Największy na świecie duński Maersk Line z konglomeratu A. P. Moller-Maersk, drugi, szwajcarski Mediterranean Shipping Co. i trzeci, francuski CMA-CGM otrzymaly od amerykańskiej Federalnej Komisji Morskiej (FMC) zgodę na proponowany sojusz P3. Zgodzić muszą się jeszcze władze europejskie i chińskie, ale za największą przeszkodę uważano zatwierdzenie go przez Amerykanów. Zgoda dotyczy transportu na szlakach z i do portów amerykańskich. Unia Europejska i Chiny powinny zatwierdzić sojusz w II kwartale, więc P3 mógłby zacząć działalność w połowie roku.
Po otrzymaniu wymaganej zgody od wszystkich zainteresowanych trójka z Europy będzie kontrolować 40 proc. transportu towarów kontenerami z Azji do Europy i przez Pacyfik i Atlantyk. Asia Shippers Council szacuje, że na sojusz przypadnie 42 proc. handlu Azji z Europą i 24 proc. handlu przez Pacyfik.
Armatorzy nie zdecydowali się na pełną fuzję, ale będą razem dysponować flotą 255 statków o łącznej ładowności 2,6 mln standardowych 6-metrowych kontenerów i ich odpowiedników i obsługiwać szlaki Azja-Europa, przez Pacyfik i przez Atlantyk (Europa Płn. i M. Śródziemne). Duńczycy wniosą do sojuszu ponad 100 jednostek. Trzej armatorzy będą nadal organizować całkowicie niezależnie sprzedaż, marketing i obsługę klientów.
Oszczędność kosztów, niższe stawki
Umowa podobna do code-sharing linii lotniczych pozwoli obniżyć koszty funkcjonowania dzięki korzystaniu ze statków partnerów i urządzeń portowych. Przyczyni się też do szybszego i tańszego transportu. Analitycy z Macquarie Research szacują, że sam Maersk Line zmniejszy swe koszty o miliard dolarów rocznie, a ich koledzy z banku inwestycyjnego Alm. Brand Markets mówią o 6 proc. oszczędności.
Te elementy spowodowały, że mniejsi armatorzy, spedytorzy cargo i dostawcy paliwa byli przeciwni tworzeniu takiego giganta obawiając się osłabienia swej pozycji w proponowaniu własnych stawek. — P3 jest bardzo bliski monopolu. Taka koncentracja mocy przewozowych jest nie do utrzymania — protestował wcześniej John Lu, szef Asian Shippers Forum, największej azjatyckiej organizacji właścicieli statków i spedytorów.