Z najnowszego raportu kwartalnego Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce pt. "Branża motoryzacyjna" wynika, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku największy wzrost rejestracji pośród znaczących segmentów odnotowały duże samochody typu SUV i crossovery (83 proc. rok do roku) oraz auta średniej wielkości: segment C (25 proc.), segment D (39 proc.) oraz małe/średnie SUV-y i crossovery (22 proc.). Wzrosty widoczne są także w klasie limuzyn z segmentu E (17 proc.) oraz F (64 proc.). W segmencie najmniejszych aut (A i B) wystąpiło lekkie przyhamowanie.
"Wyniki te zaskoczyły pozytywnie. Trudno oczekiwać, żeby utrzymane zostały wyniki z I kwartału 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali zakupy korzystając z tymczasowej możliwości całkowitego odliczenia podatku VAT od zakupu i eksploatacji samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Najważniejsze, że ta wzmożona sprzedaż nie wyparła późniejszego popytu. Liczba rejestracji w II kwartale była ogółem wyższa o 9,1 proc. niż rok wcześniej" - powiedział cytowany w poniedziałkowym komunikacie prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
Z raportu wynika, że nieznacznie, ale wzrosła, liczba rejestrowanych samochodów dostawczych o 3,5 proc. rok do roku oraz ciężarowych - o 3,3 proc. rok do roku. Znacząco wzrósł rynek autobusów o 12,5 proc. oraz przyczep i naczep o 24,9 proc. w porównaniu rok do roku.
Raport pokazał, że w całej pierwszej połowie roku - pomimo sprzyjającej pogody - zarejestrowano niemal tyle samo motocykli co rok wcześniej – łącznie 4 868 sztuk. W segmencie motorowerów sytuacja jest trudniejsza – w pierwszej połowie 2014 r. zarejestrowano 24 090 pojazdów - o 13,7 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2013 r.
W ocenie autorów raportu, bardzo dobre wyniki odnotował polski przemysł motoryzacyjny, w szczególności w segmencie części i akcesoriów.