PKP InterCity: niskie dopłaty powodem strat

Przewoźnik poniósł w ubiegłym roku 87,2 mln zł strat netto – ponad cztery razy więcej niż w 2012 r.

Publikacja: 21.05.2014 15:50

PKP InterCity: niskie dopłaty powodem strat

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

– Strata wynika ze spadku liczby przewiezionych pasażerów, wysokich kosztów strukturalnych oraz niższego pokrycia kosztów świadczenia usług w ramach PSC (dopłata do deficytowych połączeń – red.) niż faktycznie poniesione. Zamawiający za utrzymywanie ponad 200 pociągów dziennie zapłacił nam w 2013 r. ponad 400 mln zł – mówi Paweł Hordyński, członek zarządu ds. finansowych PKP InterCity.

Jego zdaniem również w tym roku dopłata do deficytowych pociągów będzie niższa niż różnica pomiędzy poniesionymi kosztami związanymi z ich utrzymaniem a wpływami ze sprzedaży biletów na przejazdy w tych pociągach. Dopiero przyszły rok powinien przynieść zmiany w dobrym kierunku.

Wysoka strata to m.in. efekt spadku liczby przewiezionych pasażerów. W 2012 r. z usług PKP InterCity skorzystało 35 mln osób, w ubiegłym już tylko 30,5 mln.

– Spadek liczby pasażerów wynika przede wszystkim z ogromnych  prac remontowych i modernizacyjnych prowadzonych na kolei, które na niektórych liniach doprowadziły do znacznego wydłużenia czasu podróży. Dla przykładu teraz z Warszawy do Trójmiasta czas przejazdu naszymi składami przekracza cztery godziny,  kilka lat temu wystarczały trzy godziny i 20 minut – twierdzi Hordyński.

Przypomina, że zarząd liczył się z poniesieniem straty netto na poziomie 140 mln zł. Jej zmniejszenie w stosunku do założeń jest w głównej mierze efektem ograniczenia kosztów działalności operacyjnej.

– W grupie poczyniliśmy istotne oszczędności. Dzięki renegocjacji umów zmniejszyliśmy o 17 mln zł koszty zakupu energii elektrycznej, ubezpieczeń społecznych – o 22 mln zł, usług obcych – o 9 mln zł – informuje.

Wymierne oszczędności –  30 mln zł – dało uzyskanie ratingu Fitch, dzięki któremu koszt gwarancji udzielanych przez Skarb Państwa spadł o 1,3 proc. w skali roku.

– W tym roku też poniesiemy straty, ale przyszły powinien już przynieść zyski. Osiągniemy je, gdyż istotnie poprawi się czas przejazdu pociągów oraz wzrosną wpływy z PSC do poziomu należnego, a więc takiego, który i pokryje straty, i da nieduży „rozsądny zysk" – przekonuje Hordyński.

Jego zdaniem spółka w latach 2014–2021 może otrzymać łącznie z tytułu PSC dopłatę wynoszącą 3,7 mld zł. Zarząd PKP InterCity wynegocjował jej zwiększenie z pierwotnie zakładanego poziomu 2 mld zł. Dzięki zakończonym pracom na torach oraz zakupionemu taborowi mocno ma się skrócić czas podróży oraz poprawić jej komfort, co w 2015 r. powinno zachęcić wiele osób do skorzystania z usług spółki.

PKP InterCity w latach 2013–2015 wyda na inwestycje 4,94 mld zł. Z tej puli w tym roku ma trafić na różnego rodzaju projekty 1,94 mld zł. W zaplanowanym budżecie są niemal wyłącznie wydatki na modernizację i zakup taboru. Kluczowe jest nabycie 20 składów Pendolino od francuskiego koncernu Alstom.

– Strata wynika ze spadku liczby przewiezionych pasażerów, wysokich kosztów strukturalnych oraz niższego pokrycia kosztów świadczenia usług w ramach PSC (dopłata do deficytowych połączeń – red.) niż faktycznie poniesione. Zamawiający za utrzymywanie ponad 200 pociągów dziennie zapłacił nam w 2013 r. ponad 400 mln zł – mówi Paweł Hordyński, członek zarządu ds. finansowych PKP InterCity.

Jego zdaniem również w tym roku dopłata do deficytowych pociągów będzie niższa niż różnica pomiędzy poniesionymi kosztami związanymi z ich utrzymaniem a wpływami ze sprzedaży biletów na przejazdy w tych pociągach. Dopiero przyszły rok powinien przynieść zmiany w dobrym kierunku.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?