Reklama

Netia na diecie super lajt: oszczędzić 50 mln zł w 2015 r.

Przychody Netii za trzy kwartały 2014 wyniosły 1,27 mld zł, spadając o 11 proc. rok do roku. Raportowana EBITDA telekomu obniżyła się o 15 proc. rok do roku do 355 mln zł, a skorygowana o koszty jednorazowe, w tym wyższe niż rok wcześniej koszty restrukturyzacji o 11 proc. do 379,8 mln zł.

Publikacja: 06.11.2014 09:13

Na czysto telekom zarobił w ciągu 9 miesięcy jedynie 14,8 mln zł, podczas gdy przed rokiem 35,8 mln zł. W samym III kwartale był na minusie. Strata netto Netii to 4,4 mln zł. Rok temu firma była na plusie i miała 8,8 mln zł zysku.

To efekt z jednej strony oczywiście spadku przychodów, z drugiej kosztów jednorazowych (zysk operacyjny spadł do zaledwie 3,3 mln zł z 14,2 mln zł), a z trzeciej finansowych, w tym także i takich wynikających z decyzji o niewykorzystywaniu przyznanego kredytu oraz uregulowania zobowiązań podatkowych. W okresie lipiec-wrzesień br. telekom pokazał 413,4 mln zł przychodów o 9,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Skorygowana EBITDA w III kw. br. to 120,3 mln zł, spadając o 16,6 proc. rok do roku. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 29,9 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. oraz 29,1 proc. w III kw. 2014 r.

Dla porównania w III kw. ub.r. wynosiła 31,5 proc. Marża raportowanej EBITDA wyniosła po trzech kwartałach 28 proc., spadając o 1,3 pkt. proc. wobec analogicznego okresu w 2013 r.

Ciągle kłopotem hurt, telefonia stacjonarna i obca sieć

Obroty stacjonarnego operatora topniały w tym roku i minionym kwartale za sprawą cięć hurtowych stawek MTR (miały miejsce w 2013 r. i są nadal odczuwalne) oraz za sprawą odejść klientów przede wszystkim w segmencie B2C i szerzej – telefonii stacjonarnej.

Reklama
Reklama

Liczba RGU Netii obniżyła się o 8 proc. (200 tys.) do 2,36 mln rok do roku i o 3 proc. (62,2 tys.) w porównaniu ze stanem na koniec czerwca br.. Większość ubytku w minionym kwartale miała miejsce w dostępie regulowanym (58 tys.), ale też kilka tys. RGU ubyło Netii na własnej sieci.

Liczba RGU Internetu spadła w kwartał o 20 tys. do 806 tys. (jak podaje, przestała być konkurencyjna wobec kablówek i Orange jeśli chodzi o cenę usługi solo), a telefonii stacjonarnej o około 40 tys. do 1,37 mln.

W IV kwartale br., zdaniem zarządu, wyniki Netii pod względem liczby RGU poprawią się – czytamy w komentarzu do sprawozdania.

6,4 tys. umów na telewizję na sieci Aster

Na razie z wolna pęcznieją tylko statystyki klientów B2B i telewizji, których było w końcu września blisko 134 tys., czyli o około 5 tys. więcej niż w czerwcu. Obiecująco, zdaniem zarządu wyglądają wyniki sprzedaży usług na d. sieci Aster. Do 30 września, czyli przez około miesiąc, aktywowano na tej sieci 1,8 tys. usług Internetu oraz 2,29 tys. telewizji (razem z multiroomem).

Do 3 listopada podpisano 5 tys. umów na Internet i 6,38 tys. na telewizję.

Netia super lajt: 50 mln zł z cięć

Reklama
Reklama

Dla nowego zarządu priorytetem wydaje się być program oszczędnościowy, Netia Lajt, zainicjowany przez nowego prezesa, Adama Sawickiego W 2015 r. ma przynieść 50 mln zł oszczędności, co oznacza, że telekomie będą mocne cięcia. Zapowiadał je już Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz Netii.

Jak podano dziś w komentarzu do wyników: „Główne obszary realizacji oszczędności są związane z redukcją liczby stanowisk menedżerskich wyższego szczebla, uproszczeniem struktury organizacyjnej i ograniczeniem wydatków dyskrecjonalnych, przy czym znaczące oszczędności z tytułu tego projektu są oczekiwane już w II półroczu 2014 r. W początkowej fazie główny wysiłek organizacyjny koncentrował się na prawidłowej identyfikacji i weryfikacji źródeł oczekiwanych oszczędności oraz realizacji inicjatyw typu 'quick-win'.

W pierwszych 3 miesiącach programu zdefiniowano i wdrożono ponad 40 inicjatyw, które dostarczyły 15 mln zł oszczędności, zarówno wśród kosztów specyficznych dla segmentów B2B i B2C, jak i obszarów technologii oraz wsparcia.

"Projekt 'Netia Lajt' jest ważnym elementem filozofii nowego Prezesa Zarządu Adama Sawickiego, według której Netia może najskuteczniej konkurować na rynku dzięki dążeniu do uproszczenia, koncentracji i innowacyjności, tak aby ustabilizować wyniki finansowe i stworzyć podstawy do wzrostu poprzez akwizycje i wykorzystanie własnej infrastruktury" - czytamy w komentarzu.

Misja i Wizja Grupy Netia

Oto, co zarząd powiedział dziś w sprawozdaniu o strategii firmy do 2020 roku:

Reklama
Reklama

Misja Grupy Netia pozostaje bez zmian i brzmi: „Dostarczamy świat on-line". Nowa Wizja podkreśla bardziej dedykowane podejście do obu segmentów komercyjnych, wraz z wydzieleniem aktywów sieciowych i pełną alokację kosztów oraz zasobów Grupy:

„Grupa Netia po dokonaniu rentownej transformacji jest preferowanym dostawcą usług on-line dzięki:

o Dostarczaniu klientom biznesowym zintegrowanych rozwiązań teleinformatycznych na bazie usług transmisji danych oraz centrów danych, o Oferowaniu klientom indywidualnym pakietów usług na bazie platform multimedialnych w obszarze własnej sieci, o Infrastrukturze oraz aktywom sieciowym dedykowanym do segmentów klientów biznesowych i indywidualnych, o Zespołowi pracowników z pasją, inspirowanych wartościami Firmy".

Główne kierunki strategiczne w segmencie B2C obejmują: o Koncentrację na obronie wartości segmentu tj. intensywne działania retencyjne w ramach istniejącej bazy klientów przy jednocześnie relatywnie niższych kosztach obsługi klienta, o Akwizycję klientów na sieci własnej przy optymalizacji średnich kosztów pozyskania klienta w ramach bardziej optymalnego kosztowo miksu kanałów sprzedażowych, o Maksymalizację wartości sieci własnej, bez dalszej intensywnej modernizacji, poprzez zwiększenie penetracji oferty pakietowej z TV (2P/3P) oraz wykorzystanie rozwiązań mobilnych do działań retencyjnych (docelowy poziom 2,0x usług na klienta w segmencie), o Wzrost docelowej liczby usług na klienta indywidualnego do poziomu 2,0x, o Zwiększanie penetracji usług na sieci własnej dzięki podejściu geo-marketingowemu, o Poszukiwanie optymalnych modeli kosztowych działalności segmentu klientów indywidualnych.

Główne kierunki strategiczne w segmencie B2B obejmują: o Plany stabilizacji przychodów w krótkim okresie oraz długoterminowego wzrostu skali działalności poprzez zmianę struktury portfela produktów poprzez m.in. zmniejszenie obecnej ekspozycji na usługi głosowe, o Dynamiczny rozwój w segmencie „new data" oraz ICT – rozwój centrów danych oraz usług w chmurze, w tym potencjalnie selektywne akwizycje kompetencji i/lub infrastruktury w tym obszarze, o Partnerstwo w zakresie usług konwergentnych w celu oferowania pełnego zakresu usług telekomunikacyjnych oraz na bazie transmisji danych, o Wykorzystanie potencjału rynku usług hurtowych przy pomocy pełnej utylizacji własnej infrastruktury sieciowej, o Reorganizację modelu operacyjnego w zakresie sił sprzedaży oraz procesów sprzedażowych, o Poszukiwanie optymalnych modeli kosztowych działalności segmentu klientów biznesowych. W ramach Strategii do 2020 roku Grupa Netia zamierza ponadto przeprowadzić podział aktywów sieciowych na przynależące do segmentów B2C oraz B2B przy jednoczesnym uproszczeniu i modernizacji wybranych systemów sieciowych w celu obniżenia kosztów utrzymania infrastruktury. Dodatkowo, nastąpi optymalizacja systemów IT, z naciskiem na procesy wspierające bezpośrednio działalność komercyjną segmentów B2C oraz B2B.

Reklama
Reklama

Realizacja Strategii pozwoli na bardziej efektywne kosztowo zarządzanie segmentami komercyjnymi, pełną identyfikację aktywów i kosztów oraz nakładów ponoszonych w ramach dywizji B2C oraz B2B, a także zwiększy potencjał strategiczny poszczególnych elementów Grupy Netia w zależności od rozwoju rynku i scenariuszy konsolidacyjnych na polskim rynku.

W dalszym ciągu celem strategicznym Grupy Netia będzie dystrybucja środków pieniężnych do akcjonariuszy w ramach możliwości kreowanych przez poziom generowanych przepływów pieniężnych oraz rezerwy kapitałowe w Grupie. Tym samym polityka dystrybucyjna Grupy Netia pozostaje niezmieniona.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama