Prawie 110 mld zł z polskiej motoryzacji

O ponad 6 proc. wzrosła w 2013 roku w porównaniu z poprzednim produkcja sprzedana polskiej motoryzacji.

Publikacja: 26.02.2014 10:30

Prawie 110 mld zł z polskiej motoryzacji

Foto: Bloomberg

Jej wartość sięgnęła 109,2 mld zł. Za poprawę wyników odpowiada produkcja samochodów użytkowych oraz części i akcesoriów motoryzacyjnych. Wzrost odnotował także polski rynek pojazdów samochodowych. Do 289,9 tys. sztuk (o 6,3 proc. r/r) zwiększyła się liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. W jeszcze większym stopniu wzrosły rejestracje samochodów użytkowych, do czego przyczyniło się wdrożenie normy Euro 6. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firma audytorsko-doradcza KPMG w Polsce właśnie podsumowały wyniki rynku i przemysłu motoryzacyjnego, a także motoryzacyjnych usług finansowych w 2013 roku.

Według szefa Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce, Mirosława Michny, poprawa sytuacji gospodarczej wpłynęła na nastroje przedsiębiorstw oraz konsumentów indywidualnych, które stopniowo polepszały się przez cały 2013 rok. - Wskaźniki koniunktury w obu sektorach nabywców są jednak wciąż negatywne, co przekłada się na niską skłonność do ponoszenia istotnych wydatków inwestycyjnych, w tym na środki transportu. Ożywienie popytu na pojazdy wymaga jednak silniejszych bodźców ekonomicznych – zaznacza Michna.

Na rynek pojazdów w końcu 2013 roku wpływały także istotne zmiany o charakterze regulacyjnym. W segmencie pojazdów użytkowych nadchodzące wdrożenie normy Euro 6 podbudowało sprzedaż. - Związane z tym przewidywanie wzrostu cen, skłoniło przedsiębiorców do przyspieszenia zakupów w czwartym kwartale roku – komentuje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś.

Druga połowa 2013 roku przyniosła wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych o 14,9 proc. r/r, co przełożyło się na poprawę całorocznych wyników. Ogółem w 2013 roku zarejestrowano 289,9 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost wypracowali niemal w całości nabywcy instytucjonalni, którzy w 2013 roku zwiększyli zakupy samochodów osobowych o 10,2 proc. Wśród nabywców indywidualnych poprawa popytu była minimalna (wzrost 1,4 proc.). - Niski popyt ze strony osób prywatnych jest jedną z największych słabości tego segmentu rynku w Polsce – podkreśla Michna.

W 2013 roku marki popularne stanowiły blisko 91 proc. rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce (262,8 tys. sztuk). Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 6,1 proc. r/r. Widoczny jest przy tym wzrost koncentracji rynku. Marki o większym udziale w rynku radzą sobie generalnie lepiej – spośród dziesięciu marek popularnych o największym wolumenie rejestracji w Polsce, osiem odnotowało minimum dziesięcioprocentowy wzrost r/r.

Z raportu wynika, że rośnie popyt na średniej wielkości pojazdy. Największy wzrost rejestracji odnotowały - pierwsza i trzecia grupa pod względem liczebności - samochody z segmentu C (tzw. kompakty) oraz małe iśrednie SUV-y i crossovery. Dynamicznie rozwijały się też mniej liczne segmenty – małe i średnie minivany i kombivany, czyli także auta średniej wielkości. Nie odnotowano wzrostu w klasie najmniejszych oraz największych aut (z wyjątkiem dużych SUV-ów i crossoverów). Istotny spadek rejestracji widać tylko w jednym segmencie rynku, tj. klasie D, czyli średnio-dużych autach rodzinnych.

W 2013 roku przekazano w leasing 160,2 tys. pojazdów samochodowych oraz przyczep i naczep, czyli o 13,5 proc. więcej niż w 2012 roku (dane dotyczą członków ZLP). Wartość netto aktywów motoryzacyjnych przekazanych w leasing na całym rynku szacuje się na 20,7 mld zł.

Maleje z kolei zainteresowanie kredytami samochodowymi pomimo rekordowo niskich stóp procentowych i tym samym niskich kosztów kredytu. Na koniec 2013 roku wartość portfolio kredytów samochodowych wyniosła 12,46 mld zł, tj. o 7,7  proc. mniej niż rok wcześniej. Maleje w szczególności wartość kredytów osób prywatnych.

Z kolei liczba polis AC jest od trzech lat zasadniczo niezmienna i wynosi 5,03 mln. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2013 roku składki przypisane brutto związane z AC zmalały o 6,5 proc. r/r przy rosnącej wartości wypłacanych odszkodowań (+1,5 proc. r/r).

Jej wartość sięgnęła 109,2 mld zł. Za poprawę wyników odpowiada produkcja samochodów użytkowych oraz części i akcesoriów motoryzacyjnych. Wzrost odnotował także polski rynek pojazdów samochodowych. Do 289,9 tys. sztuk (o 6,3 proc. r/r) zwiększyła się liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. W jeszcze większym stopniu wzrosły rejestracje samochodów użytkowych, do czego przyczyniło się wdrożenie normy Euro 6. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firma audytorsko-doradcza KPMG w Polsce właśnie podsumowały wyniki rynku i przemysłu motoryzacyjnego, a także motoryzacyjnych usług finansowych w 2013 roku.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca