Rusza kolejna fabryka w branży motoryzacyjnej

Polska ma być dla Polarisa furtką do ekspansji na całą Europę.

Publikacja: 23.09.2014 12:16

Rusza kolejna fabryka w branży motoryzacyjnej

Foto: Flickr

Amerykański koncern Polaris Industries otwiera we wtorek w Opolu fabrykę, w której będzie produkował quady, duże skutery i motocykle terenowe.

Zakład stanął na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Docelowo może montować nawet 250 tys. pojazdów rocznie. Przy dużym popycie fabryka może pracować przez sześć dni w tygodniu na trzy zmiany.

Brama do Europy

Będzie to pierwsza fabryka koncernu w Europie. Ma zaopatrywać cały kontynent. – Budowa zakładów produkcyjnych obsługujących lokalne rynki w różnych częściach świata to element naszego dążenia do osiągnięcia pozycji globalnego lidera – tłumaczył jeszcze przed rozpoczęciem budowy prezes Polaris Industries Scott Wine. Jak zaznaczył, taką rolę będzie odgrywał także zakład w Polsce.

Inwestycję przeprowadzono w ekspresowym tempie. Pierwszą łopatę wbito we wrześniu ubiegłego roku, a wiosną tego roku potężną halę widział każdy, kto przejeżdżał ulicą Wspólną w Opolu.

Firma Polaris powstała w 1954 roku w Minnesocie. Buduje quady od ponad 50 lat. W tej dziedzinie jest globalnym liderem. Obecnie zatrudnia 4,5 tys. pracowników. Koncern ma fabryki w USA, we Francji, w Meksyku i Indiach. W ubiegłym roku przychody tej notowanej na nowojorskiej giełdzie firmy wyniosły 3,2 mld dol.

Pojazdy z Opola mają trafiać do odbiorców w Europie, Azji, a także Afryce. Wiele wskazuje na to, że quady wyprodukowane w Polsce będą jeździć także po Australii. W Opolu mają być produkowane pojazdy off-roadowe trzech rodzajów: ATV (popularne quady), pojazdy wieloosobowe do zastosowań użytkowych Ranger oraz pojazdy rekreacyjno-sportowe.

Coraz więcej części

W tym roku inwestycje w polskiej motoryzacji mocno przyspieszyły. Nowe projekty zapowiedział zarówno sektor produkcji aut, jak i części oraz komponentów. Wielu producentów już działających w Polsce zapowiada rozbudowę zakładów dla zaspokojenia rosnących zamówień. Ale o wynikach całego przemysłu motoryzacyjnego będą decydować komponenty.

Duży program inwestycyjny realizuje Nexteer Automotive Poland, produkujący w Gliwicach i Tychach układy kierownicze, podobnie jak Grupa Valeo, która rozpoczęła budowę w Czechowicach-Dziedzicach nowej hali produkcyjnej z centrum laboratoryjno-badawczym i zapleczem biurowo-socjalnym za blisko 115 mln zł.

W styczniu pełne moce produkcyjne osiągnęła w Wałbrzychu nowa fabryka koncernu Ronal będącego globalnym producentem felg aluminiowych. – Zwiększamy produkcję dzięki zawieraniu nowych kontraktów i cały czas inwestujemy – mówi dyrektor generalny zakładu Leszek Waliszewski. W dwóch poprzednich latach spółka przeznaczała na inwestycje po 10 proc. rocznych przychodów. W tym i w przyszłym będzie inwestować dwa razy więcej – po 20 proc.

Inwestycje widoczne są także w sektorze silników. Toyota rozbudowuje produkcję w swojej fabryce w Wałbrzychu, a Volkswagen właśnie uruchomił nowe linie w fabryce w Polkowicach. Niedługo dołączy do nich tyska fabryka General Motors: amerykański koncern rozpocznie tam produkcję nowych jednostek dla kolejnej, piątej już generacji Astry, która wejdzie na rynek w przyszłym roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne