Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej po siedmiu miesiącach (ostatnie dane Eurostatu) pokazują umacniający się trend wzrostowy. Mimo dużego, 10-procentowego, spadku w kwietniu dobre wyniki przyniosło podsumowanie lipca.
Według opublikowanych w poniedziałek danych firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość lipcowego eksportu wyniosła 1,68 mld euro, prawie 8 proc. więcej w porównaniu z lipcem ub. roku. Z kolei eksport za siedem miesięcy wynoszący 11,2 mld euro był o 2,7 proc. większy niż rok wcześniej.
– Dynamika wzrostu eksportu zwiększa się z miesiąca na miesiąc – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.
W maju wzrost w ujęciu rok do roku wynosił 2,41 proc., w czerwcu sięgał już 6,09 proc., a w lipcu był o 1,71 pkt. proc. większy. Motorem pozostają części i akcesoria, których sprzedaż rośnie w tempie dwucyfrowym. Do największych eksporterów zaliczają się Grupa Valeo, TRW Steering Systems Poland, GKN Driveline i Brembo Poland.
Niemcy liderem
Połowa roku przyniosła umocnienie pozycji Niemiec jako najważniejszego partnera polskiej branży motoryzacyjnej. Z całości eksportu trafia tam przeszło 31 proc. (prawie 3,5 mld euro w okresie I–VII), przeszło trzy razy tyle, ile do Włoch, drugich w rankingu największych rynków. Jeśli chodzi o części i akcesoria, to Niemcy odbierają nawet 42,7 proc. całego ich eksportu.