Netia na diecie super lajt: oszczędzić 50 mln zł w 2015 r.

Przychody Netii za trzy kwartały 2014 wyniosły 1,27 mld zł, spadając o 11 proc. rok do roku. Raportowana EBITDA telekomu obniżyła się o 15 proc. rok do roku do 355 mln zł, a skorygowana o koszty jednorazowe, w tym wyższe niż rok wcześniej koszty restrukturyzacji o 11 proc. do 379,8 mln zł.

Publikacja: 06.11.2014 09:13

Na czysto telekom zarobił w ciągu 9 miesięcy jedynie 14,8 mln zł, podczas gdy przed rokiem 35,8 mln zł. W samym III kwartale był na minusie. Strata netto Netii to 4,4 mln zł. Rok temu firma była na plusie i miała 8,8 mln zł zysku.

To efekt z jednej strony oczywiście spadku przychodów, z drugiej kosztów jednorazowych (zysk operacyjny spadł do zaledwie 3,3 mln zł z 14,2 mln zł), a z trzeciej finansowych, w tym także i takich wynikających z decyzji o niewykorzystywaniu przyznanego kredytu oraz uregulowania zobowiązań podatkowych. W okresie lipiec-wrzesień br. telekom pokazał 413,4 mln zł przychodów o 9,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Skorygowana EBITDA w III kw. br. to 120,3 mln zł, spadając o 16,6 proc. rok do roku. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 29,9 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. oraz 29,1 proc. w III kw. 2014 r.

Dla porównania w III kw. ub.r. wynosiła 31,5 proc. Marża raportowanej EBITDA wyniosła po trzech kwartałach 28 proc., spadając o 1,3 pkt. proc. wobec analogicznego okresu w 2013 r.

Ciągle kłopotem hurt, telefonia stacjonarna i obca sieć

Obroty stacjonarnego operatora topniały w tym roku i minionym kwartale za sprawą cięć hurtowych stawek MTR (miały miejsce w 2013 r. i są nadal odczuwalne) oraz za sprawą odejść klientów przede wszystkim w segmencie B2C i szerzej – telefonii stacjonarnej.

Liczba RGU Netii obniżyła się o 8 proc. (200 tys.) do 2,36 mln rok do roku i o 3 proc. (62,2 tys.) w porównaniu ze stanem na koniec czerwca br.. Większość ubytku w minionym kwartale miała miejsce w dostępie regulowanym (58 tys.), ale też kilka tys. RGU ubyło Netii na własnej sieci.

Liczba RGU Internetu spadła w kwartał o 20 tys. do 806 tys. (jak podaje, przestała być konkurencyjna wobec kablówek i Orange jeśli chodzi o cenę usługi solo), a telefonii stacjonarnej o około 40 tys. do 1,37 mln.

W IV kwartale br., zdaniem zarządu, wyniki Netii pod względem liczby RGU poprawią się – czytamy w komentarzu do sprawozdania.

6,4 tys. umów na telewizję na sieci Aster

Na razie z wolna pęcznieją tylko statystyki klientów B2B i telewizji, których było w końcu września blisko 134 tys., czyli o około 5 tys. więcej niż w czerwcu. Obiecująco, zdaniem zarządu wyglądają wyniki sprzedaży usług na d. sieci Aster. Do 30 września, czyli przez około miesiąc, aktywowano na tej sieci 1,8 tys. usług Internetu oraz 2,29 tys. telewizji (razem z multiroomem).

Do 3 listopada podpisano 5 tys. umów na Internet i 6,38 tys. na telewizję.

Netia super lajt: 50 mln zł z cięć

Dla nowego zarządu priorytetem wydaje się być program oszczędnościowy, Netia Lajt, zainicjowany przez nowego prezesa, Adama Sawickiego W 2015 r. ma przynieść 50 mln zł oszczędności, co oznacza, że telekomie będą mocne cięcia. Zapowiadał je już Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz Netii.

Jak podano dziś w komentarzu do wyników: „Główne obszary realizacji oszczędności są związane z redukcją liczby stanowisk menedżerskich wyższego szczebla, uproszczeniem struktury organizacyjnej i ograniczeniem wydatków dyskrecjonalnych, przy czym znaczące oszczędności z tytułu tego projektu są oczekiwane już w II półroczu 2014 r. W początkowej fazie główny wysiłek organizacyjny koncentrował się na prawidłowej identyfikacji i weryfikacji źródeł oczekiwanych oszczędności oraz realizacji inicjatyw typu 'quick-win'.

W pierwszych 3 miesiącach programu zdefiniowano i wdrożono ponad 40 inicjatyw, które dostarczyły 15 mln zł oszczędności, zarówno wśród kosztów specyficznych dla segmentów B2B i B2C, jak i obszarów technologii oraz wsparcia.

"Projekt 'Netia Lajt' jest ważnym elementem filozofii nowego Prezesa Zarządu Adama Sawickiego, według której Netia może najskuteczniej konkurować na rynku dzięki dążeniu do uproszczenia, koncentracji i innowacyjności, tak aby ustabilizować wyniki finansowe i stworzyć podstawy do wzrostu poprzez akwizycje i wykorzystanie własnej infrastruktury" - czytamy w komentarzu.

Misja i Wizja Grupy Netia

Oto, co zarząd powiedział dziś w sprawozdaniu o strategii firmy do 2020 roku:

Misja Grupy Netia pozostaje bez zmian i brzmi: „Dostarczamy świat on-line". Nowa Wizja podkreśla bardziej dedykowane podejście do obu segmentów komercyjnych, wraz z wydzieleniem aktywów sieciowych i pełną alokację kosztów oraz zasobów Grupy:

„Grupa Netia po dokonaniu rentownej transformacji jest preferowanym dostawcą usług on-line dzięki:

o Dostarczaniu klientom biznesowym zintegrowanych rozwiązań teleinformatycznych na bazie usług transmisji danych oraz centrów danych, o Oferowaniu klientom indywidualnym pakietów usług na bazie platform multimedialnych w obszarze własnej sieci, o Infrastrukturze oraz aktywom sieciowym dedykowanym do segmentów klientów biznesowych i indywidualnych, o Zespołowi pracowników z pasją, inspirowanych wartościami Firmy".

Główne kierunki strategiczne w segmencie B2C obejmują: o Koncentrację na obronie wartości segmentu tj. intensywne działania retencyjne w ramach istniejącej bazy klientów przy jednocześnie relatywnie niższych kosztach obsługi klienta, o Akwizycję klientów na sieci własnej przy optymalizacji średnich kosztów pozyskania klienta w ramach bardziej optymalnego kosztowo miksu kanałów sprzedażowych, o Maksymalizację wartości sieci własnej, bez dalszej intensywnej modernizacji, poprzez zwiększenie penetracji oferty pakietowej z TV (2P/3P) oraz wykorzystanie rozwiązań mobilnych do działań retencyjnych (docelowy poziom 2,0x usług na klienta w segmencie), o Wzrost docelowej liczby usług na klienta indywidualnego do poziomu 2,0x, o Zwiększanie penetracji usług na sieci własnej dzięki podejściu geo-marketingowemu, o Poszukiwanie optymalnych modeli kosztowych działalności segmentu klientów indywidualnych.

Główne kierunki strategiczne w segmencie B2B obejmują: o Plany stabilizacji przychodów w krótkim okresie oraz długoterminowego wzrostu skali działalności poprzez zmianę struktury portfela produktów poprzez m.in. zmniejszenie obecnej ekspozycji na usługi głosowe, o Dynamiczny rozwój w segmencie „new data" oraz ICT – rozwój centrów danych oraz usług w chmurze, w tym potencjalnie selektywne akwizycje kompetencji i/lub infrastruktury w tym obszarze, o Partnerstwo w zakresie usług konwergentnych w celu oferowania pełnego zakresu usług telekomunikacyjnych oraz na bazie transmisji danych, o Wykorzystanie potencjału rynku usług hurtowych przy pomocy pełnej utylizacji własnej infrastruktury sieciowej, o Reorganizację modelu operacyjnego w zakresie sił sprzedaży oraz procesów sprzedażowych, o Poszukiwanie optymalnych modeli kosztowych działalności segmentu klientów biznesowych. W ramach Strategii do 2020 roku Grupa Netia zamierza ponadto przeprowadzić podział aktywów sieciowych na przynależące do segmentów B2C oraz B2B przy jednoczesnym uproszczeniu i modernizacji wybranych systemów sieciowych w celu obniżenia kosztów utrzymania infrastruktury. Dodatkowo, nastąpi optymalizacja systemów IT, z naciskiem na procesy wspierające bezpośrednio działalność komercyjną segmentów B2C oraz B2B.

Realizacja Strategii pozwoli na bardziej efektywne kosztowo zarządzanie segmentami komercyjnymi, pełną identyfikację aktywów i kosztów oraz nakładów ponoszonych w ramach dywizji B2C oraz B2B, a także zwiększy potencjał strategiczny poszczególnych elementów Grupy Netia w zależności od rozwoju rynku i scenariuszy konsolidacyjnych na polskim rynku.

W dalszym ciągu celem strategicznym Grupy Netia będzie dystrybucja środków pieniężnych do akcjonariuszy w ramach możliwości kreowanych przez poziom generowanych przepływów pieniężnych oraz rezerwy kapitałowe w Grupie. Tym samym polityka dystrybucyjna Grupy Netia pozostaje niezmieniona.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku