Francuzi nie mogą sprzedać myśliwców Rafale

Wojskowi w Indiach odroczyli do przyszłego roku finansowego decyzję o zakupie 126 myśliwców Rafale produkcji Dassault Aviation - podał minister obrony.

Publikacja: 06.02.2014 17:29

Władze w Delhi zaczęły w styczniu 2012 negocjacje na zasadzie wyłączności z Francuzami i do końca marca miały sfinalizować kontrakt szacowany na 15 mld dolarów. Negocjacje o zakupie 18 gotowych maszyn i wyprodukowaniu reszty w Indiach skomplikowały się, wydłużyły i przeciągną się na następny rok - powiedział minister A.K.Antony na konferencji prasowej podczas salonu sprzętu wojskowego.

- Wojsko wykorzystało już 92 proc. tegorocznego budżetu. Realizacja tak dużego zamówienia publicznego może być możliwa dopiero w przyszłym roku finansowym, bo nie ma pieniędzy - wyjaśnił.

Do maja powinny odbyć się w Indiach wybory powszechne, a nowy rząd powstanie w następnym miesiącu.

Indie są w trakcie realizowania programu modernizacji sił zbrojnych za 100 mld dolarów władze kraju chcą wymienić samoloty i czołgi z czasów radzieckich i zmniejszyć dystans do Chin, z którymi toczyły wojnę w 1962 r. Spory graniczne trwają nadal.

Program modernizacji sił zbrojnych przebiegał powoli jak inne duże projekty za kadencji obecnego rządu po części także dlatego, że minister Antony nalegał na przejrzystość i niezależność procedur realizowania zamówień, związanych od dawna z twierdzeniami o braniu łapówek.

Minister anulował w styczniu umowę za 560 mln euro z AgustaWestland na 12 śmigłowców do transportu VIP-ów po twierdzeniach, że zapłacono pośrednikom łapówki, aby załatwili ten kontrakt.

Czyszczenie procedur

Antony stwierdził teraz, że może dojść do opóźnień w decyzjach w sprawie kupna sprzętu, bo stara się wyczyścić całą procedurę, ale ważne jest wysłanie sygnału, że Indie nie będą tolerować żadnych uchybień w takich umowach. - Każdy dostanie szansę, jeśli produkty są dobre, a ceny niskie. Nie ma żadnej potrzeby lobbyingu - dodał.

Indie wybrały Rafael w przetargu, w którym startował także Eurofighter Typhoon produkowany przez konsorcjum Airbusa, Finmeccaniki i BAE Systems. Prezes Dassault Aviaton, Eric Trappier był w grudniu optymistą, że finalizacja umowy na myśliwce nastąpi w ciągu kilku miesięcy, choć nie był pewien, czy dojdzie do tego przed wyborami.

Minister Antony wyjaśnił, że obie strony starają się też rozwiązać kwestię kosztów cyklu istnienia tych samolotów.

Lotnictwo wojskowe Indii, które uruchomiło procedurę kupna nowych samolotów w 2005 r. twierdziło, że opóźnienia mocno osłabiają jego zdolności operacyjne. Wojskowi musieli odwołać się do rynków zagranicznych, bo produkcja opracowanych w kraju samolotów bojowych dla zastąpienia wysłużonych MiG -21 jest spóźniona o 15 lat.

Francuzom nie udało się dotąd sprzedać swych Rafale nikomu na świecie. Ostatnio zawód sprawiła im Brazylia wybierając tańsze szwedzkie gripeny.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca