Części motorem eksportu polskiej motoryzacji

Umacnia się pozycja Niemiec jako najważniejszego importera polskich producentów. W przyszłym roku będą efekty sporych inwestycji.

Publikacja: 04.11.2014 03:51

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej po siedmiu miesiącach pokazują umacniający się trend wzrostowy

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej po siedmiu miesiącach pokazują umacniający się trend wzrostowy.

Foto: bloomberg.pl

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej po siedmiu miesiącach (ostatnie dane Eurostatu) pokazują umacniający się trend wzrostowy. Mimo dużego, 10-procentowego, spadku w kwietniu dobre wyniki przyniosło podsumowanie lipca.

Według opublikowanych w poniedziałek danych firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość lipcowego eksportu wyniosła 1,68 mld euro,  prawie 8 proc. więcej w porównaniu z lipcem ub. roku. Z kolei eksport za siedem miesięcy wynoszący 11,2 mld euro był o 2,7 proc. większy niż rok wcześniej.

– Dynamika wzrostu eksportu zwiększa się z miesiąca na miesiąc – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

W maju wzrost w ujęciu rok do roku wynosił 2,41 proc., w czerwcu sięgał już 6,09 proc., a w lipcu był o 1,71 pkt. proc. większy. Motorem pozostają części i akcesoria, których sprzedaż rośnie w tempie dwucyfrowym. Do największych eksporterów zaliczają się Grupa Valeo, TRW Steering Systems Poland, GKN Driveline i Brembo Poland.

Niemcy liderem

Połowa roku przyniosła umocnienie pozycji Niemiec jako najważniejszego partnera polskiej branży motoryzacyjnej. Z całości eksportu trafia tam przeszło 31 proc. (prawie 3,5 mld euro w okresie I–VII), przeszło trzy razy tyle, ile do Włoch, drugich w rankingu największych rynków. Jeśli chodzi o części i akcesoria, to  Niemcy odbierają nawet 42,7 proc. całego ich eksportu.

Ale coraz większego znaczenia nabierają rynki Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. Czechy i Węgry. Według firmy Exact Systems kontrolującej jakość części dwucyfrowy wzrost eksportu na te rynki widoczny jest od kilku miesięcy. – Spodziewamy się w przypadku tych państw utrzymania dynamiki przynajmniej do końca roku – mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

W eksporcie samochodów największy udział po siedmiu miesiącach przypadł na Niemcy – 22,6 proc. (705 mln euro), drugie miejsce miały Włochy  – 18,8 proc. (587 mln euro), a trzecie Wielka Brytania – 16,9 proc. (529 mln euro).

Samochody za rok

Ale samochody sprzedają się słabiej niż rok temu. Wartość eksportu wyniosła 3,12 mld euro i była o 4,2 proc. niższa niż w okresie styczeń–lipiec 2013. Widać to w wynikach produkcyjnych polskich fabryk , które za granicę wysyłają blisko 98 proc. produkcji.

Dane za trzy kwartały (447,5 tys. sztuk) pokazały wzrost rok do roku o zaledwie pół procentu. Spowodował to m.in.duży – o jedną czwartą – spadek produkcji w gliwickich zakładach Opla. Sytuacja zmieni się jednak w przyszłym roku, bo Opel już zatrudnia pracowników do produkcji nowego modelu astry.

– Na pewno będziemy produkować 30–40 procent więcej samochodów niż obecnie – powiedział „Rzeczpospolitej" szef General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

W rozwój produkcji w Polsce inwestuje także Volkswagen, który – prócz budowy fabryki we Wrześni – unowocześnia istniejący zakład w Poznaniu.

– Dzięki modernizacjom uda nam się zabezpieczyć przyszłość fabryki na następne lata – mówił w ubiegłym miesiącu członek zarządu ds. finansowych i organizacji Volkswagen Poznań Szymon Trzebiatowski.

Według prognozy AutomotiveSuppliers.pl eksport motoryzacji za cały 2014 rok nie przekroczy 18,6 mld euro. To mniej, niż zakładano we wcześniejszych prognozach, które przewidywały eksport o wartości ok. 19 mld euro.

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej po siedmiu miesiącach (ostatnie dane Eurostatu) pokazują umacniający się trend wzrostowy. Mimo dużego, 10-procentowego, spadku w kwietniu dobre wyniki przyniosło podsumowanie lipca.

Według opublikowanych w poniedziałek danych firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość lipcowego eksportu wyniosła 1,68 mld euro,  prawie 8 proc. więcej w porównaniu z lipcem ub. roku. Z kolei eksport za siedem miesięcy wynoszący 11,2 mld euro był o 2,7 proc. większy niż rok wcześniej.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji