Uwaga na gwiazdki pod choinką

Gdy operatorzy ruszają ze świątecznymi promocjami, warto pamiętać o gwiazdkach w umowach.

Publikacja: 12.11.2014 22:36

Ponieważ zbliża się gorący dla operatorów sezon sprzedaży, warto zwrócić uwagę na warunki umów, któr

Ponieważ zbliża się gorący dla operatorów sezon sprzedaży, warto zwrócić uwagę na warunki umów, które z nimi zawieramy.

Foto: Bloomberg

Choć mamy listopad na ekrany wchodzą już kampanie reklamowe operatorów telekomunikacyjnych. W środę pomysł, jak przyciągnąć uwagę rodzin, przedstawił P4, operator sieci Play, a w czwartek zrobi to Orange Polska.

Telefony za gotówkę

– Jakiś czas temu wszyscy operatorzy oddali rynek telefonów bez umowy sieciom sklepów takim jak Saturn. My nie musimy tak robić – przekonywał Michał Sobolewski, odpowiedzialny w sieci Play za ofertę dla klientów indywidualnych. W promowanej nowej ofercie kierowanej do rodzin z dziećmi w wieku 7–10 lat – Formuła Junior Box – Play oferuje specjalną taryfę dla telefonu z kartą pre-paid (pakiet usług wycenia na 13 zł, ale można go mieć po minimalnym doładowaniu kwotą 25 zł) oraz w komplecie urządzenia za gotówkę. Wśród tych ostatnich są smartfony i bransoletka ze stajni LG-KizON, pozwalająca na kontakt opiekuna z dzieckiem. Play chce zdobyć uwagę, dzieci naśladując McDonald's. Do pudełka dorzuca smycze, naklejki i breloczki.

Według informacji „Rzeczpospolitej", bransoletkę KizON promować będzie  T-Mobile. Na razie reklamuje ramkę Zoom.me. Po tym operatorze jeszcze przed świętami można spodziewać się nowej oferty telewizyjnej przygotowanej we współpracy z TVN.

Uwaga schodki

Ponieważ zbliża się gorący dla operatorów sezon sprzedaży, warto zwrócić uwagę na warunki umów, które z nimi zawieramy. O asymetrii informacyjnej w relacji operator–konsument wiadomo nie od dziś. Wprawdzie wraz z wejściem na rynek Play nastała moda na walkę z „gwiazdkami" i zapisami „małym  druczkiem", jednak nie oznacza to, że problem znikł.

Poskarżyli się  użytkownicy Orange. Telekom w minionym kwartale cieszył się rekordową sprzedażą usługi tzw. dedykowanego mobilnego internetu. Jako jedyny nie broni użytkownikom smartfonów korzystania z jednej dużej paczki internetu w ramach usługi oferowanej zwykle dla laptopów i tabletów. Zauważyli to użytkownicy smartfonów. Przedłużając umowę, część z nich zrezygnowała z internetu w taryfie głosowej i kupowała Internet Orange Free Net. Dlaczego? W  domu było np. kilku użytkowników gotowych  się dzielić, albo dlatego, że taki internet jest tańszy. – Konsultanci na infolinii i sprzedawcy w salonach zapewniają, że tak kupioną dużą paczkę internetu, przypisaną do abonenckiego konta  można dzielić bez ponoszenia dodatkowych kosztów między kilka osób – pisze nam czytelniczka.

Nie dla smartfonów

Prawda jest jednak inna. Rachunek za każdy smartfon łączący się z internetem powiększa naliczana w pierwszej kolejności opłata za tzw.  bezpieczny internet. W rezultacie, zanim smartfon zacznie korzystać z puli wspólnej, uruchamia się tzw. mechanizm „naliczania schodkowego" i wykorzystywany jest do 1 GB transferu. Koszt to maksymalnie 15 zł, ale w przypadku użytkowników poprzednich promocji – nawet 20 zł.

Zbigniew Drohobycki z biura prasowego Orange tłumaczy, że internet miały dzielić tablety i laptopy, a dla użytkowników smartfonów są inne rozwiązania. Na uwagę, że zastrzeżenie to nie występuje w regulaminie oferty, podobnie jak nie ma w nim informacji, że bezpieczny internet jest obowiązkowy, Drohobycki odpowiada, że być może regulamin zostanie zmieniony.

Choć mamy listopad na ekrany wchodzą już kampanie reklamowe operatorów telekomunikacyjnych. W środę pomysł, jak przyciągnąć uwagę rodzin, przedstawił P4, operator sieci Play, a w czwartek zrobi to Orange Polska.

Telefony za gotówkę

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?