Najwięcej centrów handlowych powstaje w Rosji i Turcji

Ponad 60 proc. oddanych do użytku w Europie w 2013 r. centrów handlowych przypada właśnie na te kraje

Publikacja: 11.08.2014 12:05

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kol

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja.

Foto: Bloomberg

W pierwszym półroczu 2014 r. w Europie powstało aż 1,88 mln mkw. centrów handlowych. Najbardziej aktywnymi pod tym względem rynkami pozostają rynki wschodzące z Europą Środkowo-Wschodnią na czele, którą przypada 84 proc.

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja. Najbardziej aktywnymi rynkami są Rosja i Turcja – to tam znajduje się 60 proc. oddanych obiektów. W Rosji powstało 1,5 mln mkw. nowej powierzchni handlowej. Znacząca pozostaje też aktywność Turcji, gdzie w pierwszej połowie 2014 r. budowano ponad 2,6 mln mkw. powierzchni handlowych.

Rosja jest liderem jeśli chodzi o wzrost podaży nowej przestrzeni handlowej wśród rynków wschodzących, natomiast w dobie kryzysu w relacjach handlowych między Rosją a światem zachodnim, musi się pojawić się pytanie, w jaki sposób zostanie zapełniona tak znaczna powierzchnia, która pojawi się na tamtejszym rynku.

- Obecnie nikt nie wie, jak rozwinie się sytuacja polityczna i gospodarcza, jaka będzie dynamika zmian. Raczej nie dojdzie do powszechnego odwrotu firm zachodnich z Rosji, ale z pewnością spadnie liczba transakcji zawieranych przez firmy zachodnie i napływ nowych marek. Może się okazać, że dotychczasowa pozycja lidera budowanej i wynajmowanej powierzchni handlowej nie zostanie utrzymana – mówi Beata Kokeli, senior director Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

Wśród innych krajów, w których mamy do czynienia ze znacznym rozwojem rynku galerii handlowych, wymienić należy: Ukrainę (793,7 tys. mkw. w budowie), Niemcy (564,3 tys. mkw.), Polskę (559,6 tys. mkw.), Francję (492 tys. mkw.) oraz Włochy (489,2 tys. mkw.). Zgodnie z trendem ostatnich lat znaczna część tej aktywności ma miejsce w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, choć po ukończeniu centrum Sky Plaza we Frankfurcie w 2013 r. także w Niemczech odnotowano w 2014 r. znaczne ożywienie jeśli chodzi o budowanie powierzchni handlowych.

Polska jednym z najsilniejszych rynków w naszym regionie, i cieszy się rosnącym zainteresowaniem marek zachodnich chcących inwestować w regionie CEE. Polska zajmuje wysokie piąte miejsce pod względem powierzchni handlowej w budowie pośród państw europejskich, Turcji oraz Rosji. Jednak, czy w dobie napiętych stosunków polityczno-gospodarczych między Rosją, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi cały nasz region nie ucierpi, i jaka będzie skala ewentualnego osłabienia dynamiki wzrostu rynku nieruchomości handlowych, trudno powiedzieć. – mówi Magdalena Frątczak, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

Pod względem lokalizacji poziom rozwoju centrów handlowych w Europie jest podobny do tego z roku ubiegłego – nowe obiekty powstają przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej. Większość tureckich projektów, zwłaszcza tych największych, powstaje w najważniejszych miastach kraju, takich jak Stambuł, podczas gdy mniejsze obiekty są budowane w mniej centralnych regionach, takich jak Izmir. Realizacja nowych obiektów handlowych na tak szeroką skalę możliwa jest głównie dzięki rozwojowi ekonomicznemu w tym regionie, coraz liczniejszej klasie średniej oraz rosnącym oczekiwaniom międzynarodowych sieci handlowych, spośród których wiele zdało sobie sprawę, że istniejąca lokalnie przestrzeń handlowa nie zaspokaja ich wymagań. – mówi Natasha Patel, zastępca Dyrektora Działu Badań Rynku Powierzchni Handlowych w rejonie EMEA, CBRE.

W pierwszym półroczu 2014 r. w Europie powstało aż 1,88 mln mkw. centrów handlowych. Najbardziej aktywnymi pod tym względem rynkami pozostają rynki wschodzące z Europą Środkowo-Wschodnią na czele, którą przypada 84 proc.

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja. Najbardziej aktywnymi rynkami są Rosja i Turcja – to tam znajduje się 60 proc. oddanych obiektów. W Rosji powstało 1,5 mln mkw. nowej powierzchni handlowej. Znacząca pozostaje też aktywność Turcji, gdzie w pierwszej połowie 2014 r. budowano ponad 2,6 mln mkw. powierzchni handlowych.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca