Jej wartość sięgnęła 109,2 mld zł. Za poprawę wyników odpowiada produkcja samochodów użytkowych oraz części i akcesoriów motoryzacyjnych. Wzrost odnotował także polski rynek pojazdów samochodowych. Do 289,9 tys. sztuk (o 6,3 proc. r/r) zwiększyła się liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. W jeszcze większym stopniu wzrosły rejestracje samochodów użytkowych, do czego przyczyniło się wdrożenie normy Euro 6. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firma audytorsko-doradcza KPMG w Polsce właśnie podsumowały wyniki rynku i przemysłu motoryzacyjnego, a także motoryzacyjnych usług finansowych w 2013 roku.
Według szefa Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce, Mirosława Michny, poprawa sytuacji gospodarczej wpłynęła na nastroje przedsiębiorstw oraz konsumentów indywidualnych, które stopniowo polepszały się przez cały 2013 rok. - Wskaźniki koniunktury w obu sektorach nabywców są jednak wciąż negatywne, co przekłada się na niską skłonność do ponoszenia istotnych wydatków inwestycyjnych, w tym na środki transportu. Ożywienie popytu na pojazdy wymaga jednak silniejszych bodźców ekonomicznych – zaznacza Michna.
Na rynek pojazdów w końcu 2013 roku wpływały także istotne zmiany o charakterze regulacyjnym. W segmencie pojazdów użytkowych nadchodzące wdrożenie normy Euro 6 podbudowało sprzedaż. - Związane z tym przewidywanie wzrostu cen, skłoniło przedsiębiorców do przyspieszenia zakupów w czwartym kwartale roku – komentuje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś.
Druga połowa 2013 roku przyniosła wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych o 14,9 proc. r/r, co przełożyło się na poprawę całorocznych wyników. Ogółem w 2013 roku zarejestrowano 289,9 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost wypracowali niemal w całości nabywcy instytucjonalni, którzy w 2013 roku zwiększyli zakupy samochodów osobowych o 10,2 proc. Wśród nabywców indywidualnych poprawa popytu była minimalna (wzrost 1,4 proc.). - Niski popyt ze strony osób prywatnych jest jedną z największych słabości tego segmentu rynku w Polsce – podkreśla Michna.
W 2013 roku marki popularne stanowiły blisko 91 proc. rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce (262,8 tys. sztuk). Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 6,1 proc. r/r. Widoczny jest przy tym wzrost koncentracji rynku. Marki o większym udziale w rynku radzą sobie generalnie lepiej – spośród dziesięciu marek popularnych o największym wolumenie rejestracji w Polsce, osiem odnotowało minimum dziesięcioprocentowy wzrost r/r.