Użyczanie aut w czasie debaty o emisji spalin

Niektórych europejskich polityków i obrońców przejrzystości zaniepokoił fakt bezpłatnego użyczania przez Audi i BMW swych aut krajom Unii, gdy trwały negocjacje o surowszych normach emisji spalin

Publikacja: 28.02.2014 14:35

Użyczanie aut w czasie debaty o emisji spalin

Foto: Bloomberg

Problem dotyczy bezpłatnego wypożyczania floty luksusowych samochodów 5 krajom w okresie 2,5 lat, kiedy trwała debata o nowych normach ograniczenia emisji spalin. Chodzi o Danię, Cypr, Irlandię, Litwę i Grecję, które od stycznia 2012 kierowały kolejno przez 6 miesięcy instancjami kierowniczymi Unii Europejskiej i odpowiadały za przebieg tych negocjacji.

Kraje Unii i firmy sponsorujące rotacyjnych przewodniczących twierdzą, że sponsorowanie jest całkowicie legalną praktyką, podlegającą surowym regułom obowiązującym od wielu lat.

- Oczywiście zawsze bardzo trudno udowodnić bezpośredni konflikt interesów, ale z pewnością można powiedzieć, że niektóre niemieckie firmy samochodowe wstrzeliły się w czasie, jeśli chodzi o darowizny i sponsorowanie - stwierdziła współprzewodnicząca Partii Zielonych, Rebecca Harms, czwartego ugrupowania w Parlamencie Europejskim.

Rozmowy o proponowanej ustawie juz zakończono, Parlament Europejski przyjął w głosowaniu 25 lutego nowe ostrzejsze normy.

Prowadzący kampanie na rzecz przejrzystości także krytycznie oceniają sponsorowani. - To bardzo niepokojące, że rządy w zamian za stosunkowo niewielkie pieniądze sponsorskie są gotowe zaryzykować własną wiarygodnością i organów kierowniczych Unii - stwierdził Olivier Hoedeman, badacz i koordynator kampanii z Corporate Europe Observatory, brukselskiej organizacji śledzącej korupcję.

Większa widoczność

BMW i Audi twierdzą, że ich sponsorowanie miało na celu zwiększenie ich obecności na europejskich rynkach. Audi wyjaśniła, że robiła to regularnie poprzez przetargi na samochody na różne imprezy, bo to pomagało marce zwiększyć popularność i reputację.

Kraje Unii uważają, że nie ma nic niewłaściwego w zgadzaniu się na sponsoring firm, a kilka z nich ogłosiło z dumą o stosunkach z BMW i Audi, wspominając o porozumieniu w komunikatach prasowych i materiałach reklamowych.

Grecja, która od stycznia przewodniczy gremiom Unii i korzysta bezpłatnie z 69 aut Audi opublikowała informację w oficjalnej witrynie elektronicznej  przedstawiającą Audi jako poważnego sponsora, co oznacza wsparcie za ponad 150 tys. euro.

Rzecznicy z tych krajów mówili, że były przestrzegane reguły o sponsorowaniu, także takie, które zabraniały konfliktu interesów. Rzeczniczka Irlandii, Marcella Smyth powiedziała,  że dążąc do zapewnienia  oszczędnej prezydencji zawarto różne umowy, także o wynajęciu samochodów, które pozwoliły zaoszczędzić 1,4 mln euro. Irlandia wykorzystywała publiczne środki transportu, kiedy tylko było możliwe, a samochody były zastrzeżone do transportu ministrów i innych urzędników z i do lotniska.

Rzecznik Rady Europejskiej, która reprezentuje szefów państw i rządów stwierdził, że rada nie prowadziła systematycznych notowań sponsoringu, ale praktyka bezpłatnego użyczana samochodów przez ich producentów datuje się od lat, w przeszłości dotyczyła też nie tylko firm niemieckich.

Przedstawiciel kierownictwa firmy doradczej w zakresie spraw publicznych z Brukseli stwierdził, że  sponsorowanie daje pewne korzyści, ale bardzo ograniczone. - To z pewnością bardzo czytelny sposób  pokazania  się z nazwą, ale zbyt dalekie byłoby sugerowanie, że to mogłoby wpłynąć na debatę, o ile przestrzega się procedur zamówień publicznych. To naprawdę zależy do okoliczności i nie sądzę, by można było mówić o dobrej reklamie za każdym razem - stwierdził anonimowo.

Przedstawiciel innej agencji doradczej powiedział: - my nie zalecalibyśmy  żadnemu z naszych klientów sponsorowania instytucji czy ich działalności.

Słabsze normy i później

Wprawdzie nowe unijne przepisy o emisji spalin są najsurowsze na świecie, ale łagodniejsze od proponowanych przez Komisję Europejską. Komisja chciała, by limit 130 g CO2 na kilometr zmniejszono do 95 g/km do 2020 r.

Pierwsze porozumienie osiągnięto w czerwcu  2013, ale po sprzeciwie  Niemiec odrzucono je i w  listopadzie uzgodniono  łagodniejsze. Korekty są  nieduże, ale dają producentom pojazdów dość swobody. Limit 95 g utrzymano, ale firmy dostały  dodatkowy rok na jego dotrzymanie, a jak długo produkują hybrydy albo auta elektryczne, tak długo mogą kontynuować  wytwarzanie dużych pojazdów spalinowych, kopcących znacznie bardziej.

Problem dotyczy bezpłatnego wypożyczania floty luksusowych samochodów 5 krajom w okresie 2,5 lat, kiedy trwała debata o nowych normach ograniczenia emisji spalin. Chodzi o Danię, Cypr, Irlandię, Litwę i Grecję, które od stycznia 2012 kierowały kolejno przez 6 miesięcy instancjami kierowniczymi Unii Europejskiej i odpowiadały za przebieg tych negocjacji.

Kraje Unii i firmy sponsorujące rotacyjnych przewodniczących twierdzą, że sponsorowanie jest całkowicie legalną praktyką, podlegającą surowym regułom obowiązującym od wielu lat.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca