Grudzień był łaskawy dla rynku aut w Europie

Wzrost sprzedaży samochodów w grudniu we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Belgii wskazuje na poprawę popytu na południu Europy, ale nie tyle dużego, by 2013 r. nie był szóstym rokiem spadku

Publikacja: 03.01.2014 15:51

Grudzień był łaskawy dla rynku aut w Europie

Foto: Bloomberg

Kryzys finansowy i w jego wyniku spadek gospodarczy zaszkodził  europejskiemu rynkowi samochodów, który w ubiegłym roku zmalał o 25 proc. (4,3 mln pojazdów) wobec poziomu z 2007 r. - wyliczyli analitycy z Moody's Investors.

Opublikowane teraz dane wskazują, że sprzedaż i rejestracja nowych samochodów we Francji wzrosła w grudniu o 9,4 proc., we Włoszech o 1,4, w Hiszpanii o 18,2 proc. i w Belgii o 12,3 proc., co wskazywałoby, że spadek popytu ma już prawdopodobnie dołek za sobą.

Analityk sektora motoryzacji w ISI Group, Arndt Ellinghorst jest optymistą. - Są to zdecydowane dowody ożywienia sprzedaży napędzanego niskimi kosztami finansowymi, większej wartości resztowej (wartości w momencie  odsprzedaży), lepszym cenom samochodów używanych i znacznie większej sprawności paliwowej nowych - stwierdził.

Grudniowa poprawa we Francji  do 175 336 sztuk była konsekwencją skoku o 38 proc. (41 915 szt.) osiągniętego przez Renaulta.

Sprzedaż we Włoszech, czwartym rynku europejskim zwiększyła się o 1,4 proc. do 88 705 pojazdów - podał resort transportu

W Hiszpanii popularność aut Peugeota (sprzedano ich 5333) przyczyniła się do skoku o 18,2 proc. dając w całym roku poprawę o 3,3 proc. po spadku o 13,4 proc. w 2012 r. - Wkraczamy w 2014 rok z nieco większym optymizmem i z postanowieniem, by większość naszych firm wyszła spod kreski i zachowała poziom zatrudnienia -  powiedział szef hiszpańskiej organizacji dealerów Faconauto, Jaume Roura.

Po gorszym roku stabilizacja

W całym roku rynek we Francji zmalał o 5,7 proc. do 1,79 mln sztuk. Firmy francuskie sprzedały 956,3 tys., o 4,2 proc. mniej ale zwiększyły udział rynkowy do 53,41 proc. , bo zagraniczni rywale sprzedali 834,2 tys, o 7,4 proc. mniej niż w 2012 r. i zmniejszyli udział w rynku do 46,59 proc.

Szef pionu sprzedaży w Renault, Bernard Cambier spodziewa się mimo tego stabilizacji rynku w tym roku. Zbyt skromna poprawa nie złagodzi jednak chronicznej nadwyżki mocy produkcyjnych. - Rynek jest nadal bardzo słaby - uważa rzecznik organizacji producentów CCFA, Francois Roudier, ale także jest zdania, że w tym roku nastąpi stabilizacja na niskim poziomie.

Specjaliści z Moody's Investors oczekują, że popyt na lekkie pojazdy wzrośnie w zachodniej Europie w tym roku o 3 proc. po spadku o 5 proc. w 2013 r. "Podstawowe dane gospodarcze nie wskazują jednak jeszcze, by tendencja wzrostowa była długotrwała"  stwierdził w nocie analityk Falk Frey.

Problemem Niemcy

Spadek sprzedaży na największym europejskim rynku przyspieszył w 2013 r. do 4,2 proc.  - 2,95 mln pojazdów. Po raz pierwszy od 2010 r. sprzedano poniżej pułapu 3 mln sztuk w związku ze znanymi problemami w Europie. W 2012 r. niemiecki rynek zmalal o 2,9 proc. - przypomniał federalny urząd motoryzacji KBA.

Producenci  segmentu premium zmniejszyli udział rynkowy wraz ze spadkiem sprzedaży o 5,8 proc.  BMW, 1,4 proc. Mercedes-Benz i i 5,5 Audi. Najnowsze wersje Porsche 911 i Boxtera pozwoliły producentowi sportowych aut zwiększyć sprzedaż o 1,4 proc.

Land Rover wypuścił nową gamę swych aut 4x4 i zanotował wzrost o 11,8 proc., a Jaguar aż o 30,1 proc. - podał KBA

Masowa marka Opel straciła 2,9 proc., a Volkswagen 4,6 proc. na krajowym rynku.

Rynek aut kompaktowych zwiększyli się do 25,3 proc. łącznej sprzedaży, co pozwoliło Volkswagenowi zachować pierwsze miejsce wśród najbardziej popularnych marek, z udziałem 21,8 proc. nowych samochodów. SEAT zwiększył sprzedaż o 22,4 proc., a  Skoda o 8,7 proc.

Producenci zagraniczni wypadli dużo gorzej od niemieckich: Peugeot zmniejszył sprzedaż o 23,4 proc., Citroen o 20,6 proc., Chevrolet o 17,7. Zyskały tanie marki z Korei, Hyundai zanotował poprawę o 0,7 proc., a Kia o 1,6. Największą wygraną okazała się Mazda, ze skokiem o 10,5 proc.

Pociechą dla wszystkich producentów po kolejnym gorszym roku, był wzrost sprzedaży w  grudniu o 5,4 proc., co również może zwiastować poprawę.

Kryzys finansowy i w jego wyniku spadek gospodarczy zaszkodził  europejskiemu rynkowi samochodów, który w ubiegłym roku zmalał o 25 proc. (4,3 mln pojazdów) wobec poziomu z 2007 r. - wyliczyli analitycy z Moody's Investors.

Opublikowane teraz dane wskazują, że sprzedaż i rejestracja nowych samochodów we Francji wzrosła w grudniu o 9,4 proc., we Włoszech o 1,4, w Hiszpanii o 18,2 proc. i w Belgii o 12,3 proc., co wskazywałoby, że spadek popytu ma już prawdopodobnie dołek za sobą.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia
Biznes
Co przewiduje traktat UE-Mercosur? Na pewno dalsze spory i protesty
Biznes
Rosji zabraknie czołgów. Nie ma ich z czego produkować
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Wojskowy offset jednoczy polskie firmy. Ale i zmusza do nauki
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką