Air France-KLM walczy z rywalami low-cost

Air France-KLM bardzo poprawiła zysk II kwartału i zapowiedziała plan na lata 2015-20 odzyskania udziału rynkowego w Europie od tanich linii

Publikacja: 28.07.2014 11:51

Air France-KLM walczy z rywalami low-cost

Foto: Bloomberg

Drugi największy w Europie przewoźnik pod względem obrotów dołączył do Lufthansy i IAG w próbach odebrania klientów największym tanim liniom. Dla osiągnięcia tego celu jest gotów kupować aktywa. W ramach 3-letniego programu „Transform 2015", który kończy się za kilka miesięcy zmniejszył już swe koszty i dług.

W nowym planie „‚Focus 2020" skupi się na utrzymaniu pozycji na rynkach dalekiego zasięgu wobec konkurencji linii znad Zatoki Arabskiej, a jednocześnie będzie dążyć do zapewnienia wzrostu i redukcji kosztów na bliskich rynkach. — Trwa konsolidacja sektora low-cost i chcemy w tym uczestniczyć — stwierdził prezes AF-KLM, Alexandre de Juniac. — Chcemy znaleźć się w wiodącej grupie tanich przewoźników europejskich, bo lotnictwo to taki rodzaj biznesu, w którym liczy się wielkość — dodał.

Grupa planuje także zakupy w pionie serwisowania, chce oferować swe usługi klientom zewnętrznym. Szczegóły planu zostaną ogłoszone we wrześniu. Plan mający przeciwstawić się burzliwemu rozwojowi tanich linii w Europie pojawia się w kilka tygodni po ogłoszeniu przez nowego prezesa Lufthansy zamiaru rozszerzenia usług low-cost przez nowe marki.

Transavia

Kilka regularnych linii lotniczych utworzyło już albo kupiło własne tanie linie, aby naśladować sukces Ryanaira i easyJeta. Lufthansa ma Germanwings, IAG — Vuelinga. Prowadzenie jednak taniej linii, której samoloty latają między konkretnymi lotniskami rzadko jest proste, gdy istnieją duże sojusze przewoźników z programami lojalnościowymi. — Bardzo mało tradycyjnym przewoźnikom udało się prowadzić operacje low-cost, które naprawdę były tanie. Jedynym jest IAG — uważa doradca od lotnictwa James Halstead z firmy Aviation Strategy.

Transavia jest dotąd jedyną główną linią grupy AF-KLM., pozwalającą zmniejszać koszty w transporcie na średnie dystanse. Grupa odziedziczyła ją wraz z KLM w 2004 r., gdy doszło do fuzji obu dużych przewoźników; w 2013 r. przewiozła 8,9 mln podróżnych, a cała grupa 78,4 mln. Chcąc konkurować w tym segmencie AF-KLM wprowadziła nowe niższe stawki „Mini" i przyspiesza rozwój Transavii France. Rozwój regionalnych przewozów nie bardzo jednak udał się z powodu istnienia rywali low-cost.

W II kwartale AF-KLM wypracowała zysk operacyjny EBITDA 641 mln euro wobec 510 mln rok wcześniej, zwiększyła obroty o 1,7 proc. do 6,451 mld i marżę operacyjną brutto do 9,9 proc. z 7,8. Przewoźnik potwierdził najnowsze założenia rocznego zysku i redukcji długu, mimo nadal trudnych warunków spowodowanych po części nadwyżką mocy przewozowych na pewnych długich trasach, zwłaszcza do Ameryki Płn. i Azji.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej