Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na jesień tego roku. Produkcja samochodów rozpocznie się w 2016 roku. Inwestycja pochłonie około 800 milionów euro, a pracę w zakładzie znajdzie ponad 2,3 tys. osób. Do tego prawdopodobnie 2-3 razy tyle w otoczeniu fabryki.
Koncern rozważał kilka lokalizacji na umiejscowienie nowej inwestycji. O wyborze terenów Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w województwie wielkopolskim zadecydowało wiele czynników. Grunty położone są zaledwie 4 km od autostrady A2 i 60 km od Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań – Ławica. Stworzona zostanie na nich „Wrzesińska Strefa Aktywności Gospodarczej", gdzie zostanie wybudowana fabryka Volkswagena oraz mniejsze zakłady z niezbędną infrastrukturą. Na 330 hektarach powstanie również droga okrążająca strefę, parkingi, budynek straży pożarnej, a także specjalne centrum szkoleniowe.
- Ta inwestycja to ogromna szansa nie tylko dla Wrześni, ale również dla całego regionu – podkreśla Barbara Kaśnikowska, prezes WSSE Invest-Park. Firmy działające w strefie już dziś współpracują z Volkswagenem, dostarczając koncernowi podzespoły oraz części motoryzacyjne. To m.in. Ronal, Mahle, GKN Driveline, czy Faurecia.
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna w Wrześni posiada obecnie 18 hektarów terenów inwestycyjnych. Powstały tam już zakłady firm: Flex Films Europa, Gibowski, Krispol oraz XS. Września to niespełna 30-tysięczne miasto w województwie wielkopolskim. Stopa bezrobocia w powiecie sięga 16 proc.
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna należy do największych i najszybciej rozwijających się stref w Polsce. Zainwestowało w niej już ponad 150 inwestorów. Strefa swoim zasięgiem obejmuje ponad 2,2 tys. hektarów w czterech województwach (dolnośląskim, opolskim, wielkopolskim i lubuskim) oraz 41 lokalizacji.