Ceny TV ostro w dół

Telewizory w systemie 4K w kilka miesięcy staniały nawet o 40 procent. Choć stanowią margines rynku, to w 2014 r. ich sprzedaż może mocno wzrosnąć.

Aktualizacja: 12.01.2014 17:21 Publikacja: 11.01.2014 04:00

Ceny TV ostro w dół

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Od kilku lat Polacy, kupując telewizor, najczęściej wybierają odbiornik z ekranem o przekątnej co najmniej 42 cale. Ponieważ spadają też ceny kolejnych generacji odbiorników, zwolenników wymiany telewizora nie brakuje. Tym bardziej że na rynku  systematycznie debiutują kolejne nowości.

Gdy producenci wprowadzali do sklepów pierwsze telewizory 4K (czy też Ultra HD – czterokrotnie lepsze parametry obrazu niż w Full HD), ich ceny były tak wysokie, że powszechnie ogłoszono, iż poniosą spektakularną klapę. Trudno było spodziewać się czegoś innego, skoro kosztowały ok. 60–70 tys. zł.

– Do tej pory zarówno my, jak i nasi główni konkurenci mogliśmy liczyć na sprzedaż co najwyżej kilkudziesięciu telewizorów 4K miesięcznie. Ten rok będzie już wyglądał inaczej, ponieważ ich oferta jest duża, a dodatkowo jest w czym wybierać, jeśli chodzi o dostępne w tym formacie treści – mówi Zbigniew Zduleczny, dyrektor ds. elektroniki konsumenckiej w LG Electronics Polska.

Zmiany widać też na świecie, bowiem 2014 rok zapowiada się dla tego segmentu rynku znacznie lepiej. Jak podaje firma DisplaySearch, w 2013 r. na rynek trafiło jedynie 1,9 mln sztuk telewizorów 4K. W tym roku ma to być już 12,7 mln sztuk. Biorąc pod uwagę, iż rocznie na świecie sprzedaje się ponad 260 mln sztuk takiego sprzętu, nie jest to wiele, ale zmiany, jeśli chodzi o podejście klientów, zachodzą bardzo szybko.

2,4 mln sztuk telewizorów Polacy mogli kupić w 2013 r. W ostatnich latach rynek powoli, ale systematycznie rośnie

– Z naszych obserwacji oraz danych, którymi dysponujemy, wynika, że w Polsce w ciągu ostatniego półrocza stopniowo zwiększała się liczba konsumentów decydujących się na zakup telewizorów 4K. Co istotne, zainteresowanie tymi produktami nie ma negatywnego wpływu na sprzedaż naszych pozostałych telewizorów. W przypadku modeli premium Full HD o dużych przekątnych ekranu również odnotowujemy wzrosty sprzedaży – mówi Grzegorz Wachowicz, country manager Sony Polska. – 2014 r. będzie rokiem dalszego rozwoju technologii 4K. Już teraz można zauważyć, że będziemy się na niej koncentrować nie tylko my, ale i inni producenci – dodaje.

– 4K to obecnie jeszcze telewizory dla konesera, ale za pół roku lub nieco więcej staną się one bardziej popularne. Choć ilościowo ich sprzedaż nie jest jeszcze wysoka, to jednak dynamika sprzedaży znacząco rośnie – wtóruje Marcin Bołbot, wiceprezes Samsung Electronics Polska.

Zwraca uwagę, że powstaje coraz więcej treści 4K i ten proces będzie się nasilał, a wyposażenie telewizorów 4K w mechanizm upscalingu (poprawa jakości obrazu przez odbiornik) pozwala też uzyskać lepszy obraz z sygnału Full HD. – Z drugiej strony sprzedaż telewizorów 4K kończy próbę wprowadzenia do powszechnego wykorzystania technologii 3D. Widać już wycofywanie się nadawców telewizyjnych z tej technologii – mówi.

Jednak jak na razie, w sklepie, jeśli klient nie jest maniakiem technologicznych nowości, o jego wyborze decyduje głównie cena – i ona także staje się powoli zachętą do zakupu.

– W przypadku 4K można mówić o prawdopodobnie najszybszym tempie spadku cen na rynku telewizorów w historii. W pół roku mówimy o ok. 40 proc., co jest wynikiem absolutnie rekordowym. Dziś takie telewizory są droższe o 20–30 proc. od modeli premium w standardzie HD. Jeszcze rok temu różnice były kilka razy wyższe – dodaje Zbigniew Zduleczny.

– Technologia 4K będzie się rozwijać. Jednak do czasu jej upowszechnienia, zwiększenia dostępności materiałów w 4K i większej przystępności cenowej minie jakiś czas. Dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie serii telewizorów, które umożliwiają odbiór sygnału 4K poprzez HDMI oraz dzięki technologii upscalingu potrafią poprawić nawet rozdzielczość Full HD – mówi Dorota Seweryniak, PR manager Sharp Electronics Eastern Europe.

– Rynek globalny również pod koniec 2013 r. zaczął rosnąć znacznie szybciej. To efekt choćby sytuacji w Korei Południowej i Japonii, gdzie publiczni nadawcy telewizyjni zdecydowali o przejściu na nadawanie w 4K. Gdy to się stanie, dla wielu konsumentów będzie to najlepszym impulsem do zakupu takiego telewizora. Dodatkowo powstające filmy są kręcone już głównie w tym standardzie – dodaje Zbigniew Zduleczny.

Od kilku lat Polacy, kupując telewizor, najczęściej wybierają odbiornik z ekranem o przekątnej co najmniej 42 cale. Ponieważ spadają też ceny kolejnych generacji odbiorników, zwolenników wymiany telewizora nie brakuje. Tym bardziej że na rynku  systematycznie debiutują kolejne nowości.

Gdy producenci wprowadzali do sklepów pierwsze telewizory 4K (czy też Ultra HD – czterokrotnie lepsze parametry obrazu niż w Full HD), ich ceny były tak wysokie, że powszechnie ogłoszono, iż poniosą spektakularną klapę. Trudno było spodziewać się czegoś innego, skoro kosztowały ok. 60–70 tys. zł.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca