SUV-y posunęły zysk kwartalny BMW

Wyższy popyt na auto sportowo-użytkowe wywindował wyniki BMW powyżej prognoz analityków.

Publikacja: 04.11.2014 17:46

BMW liczył bardzo na pojazdy elektryczne i samochody miejskie w rodzaju Mini, ale to "pijące" dużo samochody terenowe w rodzaju X5 przyczyniły się do zwiększenia sprzedaży i marży zysku.

Sprzedaż aut marki BMW wzrosła o 6,9 proc,. dzięki popytowi na X1, X4 i X5, zwiększając marżę operacyjną do 9,4 proc. - powyżej 8,6 osiągnięte przez Mercedes-Benz Cars i 9,2 w Audi. Zysk EBIT zwiększył się o 17 proc. do 2,26 mld euro, podczas gdy analitycy liczyli na 2 mld. Zysk netto zmalał jednak o 1 proc. do 1,31 mld, poniżej typowanej średniej 1,35 mld na skutek wysokich należności podatkowych i odpisu na utratę wartości udziału BMW w producencie włókna węglowego SGL Carbon.

W ciągu 9 miesięcy sprzedaż nowych aut sportowo-użytkowych poprawiła się we wszystkich regionach świata, także w Europie, Azji i USA, mimo spadku o 7 proc. sprzedaży Mini i mniejszej popularności aut serii 3. Największy SUV z Monachium X5 zyskał 34 proc. po 9 miesiącach sprzedaży.

Zasoby wolnej gotówki działu samochodowego zmalały o 36 proc., bo BMW zwiększył produkcję modeli przewidzianych do światowych premier, m.in. 5-drzwiowego Mini, który pojawił się w europejskich salonach w końcu października.

Elektryczne bez blasku

BMW zainwestował miliardy euro w opracowanie technologii samochodów elektrycznych, uruchomił własną marke "i", ale sprzedaż hatchbacka i3 nie chwyciła, do końca września sprzedano zaledwie 10 199 sztuk. Sprzedaż byłaby lepsza, ale ograniczenia produkcyjne wpłynęły na podaż - wyjaśnił prezes Norbert Reithofer. W lutym BMW mówił o otrzymaniu ponad 11 tys. zamówień na i3.

"Nakłady na nowe technologie będą nadal duże do końca roku. Istotnym czynnikiem wpływającym na tę tendencję jest konieczność opracowania nowych technologii, mających jeszcze bardziej zmniejszyć emisję spalin" - oświadczyła firma.

Słaby popyt na elektryczne samochody zmusił mniejszych producentów, Fisker Automotive i Coda Automobile, do ogłoszenia bankructwa, podobnie jak sieć punktów ładowania Better Place. Niedawno Daimler i Toyota ogłosiły o sprzedaży swych udziałów w firmie Tesla, ale same nadal produkują pojazdy elektryczne.

BMW też postanowił uchronić się przed stratami i zwiększyć produkcję także większych modnych pojazdów terenowych, które już stanowią 30 proc. jego floty. W USA wzrosła popularność sportowo-użytkowych dzięki tańszym paliwom pochodzącym z ropy łupkowej, która wywinduje w 2015 r. Stany na pierwsze miejsce na świecie pod względem wydobycia, przed Arabię Saudyjską i Rosję.

Wcześniej w tym roku BMW ogłosił o podjęciu produkcji X7 i o zwiększeniu mocy produkcji SUV o 50 proc. w swym zakładzie w Spartanburgu w Południowej Karolinie.

Oczekuje się także poprawy sprzedaży Mini wraz z pojawieniem się wersji 3- i 5-drzwiowych w salonach na świecie.

W ubiegłym roku BMW był liderem w sprzedaży w segmencie premium, z liczbą 1,65 mln aut tej marki, przed Audi z 1,57 mln i Mercedesem-Benzem z 1,47 mln.

BMW liczył bardzo na pojazdy elektryczne i samochody miejskie w rodzaju Mini, ale to "pijące" dużo samochody terenowe w rodzaju X5 przyczyniły się do zwiększenia sprzedaży i marży zysku.

Sprzedaż aut marki BMW wzrosła o 6,9 proc,. dzięki popytowi na X1, X4 i X5, zwiększając marżę operacyjną do 9,4 proc. - powyżej 8,6 osiągnięte przez Mercedes-Benz Cars i 9,2 w Audi. Zysk EBIT zwiększył się o 17 proc. do 2,26 mld euro, podczas gdy analitycy liczyli na 2 mld. Zysk netto zmalał jednak o 1 proc. do 1,31 mld, poniżej typowanej średniej 1,35 mld na skutek wysokich należności podatkowych i odpisu na utratę wartości udziału BMW w producencie włókna węglowego SGL Carbon.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne