Reklama
Rozwiń

ACEA: drugi kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży

Sprzedaż nowych samochodów w Europie wzrosła o 4,6 proc. w październiku, drugi miesiąc z rzędu pierwszy raz od 2 lat dzięki dopłatą za złomowanie w Hiszpanii

Publikacja: 19.11.2013 11:01

W październiku zarejestrowano 1,04 mln nowych pojazdów wobec 999 255 rok temu — podała organizacja producentów ACEA. We wrześniu poprawa wyniosła 5,5 proc. Był to pierwszy wzrost przez 2 miesiące od sierpnia-września 2011 — podkreślił dyrektor ACEA ds. ekonomii i statystyki, Quynh Nhu Huynh. Po 10 miesiącach sprzedaż była mniejsza o 3,1 proc. i wynosi 10,4 mln sztuk.

Rekordowa recesja trwająca w strefie euro od sześciu kwartałów skończyła się w III kwartale, a w październiku poprawiły się nastroje konsumentów. Popyt zwiększył się w czterech z 5 największych europejskich rynkach samochodowych, w Hiszpanii aż o 34 proc. Przyczyniły się do tego na także nowości wprowadzone na rynek pod koniec 2012,. m.in. pierwsza kompaktowa krzyżówka Renaulta Captur i najnowsza wersja Opla Insigni.

- Mam wrażenie, że sytuacja przestała pogarszać się — stwierdził szef firmy doradczej EY we Francji, Jean-Francois Belorgey przed opublikowaniem komunikatu przez ACEA. — Może to jednak nie wystarczyć do zachęcania ludzi na dłuższa metę do kupowania samochodów. Włochy są bardzo niepewne, Hiszpania powoli poprawia się, a Francja ma problemy budżetowe. Dopiero gdy bezrobocie zacznie maleć rynek naprawdę wzrośnie — dodał.

Europejski rynek samochodów czeka jednak szósty rok spadku sprzedaży od czasu kryzysu długu, który wywołał recesję w strefie euro. W III kwartale doszło w gospodarce do niemal zastoju, a bezrobocie jest na rekordowo wysokim poziomie 12,2 porc. Mimo tego sprzedaż wzrosła w październiku na największych rynkach, w Niemczech, Francji, W. Brytanii i Hiszpanii, a zmalała we Włoszech.

Pomogły tańsze marki

Sprzedaż grupy Volkswagena zwiększyła się o 5,7 proc. dzięki skokowi Skody o 24 proc. i SEAT o 15 proc. Główna marka VW zanotowała wzrost o 1,5 proc., a Audi, drugi na świecie producent luksusowych aut — spadek o 0,5 proc.

Renault osiągnął wzrost sprzedaży o 14 proc., bo popyt na samochody Daci — sedana Logan i nową wersję hatchbacka Sandero — skoczył o 16 proc., a głównej marki Renault o 13 proc. Podobnie z General Motors, który zwiększył sprzedaż w Europie o 6,2 proc. dzięki Chevroletowi (+6,6) i Oplowi/Vauxhallowi (+6,1). Koncern z Detroit zaczął oferować w Europie kompaktowy SUV Mokka produkowany w Korei, który będzie od 2014 r. produkowany przez Opla w Hiszpanii, i miejski samochód Adam.

- Sprzedaż samochodów malała od tak dawna, że starzejąca się flota w Europie mogła być jedynym powodem umiarkowanej poprawy. Nowe pojazdy sportowo-użytkowe oferowane przez kilka firm mogło również przyczynić się do wzrostu sprzedaży — wyjaśnił Belorgey.

Segment luksusu

Trzeci największy na świecie producent luksusowych aut, Mercedes-Benz zwiększył w Europie sprzedaż o 8,5 proc., co pokryło z nadwyżką spadek o 3,6 proc. popularności miejskich aut Smarta. Daimler osiągnął łączną poprawę o 7 proc. Mercedes zyskał klientów odświeżoną gamą pojazdów kompaktowych, w tym całkowicie nowym coupé klasy CLA i nową wersją sedana klasy E.

Światowy lider w segmencie premium, BMW osiągnął poprawę o 0,3 proc. Bawarczycy zaczęli we wrześniu sprzedaż coupé serii 4, który korzysta z podwozia szlagierowego sedana serii 3. W listopadzie w salonach pojawi się nowa generacja sportowo-użytkowych X5.

Październik był dobrym miesiącem dla Japończyków. Toyota zwiększyła sprzedaż o 17 proc., Nissan o 5,1 proc. Powodów do zadowolenia nie miały PSA Peugeot Citroen (spadek o 0,7 proc.), Ford (-0,2), FIAT (-7,3) i Hyundai (-2,3).

W październiku zarejestrowano 1,04 mln nowych pojazdów wobec 999 255 rok temu — podała organizacja producentów ACEA. We wrześniu poprawa wyniosła 5,5 proc. Był to pierwszy wzrost przez 2 miesiące od sierpnia-września 2011 — podkreślił dyrektor ACEA ds. ekonomii i statystyki, Quynh Nhu Huynh. Po 10 miesiącach sprzedaż była mniejsza o 3,1 proc. i wynosi 10,4 mln sztuk.

Rekordowa recesja trwająca w strefie euro od sześciu kwartałów skończyła się w III kwartale, a w październiku poprawiły się nastroje konsumentów. Popyt zwiększył się w czterech z 5 największych europejskich rynkach samochodowych, w Hiszpanii aż o 34 proc. Przyczyniły się do tego na także nowości wprowadzone na rynek pod koniec 2012,. m.in. pierwsza kompaktowa krzyżówka Renaulta Captur i najnowsza wersja Opla Insigni.

Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł