Małe auta premium Daimlera i Nissana

Daimler i Nissan Motor zainwestują 1,36 mld dolarów w projektowanie małych samochodów segmentu premium i w budowę fabryki w Meksyku. Pogłębi to współpracę Mercedesa z Infiniti

Publikacja: 29.06.2014 15:00

Małe auta premium Daimlera i Nissana

Foto: Bloomberg

Obie firmy podały, że zbudują w Aguascalientes w środkowym Meksyku zakład mogący wypuszczać 300 tys. samochodów rocznie. Nissan ma już w tym mieście środek produkcji za 2 mld dolarów. Pierwsze auta Infiniti wyjadą z niego w 2017 r., a Mercedesa rok później. Będą oferowane na całym świecie.

Daimler i Nissan nie podały, jakie pojazdy będą powstawać w Meksyku, ale nieoficjalnie wiadomo, że Infiniti ma produkować trzy modele: sedana, coupé i kompaktowego crossovera, który zastąpi nieco większego QX50. Mercedes-Benz planuje produkcję co najmniej trzech podobnych modeli, m.in. crossovera pochodzącego z nowych wspólnych rozwiązań projektowych posadowionych na płycie podłogowej MFA o przednim napędzie Daimlera.

W marcu pojawiły się informacje, że obie firmy zamierzają projektować wspólnie kompaktowe auta premium, aby zmniejszyć koszty, rozszerzyć w Ameryce Płn. produkcyjną obecność Niemców i rozszerzyć gamę pojazdów Infiniti.

Spółka j. v. o równych udziałach w Meksyku pozwala Nissanowi związanemu z Renaultem korzystać z komponentów i technologii. stosowanych już przez Mercedesa-Benza. W zamian Daimler uzyska pierwszy w Ameryce Płn. ośrodek produkcji małych samochodów, niezależnie od montowni w Vance w Alabamie.

Niemiecka grupa miała w przeszłości problemy z popytem na mniejsze samochody, a Infiniti musi z kolei potwierdzić swe miejsce ważnego uczestnika w światowym segmencie premium. Produkowanie w Meksyku pozwoli Mercedesowi i Infiniti z centralą w Hongkongu sprzedawać w USA samochody bez dodatkowych kosztów, wynikających z ceł czy kursów walut. Ponadto siła robocza w Meksyku jest tańsza niż w Niemczech, Japonii i w Stanach.

Prezes Renaulta-Nissana, Carlos Ghosn stwierdził, że wspólne projektowanie kompaktowych aut premium i ich wspólna produkcja w Aguascalientes jest jednym z większych projektów realizowanych z Daimlerem. Zapytany, czy auta Infiniti mogłyby powstawać w fabrykach Mercedesa w Europie odparł, że nie ma takiej potrzeby.

Prezes Daimlera Dieter Zetsche pytany z kolei o pełną fuzję obu grup wyjaśnił, że ich współpraca jest tak udana, bo nie wynika z fuzji.

Spółka zwiększy do niemal 5700 ludzi zatrudnienie do czasu, gdy fabryka osiągnie pełną moc w 2021 r.; u dostawców i firm kooperujących powstanie 10 tys. miejsc pracy.

Mercedes, Renault i Nissan korzystały ze wspólnych silników, podwozi i zakładów od czasu wzmocnienia przez obu prezesów w 2010 r. sojuszu poprzez wzajemne objęcie udziałów. Kilka dni temu Infiniti i Daimler zaczęły w fabryce Nissana w Tennessee produkcję 4-cylindrowych silników do aut Mercedesa klasy C i Infiniti Q50.

Obie firmy podały, że zbudują w Aguascalientes w środkowym Meksyku zakład mogący wypuszczać 300 tys. samochodów rocznie. Nissan ma już w tym mieście środek produkcji za 2 mld dolarów. Pierwsze auta Infiniti wyjadą z niego w 2017 r., a Mercedesa rok później. Będą oferowane na całym świecie.

Daimler i Nissan nie podały, jakie pojazdy będą powstawać w Meksyku, ale nieoficjalnie wiadomo, że Infiniti ma produkować trzy modele: sedana, coupé i kompaktowego crossovera, który zastąpi nieco większego QX50. Mercedes-Benz planuje produkcję co najmniej trzech podobnych modeli, m.in. crossovera pochodzącego z nowych wspólnych rozwiązań projektowych posadowionych na płycie podłogowej MFA o przednim napędzie Daimlera.

Biznes
Oligarchowie walczą w Londynie o Norylski Nikiel. Dwóch się kłóci, trzeci przygląda
Biznes
Burza w Sejmie podczas debaty nad systemem kaucyjnym. Wraca październik 2025 r.
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Bitcoin na rekordowym poziomie
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Wspierają nas technologie, w tym AI
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką