Reklama

Najwięcej centrów handlowych powstaje w Rosji i Turcji

Ponad 60 proc. oddanych do użytku w Europie w 2013 r. centrów handlowych przypada właśnie na te kraje

Publikacja: 11.08.2014 12:05

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kol

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja.

Foto: Bloomberg

W pierwszym półroczu 2014 r. w Europie powstało aż 1,88 mln mkw. centrów handlowych. Najbardziej aktywnymi pod tym względem rynkami pozostają rynki wschodzące z Europą Środkowo-Wschodnią na czele, którą przypada 84 proc.

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja. Najbardziej aktywnymi rynkami są Rosja i Turcja – to tam znajduje się 60 proc. oddanych obiektów. W Rosji powstało 1,5 mln mkw. nowej powierzchni handlowej. Znacząca pozostaje też aktywność Turcji, gdzie w pierwszej połowie 2014 r. budowano ponad 2,6 mln mkw. powierzchni handlowych.

Rosja jest liderem jeśli chodzi o wzrost podaży nowej przestrzeni handlowej wśród rynków wschodzących, natomiast w dobie kryzysu w relacjach handlowych między Rosją a światem zachodnim, musi się pojawić się pytanie, w jaki sposób zostanie zapełniona tak znaczna powierzchnia, która pojawi się na tamtejszym rynku.

- Obecnie nikt nie wie, jak rozwinie się sytuacja polityczna i gospodarcza, jaka będzie dynamika zmian. Raczej nie dojdzie do powszechnego odwrotu firm zachodnich z Rosji, ale z pewnością spadnie liczba transakcji zawieranych przez firmy zachodnie i napływ nowych marek. Może się okazać, że dotychczasowa pozycja lidera budowanej i wynajmowanej powierzchni handlowej nie zostanie utrzymana – mówi Beata Kokeli, senior director Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

Wśród innych krajów, w których mamy do czynienia ze znacznym rozwojem rynku galerii handlowych, wymienić należy: Ukrainę (793,7 tys. mkw. w budowie), Niemcy (564,3 tys. mkw.), Polskę (559,6 tys. mkw.), Francję (492 tys. mkw.) oraz Włochy (489,2 tys. mkw.). Zgodnie z trendem ostatnich lat znaczna część tej aktywności ma miejsce w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, choć po ukończeniu centrum Sky Plaza we Frankfurcie w 2013 r. także w Niemczech odnotowano w 2014 r. znaczne ożywienie jeśli chodzi o budowanie powierzchni handlowych.

Reklama
Reklama

Polska jednym z najsilniejszych rynków w naszym regionie, i cieszy się rosnącym zainteresowaniem marek zachodnich chcących inwestować w regionie CEE. Polska zajmuje wysokie piąte miejsce pod względem powierzchni handlowej w budowie pośród państw europejskich, Turcji oraz Rosji. Jednak, czy w dobie napiętych stosunków polityczno-gospodarczych między Rosją, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi cały nasz region nie ucierpi, i jaka będzie skala ewentualnego osłabienia dynamiki wzrostu rynku nieruchomości handlowych, trudno powiedzieć. – mówi Magdalena Frątczak, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

Pod względem lokalizacji poziom rozwoju centrów handlowych w Europie jest podobny do tego z roku ubiegłego – nowe obiekty powstają przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej. Większość tureckich projektów, zwłaszcza tych największych, powstaje w najważniejszych miastach kraju, takich jak Stambuł, podczas gdy mniejsze obiekty są budowane w mniej centralnych regionach, takich jak Izmir. Realizacja nowych obiektów handlowych na tak szeroką skalę możliwa jest głównie dzięki rozwojowi ekonomicznemu w tym regionie, coraz liczniejszej klasie średniej oraz rosnącym oczekiwaniom międzynarodowych sieci handlowych, spośród których wiele zdało sobie sprawę, że istniejąca lokalnie przestrzeń handlowa nie zaspokaja ich wymagań. – mówi Natasha Patel, zastępca Dyrektora Działu Badań Rynku Powierzchni Handlowych w rejonie EMEA, CBRE.

W pierwszym półroczu 2014 r. w Europie powstało aż 1,88 mln mkw. centrów handlowych. Najbardziej aktywnymi pod tym względem rynkami pozostają rynki wschodzące z Europą Środkowo-Wschodnią na czele, którą przypada 84 proc.

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja. Najbardziej aktywnymi rynkami są Rosja i Turcja – to tam znajduje się 60 proc. oddanych obiektów. W Rosji powstało 1,5 mln mkw. nowej powierzchni handlowej. Znacząca pozostaje też aktywność Turcji, gdzie w pierwszej połowie 2014 r. budowano ponad 2,6 mln mkw. powierzchni handlowych.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Joanna Makowiecka-Gatza: Geopolityka odciska dziś piętno na działalności biznesowej
Biznes
Prokuratura sprawdzi czy dzieci oszukały Zygmunta Solorza
Biznes
Ambitne kosmiczne plany Rosji. Chce dogonić Elona Muska
Biznes
Rosyjskie wakacje na okupowanych terenach Ukrainy. Kurorty, meduzy i propaganda
Reklama
Reklama