25 lat na pełnym gazie

12 września premier Tadeusz Mazowiecki przedstawiał w Sejmie plany swojego rządu i uzyskał dla niego votum zaufania. tego samego dnia Jacek Drogosz i Adam Pietkiewicz, absolwenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej zarejestrowali Inter Prospect.

Publikacja: 14.09.2014 11:50

Prezesi Holdingu1 - Jacek Drogosz (z lewej) i Adam Pietkiewicz

Prezesi Holdingu1 - Jacek Drogosz (z lewej) i Adam Pietkiewicz

Foto: materiały prasowe

W ciągu następnych 25 lat Inter Prospect rozrósł się w największą polską grupę dilerów samochodowych, jest wyłącznym importerem luksusowej marki, stworzył dewelopera budowlanego i ma firmę zarządzającą flotą i wynajmującą samochody. Nie sprzedaje już tylko ubranek dziecięcych, od czego zaczynał 25 lat temu.

Kapitał zakładowy Inter Prospect wyniósł milion złotych, po denominacji 100 złotych. W trzy miesiące później otworzyli pierwszy sklep z importowanymi ubrankami dla dzieci. Dzisiaj do Holding 1, który w 2012 roku stała się „czapką" firm należących do Inter Prospect należy m.in powstała w 1999 roku Polska Grupa Dilerów (PGD) — największy diler samochodów osobowych w naszym kraju, firma deweloperska Grupa Megapolis, oraz Infiniti Polska — prowadzącą import luksusowych aut Infiniti, a także Grupa Express zajmującą się wynajmem samochodów i zarządzaniem flotą. Skonsolidowane obrotów lokuje Holding 1 wśród trzystu największych polskich przedsiębiorstw.

Pierwszy importer

Zaczynali od importu dziecięcych ubranek, mieli 6 sklepów, w których sprzedawali także telewizory. Jeden ze sklepów — w Bielsku Białej miał wyjątkowo dobrą lokalizację, postanowili więc przekształcić go w salon samochodowy. Szybko okazało się, że to dobry pomysł. Ale nie chodziło o handel wyłącznie używanymi samochodami, ale i sprowadzanie nowych, na co dotychczas miały wyłączność państwowe centrale handlu zagranicznego. Zaczęło się od tego, że jeden z pracowników pojechał do Belgii i tak skontaktował się z dilerem Forda. Od tego kontaktu zaczęło się budowanie największej obecnie firmy dilerskiej w Polsce — PGD. Adam Pietkiewicz wspomina w rozmowie z „Rz", że po pierwszym ogłoszeniu o bezpośrednim imporcie aut linie telefoniczne zatkały się na kilka dni. — My sami też, prosto po studiach, nie wyglądaliśmy zbyt poważnie, ale chyba byliśmy wiarygodni, bo ludzie bez obaw wpłacali nam zaliczki — wspomina Adam Pietkiewicz.

Pierwsze biuro, przy krakowskim Rynku miało powierzchnię 37 m kw., dziś spółki Holdingu 1 prowadzą działalność na 56 115 m kw. powierzchni użytkowych, na działkach o powierzchni 240 tys. m kw. Przychody w pierwszym roku działalności wyniosły 1 mln zł, a w roku 2013 miliard. Pod koniec 1989 roku firma zatrudniała 5 osób, a dziś – 1021. Spółki związane z rynkiem dealerskim w Polsce tworzą Grupę PGD, na Słowacji jest to Euromotor, import i sprzedaż samochodów Infiniti w Polsce prowadzi Grupa Infiniti Polska.

Nie tylko sprzedaż aut

Grupa PGD zaczęła działalność od sprzedaży aut kupowanych od dealerów w Belgii sprzedawanych na parkingu obok nieistniejącego już motelu „Krak" w Krakowie. A uruchamiając w 2003 roku pierwszy w Polsce dwumarkowy salon, zainicjowała wielomarkowość na polskim rynku motoryzacyjnym. Dzisiaj posiada 28 autoryzacji dealerskich i prowadzi sprzedaż w ośmiu miastach Polski. Jako pierwszy i nadal jedyny dealer w Polsce przekroczyła 10 tysięcy nowych aut sprzedanych w roku, a od początku działalności sprzedała ponad 114 tys. samochodów nowych i 24 tys. używanych.

Od 2008 roku należąca do Holdingu spółka jest wyłącznym przedstawicielem Infiniti w Polsce, a nasz kraj po Wlk Brytanii i Niemczech stał trzecim europejskim rynkiem na auta japońskiej marki. Holding 1 był też pierwszym polskim inwestorem, który uruchomił salon samochodowy za granicą w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji. Dzisiaj jest to już sześciomarkowe centrum motoryzacyjne.

Na rynku wynajmu samochodów i zarządzania flotami działa Grupa Express, formalny następca Inter Prospect. Po zmianie nazwy, w 1996 roku miała 40 aut, dziś 5053 i jest największą wypożyczalnią aut w Polsce i w każdym roku działalności notowała wzrost przychodów. Przy tym polski rynek motoryzacyjny nie rozpieszczał przedsiębiorców, którzy zdecydowali się włożyć pieniądze w tę branżę. Polacy kupowali 600 tys. nowych aut i dla koncernów Polska wydawała się być „perłą w koronie".

Dzisiaj, po spadkach jest to trochę ponad 300 tys. Jak przetrwali? —Byliśmy konsekwentni i zawsze mamy wieloletnią wizję — mówi Jacek Drogosz. — Nie byłoby to możliwe, gdyby nie fenomen polskiej pracowitości i przedsiębiorczości, który ogarnął nasz kraj po 1989 roku- dodaje Adam Pietkiewicz. I przyznaje, że dilerski biznes w Polsce jest bardzo trudny. W przypadku Holdingu1 pomogła dywersyfikacja działalności i postawienie na wielomarkowość.

W ciągu następnych 25 lat Inter Prospect rozrósł się w największą polską grupę dilerów samochodowych, jest wyłącznym importerem luksusowej marki, stworzył dewelopera budowlanego i ma firmę zarządzającą flotą i wynajmującą samochody. Nie sprzedaje już tylko ubranek dziecięcych, od czego zaczynał 25 lat temu.

Kapitał zakładowy Inter Prospect wyniósł milion złotych, po denominacji 100 złotych. W trzy miesiące później otworzyli pierwszy sklep z importowanymi ubrankami dla dzieci. Dzisiaj do Holding 1, który w 2012 roku stała się „czapką" firm należących do Inter Prospect należy m.in powstała w 1999 roku Polska Grupa Dilerów (PGD) — największy diler samochodów osobowych w naszym kraju, firma deweloperska Grupa Megapolis, oraz Infiniti Polska — prowadzącą import luksusowych aut Infiniti, a także Grupa Express zajmującą się wynajmem samochodów i zarządzaniem flotą. Skonsolidowane obrotów lokuje Holding 1 wśród trzystu największych polskich przedsiębiorstw.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne