktowa krzyżówka Renaulta Captur i najnowsza wersja Opla Insigni.

- Mam wrażenie, że sytuacja przestała pogarszać się — stwierdził szef firmy doradczej EY we Francji, Jean-Francois Belorgey przed opublikowaniem komunikatu przez ACEA. — Może to jednak nie wystarczyć do zachęcania ludzi na dłuższa metę do kupowania samochodów. Włochy są bardzo niepewne, Hiszpania powoli poprawia się, a Francja ma problemy budżetowe. Dopiero gdy bezrobocie zacznie maleć rynek naprawdę wzrośnie — dodał.

Europejski rynek samochodów czeka jednak szósty rok spadku sprzedaży od czasu kryzysu długu, który wywołał recesję w strefie euro. W III kwartale doszło w gospodarce do niemal zastoju, a bezrobocie jest na rekordowo wysokim poziomie 12,2 porc. Mimo tego sprzedaż wzrosła w październiku na największych rynkach, w Niemczech, Francji, W. Brytanii i Hiszpanii, a zmalała we Włoszech.

Pomogły tańsze marki

Sprzedaż grupy Volkswagena zwiększyła się o 5,7 proc. dzięki skokowi Skody o 24 proc. i SEAT o 15 proc. Główna marka VW zanotowała wzrost o 1,5 proc., a Audi, drugi na świecie producent luksusowych aut — spadek o 0,5 proc.

Renault osiągnął wzrost sprzedaży o 14 proc., bo popyt na samochody Daci — sedana Logan i nową wersję hatchbacka Sandero — skoczył o 16 proc., a głównej marki Renault o 13 proc. Podobnie z General Motors, który zwiększył sprzedaż w Europie o 6,2 proc. dzięki Chevroletowi (+6,6) i Oplowi/Vauxhallowi (+6,1). Koncern z Detroit zaczął oferować w Europie kompaktowy SUV Mokka produkowany w Korei, który będzie od 2014 r. produkowany przez Opla w Hiszpanii, i miejski samochód Adam.

- Sprzedaż samochodów malała od tak dawna, że starzejąca się flota w Europie mogła być jedynym powodem umiarkowanej poprawy. Nowe pojazdy sportowo-użytkowe oferowane przez kilka firm mogło również przyczynić się do wzrostu sprzedaży — wyjaśnił Belorgey.

Segment luksusu

Trzeci największy na świecie producent luksusowych aut, Mercedes-Benz zwiększył w Europie sprzedaż o 8,5 proc., co pokryło z nadwyżką spadek o 3,6 proc. popularności miejskich aut Smarta. Daimler osiągnął łączną poprawę o 7 proc. Mercedes zyskał klientów odświeżoną gamą pojazdów kompaktowych, w tym całkowicie nowym coupé klasy CLA i nową wersją sedana klasy E.

Światowy lider w segmencie premium, BMW osiągnął poprawę o 0,3 proc. Bawarczycy zaczęli we wrześniu sprzedaż coupé serii 4, który korzysta z podwozia szlagierowego sedana serii 3. W listopadzie w salonach pojawi się nowa generacja sportowo-użytkowych X5.

Październik był dobrym miesiącem dla Japończyków. Toyota zwiększyła sprzedaż o 17 proc., Nissan o 5,1 proc. Powodów do zadowolenia nie miały PSA Peugeot Citroen (spadek o 0,7 proc.), Ford (-0,2), FIAT (-7,3) i Hyundai (-2,3).

W październiku zarejestrowano 1,04 mln nowych pojazdów wobec 999 255 rok temu — podała organizacja producentów ACEA. We wrześniu poprawa wyniosła 5,5 proc. Był to pierwszy wzrost przez 2 miesiące od sierpnia-września 2011 — podkreślił dyrektor ACEA ds. ekonomii i statystyki, Quynh Nhu Huynh. Po 10 miesiącach sprzedaż była mniejsza o 3,1 proc. i wynosi 10,4 mln sztuk.

Rekordowa recesja trwająca w strefie euro od sześciu kwartałów skończyła się w III kwartale, a w październiku poprawiły się nastroje konsumentów. Popyt zwiększył się w czterech z 5 największych europejskich rynkach samochodowych, w Hiszpanii aż o 34 proc. Przyczyniły się do tego na także nowości wprowadzone na rynek pod koniec 2012,. m.in. pierwsza kompaktowa krzyżówka Renaulta Captur i najnowsza wersja Opla Insigni.

Biznes
Dlaczego gotówka to za mało? Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Biznes
Ponad 16 mld dol. w kontraktach zbrojeniowych w Korei Południowej. Czy są zagrożone?
Biznes
Największy kupiec broni z Rosji rezygnuje z zakupów u Putina
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Szpitale w tarapatach – długi i opóźnienia w leczeniu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Wiceprezes Grupy Elektrolux: Nastroje w AGD wciąż kiepskie, ale spodziewamy się odbicia
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska