PKP Cargo, drugi w Unii Europejskiej kolejowy przewoźnik towarów, planuje połączenie trzech firm zależnych specjalizujących się w naprawach taboru kolejowego, czyli PKP Cargowag, PKP Cargolok oraz PKP Cargo Tabor-Karsznice. Utworzą one spółkę PKP Cargo Tabor. Do pełnej konsolidacji ma dojść 1 lipca. Połączenie odbędzie się poprzez przejęcie, którego dokona PKP Cargowag, największe z przedsiębiorstw podlegające konsolidacji.
– Dzięki tej operacji powstanie jedna z największych spółek naprawczych taboru kolejowego w Europie. Będzie zatrudniać około 3 tys. pracowników oraz realizować w połączonej strukturze kontrakty o wartości ponad 400 mln zł rocznie – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. Dodaje, że sama PKP Cargowag wykonuje obecnie kontrakty o wartości sięgającej około 300 mln zł rocznie. Niemal wszystkie zlecenia w tym roku realizowane są na rzecz PKP Cargo. Co więcej, jest ich na tyle dużo, że wszystkie firmy zależne pracują obecnie na pełnych mocach.
– Jednym z podstawowych celów konsolidacji jest dalsza poprawa efektywności świadczonych usług oraz obniżka kosztów jednostkowych produkcji. Uzyskamy je poprzez optymalizację procesów produkcyjnych, lepsze wykorzystanie potencjału łączonych firm oraz doświadczonej kadrze – uważa Artur Jeziorowski, prezes PKP Cargowagu.
Po połączeniu powstały podmiot będzie się składał z 15 zakładów napraw zlokalizowanych w różnych miejscach Polski. Zarząd przekonuje, że mimo ich stosunkowo dużej liczby, zostały one tak zorganizowane, aby ponosiły jak najmniejsze koszty związane z obsługą administracyjną. Przede wszystkim są to zakłady produkcyjne, w których prowadzone są niemal wyłącznie naprawy taboru z ograniczonym do minimum wsparciem administracyjnym i kadrą kierowniczą.
– Połączenie spółek taborowych to realizacja zasady „duży może więcej". Chcemy, by nowy podmiot w relatywnie krótkim czasie wszedł na zewnętrzny rynek usług taborowych, uzyskując dodatkowe przychody – twierdzi Derda. Pierwsze zewnętrzne kontrakty nowa firma zamierza pozyskać pod koniec roku. Na początek chce zawrzeć umowy na rynku polskim.