Reklama

W sklepach na dobre zaczyna się świąteczne szaleństwo

Tegoroczne wydatki świąteczne mają być większe. Handlowcy bardzo mocno liczą na zapał Polaków do wydawania, zwłaszcza na prezenty. W końcu to kluczowy okres dla tego sektora w roku.

Publikacja: 09.12.2024 04:59

W sklepach na dobre zaczyna się świąteczne szaleństwo

Foto: Adobe Stock

Na razie statystyki są dla handlu łaskawe. Już dane dotyczące obrotów podczas Black Friday wykazały wzrost sprzedaży. Także badanie dla Związku Banków Polskich pokazuje, że statystyczny Polak w 2024 r. chce na zorganizowanie świąt wydać niemal 1,6 tys. zł, czyli 5,8 proc. więcej niż rok temu. Co prawda 52 proc. deklaruje ograniczanie wydatków na świąteczne przygotowania, ale przed rokiem takie zapowiedzi padły z ust aż 65 proc. badanych.

Szczyt zakupów rusza

Świąteczne zakupy, których największą częścią są prezenty, już ruszyły. Z badania PayPo wynika, że polowanie na upominki, które trafią pod choinkę, Polacy zaczynają już w listopadzie i pierwszej połowie grudnia – tak deklaruje po 36 proc. badanych. Jedynie 14 proc. chce takie zakupy zostawić na ostatnią chwilę.

To oczywiście deklaracje, ale tłumy w sklepach w ostatnich dniach przed świętami wskazują, że te zakupy na ostatnią chwilę wcale nie są takim marginalnym zjawiskiem. Niemniej handlowcy są już do szczytu sezonu gotowi.

– Jak co roku zaczynamy naszą kampanię prezentów świątecznych już na początku listopada i regularnie do oferty dodajemy w kolejnych tygodniach nowe pomysły na podarki. Nasi klienci są już do tego przyzwyczajeni i widzimy, że dzięki tak zbudowanej ofercie pozwalamy im na rozłożenie świątecznych wydatków w czasie – mówi Beata Szymanowska, dyrektor kategorii w sieci Biedronka. – Oczywiście w sezonie mamy pik sprzedażowy, jakim są mikołajki, na które co roku przygotowujemy dodatkową ofertę i pakiety rabatów dla naszych klientów. Do 7.12 nasi klienci mogli skorzystać z zakupu zabawek w promocji: drugi, tańszy produkt 50 proc. taniej z kartą Moja Biedronka lub aplikacją – dodaje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Jeszcze nie ma co grzebać polskiego konsumenta

Przed nami jeszcze dwie niedziele handlowe, które oznaczać będą dla sprzedawców wytężoną pracę. – Obserwując dynamikę sprzedaży dla oferty świątecznej, możemy mówić o dwóch istotnych datach: mikołajkach i świętach Bożego Narodzenia. W kontekście pierwszego święta kluczowa jest z pewnością sprzedaż zabawek. Tutaj wyszliśmy naprzeciw potrzebom klientów już pod koniec października, uruchamiając specjalny katalog zabawkowy – mówi Jakub Tyrlik, lider zespołu ds. zakupów Aldi Polska. – Obserwując dynamikę zakupową w okresie ubiegłorocznych świąt Bożego Narodzenia, widzieliśmy podobną tendencję: w pierwszym tygodniu grudnia nastąpił blisko 25-proc. wzrost zainteresowania ofertą świąteczną. Dodatkowo na popularność oferty świątecznej duży wpływ mają oczywiście różnego rodzaju akcje promocyjne, których w tym roku z pewnością nie zabraknie – dodaje.

Drogerie sporo zarobią

Na szczycie najczęściej wybieranych kategorii prezentowych co roku lądują podobne towary, zazwyczaj są to kosmetyki, słodycze czy książki. – W okresie świątecznym największą popularnością cieszą się zwykle kosmetyki z kategorii beauty, w tym szczególnie wszelkie zestawy upominkowe oraz zapachy. Pierwszym zauważalnym momentem wzrostu sprzedaży asortymentu świątecznego jest początek listopada. Na początku grudnia we wszystkich kanałach sprzedaży klienci chętnie sięgają też po kalendarze adwentowe będące doskonałym pomysłem na prezenty mikołajkowe – mówi Henri Hampe, dyrektor obszaru sprzedaży i administracji drogerii dm w Polsce. – Poza kosmetykami dotyczy to również produktów do porządków, dekoracji wnętrz czy pakowania prezentów, a także domowych wypieków, takich jak mąki, słodycze, kawy, herbaty – dodaje.

Co piąty ankietowany na prezent wybiera alkohol, zatem w tej kategorii też widać boom. – Dużym zainteresowaniem w tym czasie cieszą się produkty sprzedawane w tzw. gift packach, które stanowią gotową propozycję prezentową. W wielu przypadkach wino zapakowane w eleganckie opakowanie bądź alkohol mocny w zestawie z akcesoriami w postaci kieliszków stanowi uniwersalny prezent – mówi Piotr Wieloch, członek zarządu firmy Partner Center, jednego z największych importerów i dystrybutorów win. – Święta Bożego Narodzenia to czas, gdy zwykle pozwalamy sobie na więcej. Liczymy na to, że tak będzie i tym razem. Choć z naszego doświadczenia wynika, że podczas takich okazji konsumenci sięgają zwykle po sprawdzone i znane marki – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy szturmem ruszyli na zakupy. Czarny piatek zapowiada dobry sezon świąteczny

– Okres przedświąteczny jest dla branży alkoholowej ważnym momentem. Przed nami spotkania w gronie rodziny, przyjaciół, znajomych. To właśnie tym okazjom towarzyszyć będzie dobre jedzenie, wspólne rozmowy i radość. Od zarania dziejów wino było nieodłącznym elementem takich właśnie spotkań. W Polsce jedną z najbardziej rozwijających się kategorii jest segment win musujących – mówi Joanna Semczuk, członek zarządu firmy Henkell Freixenet Polska, właściciela m.in. marki Mionetto. – Ten rok będzie jednak wyjątkowy pod jednym względem – trend bezalkoholowy nabiera rozpędu. Nareszcie dostrzegły to sieci handlowe oraz tradycyjne sklepy. Oferują naprawdę szeroką ofertę win odalkoholizowanych. Powstają specjalne strefy produktów bezalkoholowych, wiec łatwiej będzie takie produkty odnaleźć – dodaje.

Reklama
Reklama

Z badania PayPo wynika, że 35 proc. badanych deklaruje, iż na prezenty przeznaczy od 10 zł do 250 zł więcej niż przed rokiem, natomiast 25 proc. wskazuje, że będą to kwoty od 251 zł do 500 zł wyższe. Od 501 zł do 750 zł więcej wyda 15 proc. kupujących.

– Jak pokazują badania, ponad 61 proc. Polaków deklaruje, że kupuje prezenty z wyprzedzeniem. Również na platformie obserwujemy już typowo świąteczne zakupy, jednak na kluczową fazę musimy jeszcze poczekać. Klienci coraz częściej wybierają zakupy na ostatnią chwilę, ponieważ zdążyli się już przyzwyczaić, że informujemy o przewidywanym terminie dostawy, dzięki czemu mogą lepiej zaplanować swoje przedświąteczne zamówienia – Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Handel
Bruksela planuje podpisanie umowy z Mercosurem jeszcze w tym roku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama