Wbrew pozorom producentom słodyczy wcale nie jest łatwo poprawiać wyniki, ponieważ rynek nie rośnie tak szybko, jak jeszcze kilka lat temu spodziewali się eksperci. Mimo pojawiających się symptomów ożywienia gospodarczego Polacy wciąż tną wydatki. Nasi rozmówcy szacują, że obecna dynamika rynku to zaledwie ok. 3 proc. – Będziemy rosnąć szybciej – zapewnia jednak Dariusz Orłowski, prezes Wawelu.
Firma rozważa nawet budowę nowego zakładu. Prezes Orłowski nie zdradza żadnych szczegółów i podkreśla, że ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Wiadomo tylko, że inwestycja może być realizowana w Dobczycach.
– Inwestycja w nowy zakład i nowe moce była już dawno planowana, stąd też wcześniejszy zakup działki obok już istniejącej fabryki w Dobczycach – zwraca uwagę Marcin Stebakow, dyrektor działu analiz Domu Maklerskiego Banku BPS. Podkreśla zarazem, że Wawel już nieraz udowadniał, że nie działa pod wpływem impulsu, tylko chłodnej kalkulacji. – Stąd też decyzja o przeniesieniu zakładu do podkrakowskich Dobczyc – przypomina.
W podobnym tonie wypowiada się Krzysztof Kozieł z Biura Maklerskiego BGŻ. – W 2011 i 2012 r. spółka informowała o poczynionych inwestycjach, sygnalizując jednocześnie, że dodatkowe moce szybko ulegają wyczerpaniu. Nie jest tak, że w przypadku zwiększonego popytu nie udałoby się go zaspokoić w ramach istniejącego zakładu. Ale w perspektywie kolejnych 5–10 lat mogłoby się okazać, że Wawel nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na zgłaszany popyt – mówi ekspert. Ocenia, że w momencie ożywienia na rynku słodyczy Wawel powinien wrócić na ścieżkę dynamicznego wzrostu.
Dla firm cukierniczych dużą szansą na zwyżkę sprzedaży jest eksport. W przypadku Wawelu wciąż stanowi on nikły odsetek całkowitych przychodów. Podobnie jest w Wedlu, gdzie obecnie zaledwie ok. 6 proc. sprzedaży trafia za granicę. Firma planuje ekspansję na nowe rynki i w związku z tym stara się nawet o certyfikaty koszerności i halal. Na eksport postawił też Colian, przejmując firmę Solidarność (producenta pralin). Ta bowiem gros przychodów uzyskuje właśnie ze sprzedaży zagranicznej.