Grudzień był łaskawy dla rynku aut w Europie

Wzrost sprzedaży samochodów w grudniu we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Belgii wskazuje na poprawę popytu na południu Europy, ale nie tyle dużego, by 2013 r. nie był szóstym rokiem spadku

Publikacja: 03.01.2014 15:51

Grudzień był łaskawy dla rynku aut w Europie

Foto: Bloomberg

Kryzys finansowy i w jego wyniku spadek gospodarczy zaszkodził  europejskiemu rynkowi samochodów, który w ubiegłym roku zmalał o 25 proc. (4,3 mln pojazdów) wobec poziomu z 2007 r. - wyliczyli analitycy z Moody's Investors.

Opublikowane teraz dane wskazują, że sprzedaż i rejestracja nowych samochodów we Francji wzrosła w grudniu o 9,4 proc., we Włoszech o 1,4, w Hiszpanii o 18,2 proc. i w Belgii o 12,3 proc., co wskazywałoby, że spadek popytu ma już prawdopodobnie dołek za sobą.

Analityk sektora motoryzacji w ISI Group, Arndt Ellinghorst jest optymistą. - Są to zdecydowane dowody ożywienia sprzedaży napędzanego niskimi kosztami finansowymi, większej wartości resztowej (wartości w momencie  odsprzedaży), lepszym cenom samochodów używanych i znacznie większej sprawności paliwowej nowych - stwierdził.

Grudniowa poprawa we Francji  do 175 336 sztuk była konsekwencją skoku o 38 proc. (41 915 szt.) osiągniętego przez Renaulta.

Sprzedaż we Włoszech, czwartym rynku europejskim zwiększyła się o 1,4 proc. do 88 705 pojazdów - podał resort transportu

W Hiszpanii popularność aut Peugeota (sprzedano ich 5333) przyczyniła się do skoku o 18,2 proc. dając w całym roku poprawę o 3,3 proc. po spadku o 13,4 proc. w 2012 r. - Wkraczamy w 2014 rok z nieco większym optymizmem i z postanowieniem, by większość naszych firm wyszła spod kreski i zachowała poziom zatrudnienia -  powiedział szef hiszpańskiej organizacji dealerów Faconauto, Jaume Roura.

Po gorszym roku stabilizacja

W całym roku rynek we Francji zmalał o 5,7 proc. do 1,79 mln sztuk. Firmy francuskie sprzedały 956,3 tys., o 4,2 proc. mniej ale zwiększyły udział rynkowy do 53,41 proc. , bo zagraniczni rywale sprzedali 834,2 tys, o 7,4 proc. mniej niż w 2012 r. i zmniejszyli udział w rynku do 46,59 proc.

Szef pionu sprzedaży w Renault, Bernard Cambier spodziewa się mimo tego stabilizacji rynku w tym roku. Zbyt skromna poprawa nie złagodzi jednak chronicznej nadwyżki mocy produkcyjnych. - Rynek jest nadal bardzo słaby - uważa rzecznik organizacji producentów CCFA, Francois Roudier, ale także jest zdania, że w tym roku nastąpi stabilizacja na niskim poziomie.

Specjaliści z Moody's Investors oczekują, że popyt na lekkie pojazdy wzrośnie w zachodniej Europie w tym roku o 3 proc. po spadku o 5 proc. w 2013 r. "Podstawowe dane gospodarcze nie wskazują jednak jeszcze, by tendencja wzrostowa była długotrwała"  stwierdził w nocie analityk Falk Frey.

Problemem Niemcy

Spadek sprzedaży na największym europejskim rynku przyspieszył w 2013 r. do 4,2 proc.  - 2,95 mln pojazdów. Po raz pierwszy od 2010 r. sprzedano poniżej pułapu 3 mln sztuk w związku ze znanymi problemami w Europie. W 2012 r. niemiecki rynek zmalal o 2,9 proc. - przypomniał federalny urząd motoryzacji KBA.

Producenci  segmentu premium zmniejszyli udział rynkowy wraz ze spadkiem sprzedaży o 5,8 proc.  BMW, 1,4 proc. Mercedes-Benz i i 5,5 Audi. Najnowsze wersje Porsche 911 i Boxtera pozwoliły producentowi sportowych aut zwiększyć sprzedaż o 1,4 proc.

Land Rover wypuścił nową gamę swych aut 4x4 i zanotował wzrost o 11,8 proc., a Jaguar aż o 30,1 proc. - podał KBA

Masowa marka Opel straciła 2,9 proc., a Volkswagen 4,6 proc. na krajowym rynku.

Rynek aut kompaktowych zwiększyli się do 25,3 proc. łącznej sprzedaży, co pozwoliło Volkswagenowi zachować pierwsze miejsce wśród najbardziej popularnych marek, z udziałem 21,8 proc. nowych samochodów. SEAT zwiększył sprzedaż o 22,4 proc., a  Skoda o 8,7 proc.

Producenci zagraniczni wypadli dużo gorzej od niemieckich: Peugeot zmniejszył sprzedaż o 23,4 proc., Citroen o 20,6 proc., Chevrolet o 17,7. Zyskały tanie marki z Korei, Hyundai zanotował poprawę o 0,7 proc., a Kia o 1,6. Największą wygraną okazała się Mazda, ze skokiem o 10,5 proc.

Pociechą dla wszystkich producentów po kolejnym gorszym roku, był wzrost sprzedaży w  grudniu o 5,4 proc., co również może zwiastować poprawę.

Kryzys finansowy i w jego wyniku spadek gospodarczy zaszkodził  europejskiemu rynkowi samochodów, który w ubiegłym roku zmalał o 25 proc. (4,3 mln pojazdów) wobec poziomu z 2007 r. - wyliczyli analitycy z Moody's Investors.

Opublikowane teraz dane wskazują, że sprzedaż i rejestracja nowych samochodów we Francji wzrosła w grudniu o 9,4 proc., we Włoszech o 1,4, w Hiszpanii o 18,2 proc. i w Belgii o 12,3 proc., co wskazywałoby, że spadek popytu ma już prawdopodobnie dołek za sobą.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?