Zaskakujące dane o telekomunikacyjnym rynku

W 2013 roku mniej osób przeniosło numer telefonicznych do innego operatora, spadło grono abonentów Internetu i posiadaczy komórek – wskazuje analiza Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Publikacja: 27.03.2014 15:25

Zaskakujące dane o telekomunikacyjnym rynku

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski Krzysztof Skłodowski

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował raport „Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010-2013".  To analiza oparta o dane z ankietowych badań konsumenckich przeprowadzonych przez regulatora w ostatnich czterech latach.

Część wniosków, jakie można wyciągnąć na jego podstawie jest zaskakująca. I tak na przykład, mimo że dostępne dane pokazują, iż od kilku lat rośnie dynamicznie liczba numerów komórkowych przeniesionych z sieci do sieci (tzw. rynek MNP), to w badaniach UKE odsetek osób deklarujących korzystanie z takiej możliwości od 2011 roku spada.

W 2013 roku tylko 4 proc. badanych zadeklarowało, że zmieniło operatora przenosząc numer telefoniczny. W 2012 r. – 7 proc., a w 2011 r. – ponad 20 proc.

Według UKE, operatora najczęściej zmieniały osoby młode (do 24 roku życia) i korzystające z telefonu w systemie na kartę.

Wynik ten także nie pokrywa się z opiniami, jakie można usłyszeć od operatorów komórkowych. Dla przykładu Marian Soja, dyrektor w T-Mobile Polska mówił niedawno serwisowi Rpkom.pl, że tylko około 1/3 przenoszonych numerów to numery pre-paid.

Poza tym – mimo ciągłej popularyzacji tych usług i wysokich wydatków telekomów na reklamę -  w porównaniu z 2012 rokiem spadł nieznacznie odsetek osób deklarujących posiadanie usługi dostępu do Internetu i telefonu komórkowego. W 2013 r. pozytywną odpowiedź na to pytanie o Internet dało 60 proc. badanych. Rok wcześniej 62 proc. Natomiast telefon komórkowy posiadało w 2012 r. 88 proc. badanych, a w 2013 roku – 86 proc.

W badaniu konsumenckim w 2013 r. 64 proc. respondentów wskazało, że posiada tradycyjny telefon komórkowy, 35 proc. zaś – smartfon, a 2 proc. - oba rodzaje aparatów telefonicznych. Dla porównania rok wcześniej z telefonu tradycyjnego korzystało 81 proc. osób, natomiast smartfon posiadało zaledwie 17 proc. ankietowanych.

UKE podkreśla, że rośnie odsetek osób, które nie potrzebują telefonu stacjonarnego, ponieważ korzystają z telefonii mobilnej wzrasta. Może to świadczyć o coraz silniejszym zjawisku substytucji usług telefonicznych w stałej lokalizacji usługami mobilnymi.

Według urzędu, zjawisko substytucji telefonii stacjonarnej zauważalne jest również w przypadku telefonii VoIP, a świadomość klientów dotycząca tej usługi corocznie wzrasta. W 2013 r. 8 proc. osób było skłonnych do zmiany tradycyjnej linii telefonicznej na dostęp poprzez łącze internetowe. Stanowiło to wzrost o 2 pkt. procentowe w stosunku do zeszłego roku.

Natomiast największy odsetek badanych posiadających Internet korzysta właśnie z wersji stacjonarnej usługi (78 proc.), a 25 proc. – z mobilnej. Za Internet stacjonarny płaciliśmy w 2013  roku  średnio 55 zł, o 1 zł więcej niż w 2012 r. Natomiast średni miesięczny koszt dostępu mobilnego także nie ulegał na przestrzeni lat większym zmianom, ale spadł z 56 zł w 2011 roku do 52 zł w roku ubiegłym.

Wśród pozytywnych zjawisk na rynku telekomunikacyjnym w 2013 r., najwięcej ankietowanych wskazało rozwój nowych technologii (27 proc.). Drugą najczęściej zauważaną pozytywną tendencją na rynku był wzrost liczby dostawców usług (24 proc.). W dalszej kolejności ankietowani wskazali obniżkę cen (24 proc.), wzrost liczby ofert oraz ich szerszy zakres (23 proc.).

Prawie 40 proc. spośród ankietowanych nie zauważyło żadnych negatywnych zmian na rynku telekomunikacyjnym. Najwięcej respondentów – 21 proc. – wskazało za wysokie ceny, jako negatywne zjawisko. Pozostałe odpowiedzi, jak mała skuteczność reklamacji, niezrozumiałe procedury oraz inne nie przekroczyły 11 proc. wskazań.

W podsumowaniu analizy UKE konstatuje, że rynek telekomunikacyjny wchodzi w okres stabilizacji. Wiele wskaźników zbliża się do wartości granicznych, w związku z tym takie wartości jak penetracja poszczególnymi usługami nie będą już tak szybko rosnąć.

Poprzednia analiza pokazywała dynamiczną zmianę wielu wskaźników, dotyczących wszystkich opisanych segmentów telekomunikacji. 2013 rok pokazał ustabilizowanie się wielu gałęzi rynku telekomunikacyjnego. W odniesieniu do usługi dostępu do Internetu, nadal kluczową rolę ogrywa dostęp stacjonarny, jednak już prawie ¼ ankietowanych korzysta z Internetu mobilnego. Popularyzacja usługi przyczynia się do zmiany zachowani abonentów. Coraz więcej osób korzysta z sieci codziennie, a odsetek tych, którzy łączą się z siecią rzadziej maleje.

Zdaniem urzędu, pojawienie się nowych ofert obniżających koszty, popularyzacja smartfonów oraz rozwój mobilnego Internetu powodują, że klienci coraz rzadziej wykazują chęć rezygnacji z usług telefonii ruchomej. Jednocześnie, szczególnie klienci usług post-paid, nie są skłonni zmieniać operatora, co świadczy o dojrzałości rynku.

Telefonia stacjonarna to usługa telekomunikacyjna ciesząca się najmniejszą popularnością. Jako główną przyczynę posiadania telefonu w stałej lokalizacji wskazywane jest przyzwyczajenie. Klienci są również coraz bardziej świadomi możliwości substytucji telefonii stacjonarnej przez inne usługi.

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował raport „Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010-2013".  To analiza oparta o dane z ankietowych badań konsumenckich przeprowadzonych przez regulatora w ostatnich czterech latach.

Część wniosków, jakie można wyciągnąć na jego podstawie jest zaskakująca. I tak na przykład, mimo że dostępne dane pokazują, iż od kilku lat rośnie dynamicznie liczba numerów komórkowych przeniesionych z sieci do sieci (tzw. rynek MNP), to w badaniach UKE odsetek osób deklarujących korzystanie z takiej możliwości od 2011 roku spada.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki