Je­go ak­cje tra­ci­ły w Pa­ry­żu na­wet 6,6 proc., ry­wa­la Per­nod Ri­card 4,4 proc., a naj­więk­sze­go na świe­cie Dia­geo – 5 proc. w Lon­dy­nie.

Ca­ła trój­ka od­czu­ła skut­ki dzia­łań rzą­du w Pe­ki­nie znie­chę­ca­ją­cych do da­wa­nia dro­gich pre­zen­tów i sza­sta­nia pie­niędz­mi przez urzęd­ni­ków pań­stwo­wych, a tak­że spo­wol­nie­nia tem­pa roz­wo­ju go­spo­dar­ki te­go kra­ju.

Pro­du­cent ko­nia­ku Re­my Mar­tin, li­kie­ru Co­in­tre­au i ru­mu Mo­unt Gay zmniej­szył w IV kw. (do 31 mar­ca) ob­ro­ty o 16,1 proc., do 186 mln eu­ro, po spad­ku o 18,9 proc. w III kw., bo sprze­daż ko­nia­ku, za­pew­nia­ją­ce­go 80 proc. zy­sku ope­ra­cyj­ne­go, zma­la­ła o 32,3 proc. Fran­cu­zi, pro­po­nu­ją­cy luk­su­so­wy ko­niak Lo­uis XIII w ce­nie 2,5 tys. eu­ro, by­li bar­dziej na­ra­że­ni od ry­wa­li na skut­ki po­su­nięć rzą­du Chin. Po­cie­chą jest do­bra sprze­daż w USA, Ro­sji, Ja­po­nii i Afry­ce.

Dia­geo, osią­ga­ją­ca 42 proc. ob­ro­tów w kra­jach roz­wi­ja­ją­cych się, zmniej­szy­ła w III kw. (do 31 mar­ca) ob­ro­ty o 1,3 proc., bo sprze­daż w Azji zma­la­ła o 19 proc. Sła­bo by­ło też w Ro­sji, RPA i Ke­nii. Dia­geo sza­cu­je, że na kur­sach wa­lu­to­wych stra­ci dal­sze 330 mln fun­tów (554 mln dol.) zy­sku ope­ra­cyj­ne­go.