Konsumenci kupują marki własne

Sprzedaż produktów pod markami własnymi sieci rośnie kilka razy szybciej niż cały rynek. To efekt ich wysokiej jakości, ale też cen niższych o 30 proc.

Publikacja: 18.12.2013 03:41

Konsumenci kupują marki własne

Foto: Bloomberg

Jeszcze kilka lat temu Polacy do marek własnych podchodzili bardzo ostrożnie – były znacznie tańsze od odpowiedników, ale miały nieporównywalnie niższą jakość. Handlowcy musieli szybko zmienić strategię, ponieważ w miarę spowalniania polskiej gospodarki coraz więcej konsumentów zaczęło szukać takich produktów. Oczekiwali jednak atrakcyjnej ceny – średnio w przypadku marek własnych są one niższe o 30 proc. od odpowiedników – oraz wysokiej jakości.

Strategia najwidoczniej doskonale się sprawdza, ponieważ, jak wynika z danych udostępnionych „Rz" przez firmę Nielsen, triumfalny pochód marek i własnych nabiera rozmachu. W ciągu ostatniego roku ich sprzedaż wzrosła aż o 14,5 proc., podczas gdy cały rynek zyskiwał tylko 2,5 proc.

– Na produkty spożywcze marek własnych polscy konsumenci przeznaczają już prawie 17,5 proc. wydatków, zaś w przypadku dóbr chemicznych i kosmetycznych jest to już ponad 19 proc. – wyjaśnia Tomasz Krysiak z Nielsena.

Firma zwraca uwagę, że rozwój marek własnych wspomagany jest przez ekspansję sieci dyskontowych. W ciągu ostatniego roku w Polsce przybyło prawie 250 takich sklepów. W czerwcu było ich już niemal 3 tys.

– Kanał ten odpowiada za ponad trzy czwarte wartości sprzedaży marek własnych z koszyka FMCG, która w ciągu roku wzrosła o 16,5 proc. Warto zauważyć, że w sklepach dyskontowych szybciej rosła wartość sprzedaży produktów markowych, o 18,4 proc. – dodaje Krysiak.

Doskonałe perspektywy tego segmentu potwierdzają sieci handlowe, które intensywnie wprowadzają kolejne marki – zarówno w segmencie ekonomicznym, jak i premium.

Spółka Żabka ma 45 marek parasolowych, obejmujących ok. 420 produktów. – Ich udział ilościowy w sprzedaży stale rośnie. Obecnie w naszych sieciach jest na poziomie  20 proc. – mówi Jerzy Roguski, zastępca dyrektora Departamentu Handlowego Żabka Polska. Spółka prowadzi sieci Żabka oraz FreshMarket.

– Cena jest oczywiście nadal dodatkowym atutem. W najbliższym czasie przewidujemy dalszy rozwój private labels o unikatowe na rynku produkty, które nie posiadają swoich brandowych odpowiedników – dodaje Roguski. Jest to choćby napój energetyczny Level Up o smaku szampana. Pod markami własnymi najchętniej kupowane są słodycze, napoje oraz nabiał.

– Obecnie w projekcie rozwoju marki własnej Carrefour Polska współpracuje z ponad 200 dostawcami, z których 60 proc. stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa – podaje biuro prasowe firmy. Sztandarową linią marki własnej spółki są produkty pod logo Carrefour. Należą do nich m.in. produkty spożywcze, drogeryjne, perfumeryjne, napoje, produkty przemysłowe i gospodarstwa domowego, a także artykuły sportowe, zabawki, artykuły sezonowe.

Sieć oferuje też markę odzieżową TEX oraz produkty BIO, a także wybrane produkty spożywcze ze znakiem „Jakość Carrefour".

Wyższa półka jest dla detalistów coraz bardziej obiecującym kierunkiem, co pokazuje doskonale przykład Almy. Najpierw wielkim sukcesem okazała się marka Krakowski Kredens. Dzisiaj otwiera ona własne sklepy i stoiska w centrach handlowych, a zaczynała w ofercie Almy.

Spółka wprowadziła więc kolejną Food & Joy. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z jej wyników. Odpowiada już za 3,5 proc. obrotów spółki – mówił w wywiadzie dla „Rz" Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market. Co więcej, celem jest także rynek produktów niespożywczych. W tym roku Alma ma wprowadzić markę własną, obejmującą co najmniej 70 produktów.

– W przypadku np. ręczników papierowych czy innych produktów gospodarstwa domowego, konsumentów łatwiej jest skłonić do zakupu nowej marki, ponieważ przywiązanie do brandu nie jest w tych kategoriach aż tak silne – wskazywał Jerzy Mazgaj.

Polacy zmieniają oczekiwania

Marki własne wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów – dają im odpowiednią relację ceny do jakości. Ponieważ wielu Polaków nadal ogranicza wydatki, jest to oferta dla nich. Jak podaje Nielsen, w ostatnim kwartale aż 70 proc. Polaków źle oceniało stan swoich finansów osobistych, a do ich największych obaw należały: bezpieczeństwo zatrudnienia, rachunki za usługi komunalne, zdrowie i ceny żywności. – W efekcie ponad połowa konsumentów deklaruje, że zamierza oszczędzać poprzez wybór tańszych produktów – wyjaśnia Tomasz Krysiak z Nielsena. Firma podaje, że 53 proc. konsumentów kupujących marki własne uważa, że robi to ze względu na niższą cenę tych produktów w porównaniu do produktów markowych. Jednak nie tylko cena wpływa na wybór produktów z logo sieci handlowych. Według Nielsena 40 proc. klientów wybiera je ze względu na poprawiającą się jakość, a jedna czwarta z nich uważa, że jakość produktów marek własnych jest taka sama jak produktów markowych. Po jakie produkty marek własnych Polacy sięgają najchętniej? Wśród kategorii chemicznych są to produkty takie jak papier toaletowy, ręczniki papierowe, chusteczki higieniczne i pieluchy. Z kolei jeśli chodzi o produkty spożywcze, to chętnie wybierane są przez konsumentów takie towary jak mrożonki, wędzony łosoś czy żółty ser. Produkty marek własnych zdobywają coraz większe uznanie konsumentów, dzięki czemu z roku na rok zyskują udziały w rynku. Czy ten trend utrzyma się w kolejnych latach? – Patrząc na udziały produktów marek własnych na takich rynkach jak Szwajcaria czy Hiszpania, możemy spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia produktów pod markami sieci handlowych – ocenia Tomasz Krysiak.

Jeszcze kilka lat temu Polacy do marek własnych podchodzili bardzo ostrożnie – były znacznie tańsze od odpowiedników, ale miały nieporównywalnie niższą jakość. Handlowcy musieli szybko zmienić strategię, ponieważ w miarę spowalniania polskiej gospodarki coraz więcej konsumentów zaczęło szukać takich produktów. Oczekiwali jednak atrakcyjnej ceny – średnio w przypadku marek własnych są one niższe o 30 proc. od odpowiedników – oraz wysokiej jakości.

Strategia najwidoczniej doskonale się sprawdza, ponieważ, jak wynika z danych udostępnionych „Rz" przez firmę Nielsen, triumfalny pochód marek i własnych nabiera rozmachu. W ciągu ostatniego roku ich sprzedaż wzrosła aż o 14,5 proc., podczas gdy cały rynek zyskiwał tylko 2,5 proc.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca