Motorola od teraz chińska, już nie amerykańska

Przejęcie kultowej marki komórek przez Lenovo to nowy dowód ambicji firm z Chin.

Publikacja: 31.01.2014 03:40

Motorola od teraz chińska, już nie amerykańska

Foto: Bloomberg

Lenovo, jeden z największych na świecie producentów komputerów, przejął od Google markę Motorola. Chińska grupa zapłaci 2,91 mld dol., z czego 1,41 mld dol. gotówką i swoimi akcjami, a 1,5 mld dol. to trzyletnia promesa.

Google przejęło Motorolę zaledwie dwa lata wcześniej za większe pieniądze, ale uznało, że czas sprzedać producenta telefonów komórkowych, który przynosił mu głównie straty. W rękach Google pozostaną jednak patenty związane z Motorolą, a Lenovo będzie musiało się zadowolić jedynie licencjami na ich wykorzystanie.

Na wieść o transakcji akcje chińskiej spółki straciły w czwartek na giełdzie w Hongkongu 8 proc. Inwestorom wyraźnie nie przypadło do gustu to przejęcie. Lenovo chce jednak, by biznes urządzeń mobilnych stał się drugim, obok komputerów osobistych filarem jej strategii.

– Od dawna widać, że chiński gigant ostrzy sobie zęby na kawałek amerykańskiego tortu technologicznego. W 2005 roku kupił od IBM dział zajmujący się komputerami osobistymi, a ostatnio w transakcji wartej 2,3 miliardy dol. przejął część biznesu związanego z systemem serwerów – komentuje Marcin Niedźwiecki, analityk z City Index.

Apetyt smoka

Przejęcie Motoroli to kolejna oznaka rosnącego apetytu chińskich spółek na zagraniczne aktywa. Z roku na rok firmy z Państwa Środka są coraz aktywniejsze na tym polu. Dokonane od 2004 r. przez nie zagraniczne fuzje i przejęcia oraz inwestycje w duże pakiety akcji obcych spółek sięgnęły 395 mld dol., wynika z danych Bloomberga. W tym czasie japońskie spółki dokonały transakcji wartych 509 mld dol., a amerykańskie – 2,1 bln dol. O ile w przedkryzysowym roku 2007 fuzje i przejęcia zagraniczne Chińczyków sięgały 25,7 mld dol., to w 2013 wzrosły już do 61,5 mld dol. Wyprzedzili pod tym względem Japonię.

Jednym z rynków preferowanych przez chińskie firmy szukające okazji do zakupów są Stany Zjednoczone. W 2013 r. wartość ich inwestycji tego typu podwoiła się w stosunku do 2012. Jednym ze spektakularnych przejęć był zakup amerykańskiego giganta z branży mięsnej Smithfield Foods, obecnego m.in. w Polsce (m.in. Marki Animex, Krakw, Constar). Shuanghui International kupiła tę spółkę za 7,1 mld dol.

Nie można też lekceważyć chińskich inwestycji na rynku nieruchomości. W zeszłym roku Zhang Xin, deweloper z Pekinu, przejął za 1,4 mld dol.  nowojorski wieżowiec General Motors – najdroższą nieruchomość biurową w USA.

Strach przejmowanych

Największym, wywołującym duże kontrowersje zagranicznym zakupem dokonanym w 2013 r. było nabycie za 17,6 mld dol. kanadyjskiej firmy energetycznej Nexen przez państwowy koncern China National Ofshore Oil Corporation (CNOOC). Nexen mocno koncentruje się na poszukiwaniach i wydobyciu gazu łupkowego w Kanadzie i na świecie. Kanadyjska służba specjalna CSIS ostrzegła przy okazji tej transakcji rząd w Ottawie, że przejęcia dokonywane przez Chińczyków mogą zagrażać bezpieczeństwu narodowemu. Właśnie względy bezpieczeństwa były powodem zablokowania przez amerykańskiego regulatora przejęcia koncernu  naftowego Unocal przez CNOOC w 2005 r. Wartość transakcji miała sięgnąć 18,5 mld dol.

Dużych obiekcji co do chińskich inwestycji w strategicznych sektorach nie mają natomiast pogrążone w kryzysie państwa Europy. Grecja sprzedała koncernowi COSCO w 2010 r. terminal portowy w Pireusie. W 2011 r. portugalski rząd sprzedał China Three Gorges Corporation 25 proc. udziałów w Energias de Portugal, największej firmie energetycznej kraju.

Można się spodziewać, że apetyt chińskich firm na zagraniczne przejęcia nie zmaleje w nadchodzących latach. Wang Jianlin, prezes spółki deweloperskiej Dalian Wanda Group, twierdzi, że jest gotów wydawać 5 mld dol. rocznie na zakupy zagranicznych firm i aktywów.

—współpraca Grzegorz Siemionczyk

Lenovo, jeden z największych na świecie producentów komputerów, przejął od Google markę Motorola. Chińska grupa zapłaci 2,91 mld dol., z czego 1,41 mld dol. gotówką i swoimi akcjami, a 1,5 mld dol. to trzyletnia promesa.

Google przejęło Motorolę zaledwie dwa lata wcześniej za większe pieniądze, ale uznało, że czas sprzedać producenta telefonów komórkowych, który przynosił mu głównie straty. W rękach Google pozostaną jednak patenty związane z Motorolą, a Lenovo będzie musiało się zadowolić jedynie licencjami na ich wykorzystanie.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca