Reklama
Rozwiń
Reklama

Wyjście państwa z GM ze stratą

Rząd USA ogłosił, że zamierza sprzedać do końca roku udziały w General Motors, ale może na tym stracić 10 mld dolarów pieniędzy podatników.

Publikacja: 24.11.2013 14:45

Wyjście państwa z GM ze stratą

Foto: Bloomberg

Resort finansów chce sprzedaż pozostały udział w koncernie, jaki przejął za pomoc publiczną 49,5 mld dolarów w 2009 r. Dotąd sprzedał 70,2 mln akcji odzyskując 38,4 mld. Sprzedając pozostałe 31,1 mln akcji przy obecnych cenach może osiągnąć 1,2 mld, co dałoby łącznie 39,6 mld.

Zamiar pozbycia się udziału wynika z imponującego odrodzenia się sektora samochodowego w Stanach. Do października sprzedaż samochodów GM wzrosła o 8,4 proc., cały rynek dojdzie w tym roku do 15,5 mln pojazdów, znacznie powyżej roku recesji w 2009, gdy sprzedano tylko 10,4 mln. — Naszym celem nie było nigdy zarobienie — stwierdził anonimowo przedstawiciel resortu. — Chodziło o uratowanie przemysłu samochodowego.

Zapowiadając sprzedaż resztówki do końca roku resor zostawił sobie pewną swobodę manewru. Każda sprzedaż — zastrzegł — będzie zależeć od warunków na rynku i o ile przeciętna wielkość handlu na giełdzie będzie na obecnym poziomie. Administracja powtarzała, że chce możliwie jak najszybciej pozbyć się udziałów w firmach prywatnych, ale dbała też o ochłonę podatników sprzedając we właściwym czasie. Wcześniej mówiła, że sprzeda udział do kwietnia 2014, ale analitycy spodziewali się przyspieszenia tego terminu.

Mimo prawdopodobnej straty z inwestycji w GM w ramach rządowego programu zagrożonych aktywów TARP podatnicy mogą zarobić w ostatecznym rozrachunku na tym programie. Do dziś w ramach TARP wydano 421,6 mld dolarów, a odzyskano 413,8 mld.

Korzyści dla GM

Zbycie przez państwo udziałów zapewni koncernowi kilka korzyści. Usunie przede wszystkim piętno „Government Motors" i pozwoli mu wznowić wypłatę dywidendy po raz pierwszy od powrotu na giełdę 3 lata temu w zrestrukturyzowanej postaci.

Reklama
Reklama

„Wraz ze zbliżaniem się końca udziału resortu finansów w naszym kapitale akcyjnym trwa nadal nasza praca nad przekształceniem GM — stwierdza komunikat koncernu. — Osiągamy znaczny postęp w wykorzystaniu tej drugiej szansy"'. Rzecznik GM dodał, że od lipca 2010 koncern zainwestował 8,8 mld dolarów w 34 amerykańskie fabryki ratując albo tworząc ponad 25 tys. miejsc pracy.

Ogólnie firmy samochodowe z Detroit zwiększyły rentowność w ostatnich latach, choć zysk netto GM po 9 miesiącach zmalał do 4,3 mld z 5 mld rok temu. Jedyne, co nie zmieniło się, to to, że większość zysków pochodzi nadal ze sprzedaży dużych pick-upów — furgonetek i pojazdów sportowo-użytkowych. W przypadku GM zapewniają ponad dwie trzecie zysku brutto.

Sprzedaż akcji przez resort finansów może doprowadzić do zniesienia ograniczeń wynagrodzę członków ścisłego kierownictwa — uznał analityk Joseph Amaturo z Buckingham Research w nocie do klientów. To ułatwi koncernowi proponowanie bardziej hojnych i konkurencyjnych pakietów, jeśli rada dyrektorów postanowi szukać poza koncernem kandydatów na miejsce prezesa Dana Akersona — dodał Matthew Stover z Guggenheim Securities.

W kwartalnym raporcie dla Kongresu rząd poinformował w końcu października, że zaksięgował już stratę 9,7 mld dolarów z akcji, kupionych w ramach programu ratowania koncernu. Od tamtej pory resort finansów zmniejszył stan posiadania sprzedając akcje partiami. Ok. 10 proc. w GM należy nadal do funduszu ochrony zdrowia związku zawodowego UAW.

Resort finansów chce sprzedaż pozostały udział w koncernie, jaki przejął za pomoc publiczną 49,5 mld dolarów w 2009 r. Dotąd sprzedał 70,2 mln akcji odzyskując 38,4 mld. Sprzedając pozostałe 31,1 mln akcji przy obecnych cenach może osiągnąć 1,2 mld, co dałoby łącznie 39,6 mld.

Zamiar pozbycia się udziału wynika z imponującego odrodzenia się sektora samochodowego w Stanach. Do października sprzedaż samochodów GM wzrosła o 8,4 proc., cały rynek dojdzie w tym roku do 15,5 mln pojazdów, znacznie powyżej roku recesji w 2009, gdy sprzedano tylko 10,4 mln. — Naszym celem nie było nigdy zarobienie — stwierdził anonimowo przedstawiciel resortu. — Chodziło o uratowanie przemysłu samochodowego.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama