Wart blisko pół miliarda złotych projekt obejmuje remont 125 kilometrów trasy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym m.in. peronami, mostami, wiaduktami oraz przejazdami drogowo-kolejowymi. Do tej pory przebudowano już 8 z 43 objętych projektem peronów. Na wybranych odcinkach już wymieniono nawierzchnię torową i sieć trakcyjną. W rejonie stacji Koluszki, Rokiciny, Baby, Radomsko, Widzów Teklinów, Rudniki i Wyczerpy zamontowano w sumie 28 nowych rozjazdów.
Obecnie trwają prace na stacji Piotrków Trybunalski, gdzie rewitalizowany jest układ torowy, sieć trakcyjna i perony. Prace powinny się zakończyć do końca maja bieżącego roku. Kolejowe ekipy budowlane pracują też na szlaku Widzów Teklinów – Radomsko. Planowane zakończenie prac to czerwiec bieżącego roku.
Linia kolejowa Warszawa – Katowice ma kluczowe znaczenie komunikacyjne i transportowe dla województw mazowieckiego, łódzkiego oraz śląskiego. Rewitalizacja jest najszybszą i najbardziej efektywną metodą przywrócenia parametrów technicznych intensywnie eksploatowanych linii, do jakich zalicza się popularna „Wiedenka" (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska). W rezultacie prac przywrócona zostanie prędkość rozkładowa do 120 km/h dla pociągów osobowych i do 100 km/h dla pociągów towarowych. Dziś w wielu miejscach pociągi muszą zwalniać do 50 km/h, dlatego też na pokonanie całego 125-kilometrowego odcinka składy regionalne potrzebują około dwóch i pół godziny, a składy TLK około dwóch godzin. Po zakończeniu wszystkich prac przejazd z Koluszek do Częstochowy skróci się o 30 minut.
Kolej mocno przyspieszyła inwestycje. W pierwszych trzech miesiącach roku należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) wydała na modernizację i budowę torów 641 milionów złotych. To o 81 mln więcej niż zakładano, a w marcu plan wydatków przekroczony został o prawie jedną czwartą. Co prawda, w skali zaplanowanych na cały rok wydatków – rekordowych 7,3 mld zł – miniony kwartał może wyglądać dość skromnie. Ale w inwestycjach infrastrukturalnych większość nakładów przypada na koniec roku, czego przykładem jest rok ubiegły: z 5,3 mld zł, jakie pochłonęły prace na torach, blisko 1 mld zł zainwestowano w samym grudniu.
W ubiegłym miesiącu zakończono m.in. rewitalizację blisko 50-kilometrowej linii Toruń-Bydgoszcz, co pozwoliło skrócić czas jazdy pomiędzy tymi miastami do ok. 40 minut. Sfinalizowano prace przy tzw. Lokalnych Centrach Sterowania w Gdyni i Gdańsku, stanowiące część modernizacji linii Warszawa-Gdynia. Zmodernizowano także kilkanaście stacji i przystanków, gdzie pojawiły się nowe perony, windy, bezkolizyjne przejścia i przejazdy dla pieszych i kierowców. Na półmetku jest warta 400 mln zł rewitalizacja 4-torowej trasy Zawiercie-Dabrowa Górnicza-Jaworzno Szczakowa.