W trakcie pierwszych trzech miesięcy 2014 r. Emperia wypracowała 479 mln zł skonsolidowanych przychodów, czyli o prawie 3 proc. mniej niż rok wcześniej, a zarazem o 1,6 proc. mniej niż wynosił konsensus PAP. Zysk operacyjny grupy wyniósł 5,7 mln zł i był o 58 proc. niższy niż rok temu. Średnia z prognoz analityków wynosiła 7 mln zł. Z kolei zysk netto w ujęciu rok do roku spadł aż o 76 proc. do 3,2 mln zł. Konsensus zakładał zysk na poziomie 7 mln zł.

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej były ujemne i wynosiły ponad 8,5 mln zł, wobec 34 mln zł na plusie w analogicznym okresie ubiegłego roku. Marża EBITDA w I kwartale 2014 r. wynosiła 3,6 proc. i była o 0,2 pkt proc. niższa niż spodziewali się eksperci. Większe rozbieżności widać na kolejnych poziomach wyników, np. marża netto wynosiła 0,7 proc. i było gorsza o 0,8 pkt proc. w stosunku do oczekiwań rynkowych.

Segment detaliczny na koniec I kwartału 2014 r. tworzyło łącznie 240 sklepów . Zarząd tłumaczy w raporcie, że spadek przychodów tego segmentu w I kwartale 2014 r. o 2,72 proc. to efekt przesunięcia okresu świątecznego na II kwartał oraz zrealizowanego połączenia spółek segmentu detalicznego (rebranding i remodeling przejętych sklepów, wdrożenie systemu sprzedażowego Stokrotki).

W I kwartale 2014 r. spółka Stokrotka Sp. z o.o. zakończyła  proces wdrażania i kontynuowała procesy optymalizowania własnej logistyki. Emperia zapewnia, że podstawowe wskaźniki logistyki ulegają systematycznej poprawie, ale przyznaje zarazem że nie zapewniają jeszcze rentowności całego przedsięwzięcia. Jednocześnie spółka informuje, że systematycznie wzrasta wskaźnik zaopatrzenia sklepów z własnej logistyki. W I kwartale 2014 r. osiągnął  poziom 79,35 proc., co w stosunku do docelowego wskaźnika 80 – 85 proc. oznacza, że spółka objęła całe zaplanowane zaopatrzenie sklepów własną logistyką. Pozostałe 15– 20 proc. to towary regionalne, mrożonki, pieczywo, które będą dostarczane bezpośrednio przez producentów i dostawców. Emperia wskazuje również, że poziom zrealizowanej marży handlowej brutto w okresach kwartalnych od początku wdrażania własnej logistyki systematycznie rośnie, a I kwartale 2014 r. osiągną poziom 28,17 proc.

Warto też odnotować, że w I kwartale 2014 r. Stokrotka Sp. z o.o. poniosła jednorazowy koszt w kwocie  1 mln zł z tytułu odszkodowania za przedterminowe rozwiązanie umowy najmu jednego ze sklepów Delima.