Plan zakłada między innymi zwiększenie wydatków na produkcję z 16,8 mld euro zakładanych w poprzednim budżecie do 17,1 mld. Wiadomo także, że z całkowitej 85,6 mld 41,3 mld euro zostanie wydanych na wzrost produkcji coraz popularniejszych na świecie SUV-ów oraz modernizację lekkich aut dostawczych, takich, jak Crafter, który ma być produkowany w nowej fabryce koncernu w Polsce.
W oświadczeniu, jakie opublikował prezes koncernu, Martin Winterkorn podkreśla się, że Volkswagen dzięki tym inwestycjom zamierza stać się światowym liderem nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia, ale i pod względem ekologicznych rozwiązań w fabrykach. Winterkorn dodaje, że wzrost produkcji staje się coraz kosztowniejszy, ponieważ rosną również wydatki na innowacje.
Volkswagen planuje sprzedać w tym roku ponad 10 mln aut, co byłoby wyprzedzeniem wcześniejszych planów rynkowych o 4 lata. W szybkim tempie zmniejsza się także dystans dzielący Niemców od japońskiej Toyoty. Za pierwszych 9 miesięcy 2013 od Japończyków Volkswagena dzieliło 227 tys. pojazdów. W tym roku już tylko 72 tys. Przy tym w tej konkurencji nie są liczone auta produkowane w Chinach w ramach joint venture Niemców z miejscowymi producentami. W te przedsięwzięcia, oprócz ogłoszonej właśnie kwoty inwestycji, VW zamierza wpompować dodatkowo 22 mld euro, co zwiększa całkowitą kwotę do 107,6 mld euro.
Zdetronizowany został więc na dobre wydaje się amerykański General Motors, który przez wiele lat znajdował się na czele listy. Analitycy wcale nie są zachwyceni zwiększaniem wydatków przez Volkswagena. Ich zdaniem może się okazać, że Niemcy przeinwestują, chociaż z drugiej strony podkreślają niebywałe wprost umiejętności VW do zwiększania sprzedaży. Wcześniej na rynek wyciekły informacje, że jednocześnie ze wzrostem wydatków na produkcję wprowadza się cięcie kosztów i np 2 mld euro rocznie ma ograniczyć wydatki Audi, który dostarcza grupie najwięcej środków. Ale cięcia planowane są w całej grupie.
Tak szybko rozwój jest to zasługą obecnego prezesa marki, który od momentu, kiedy został szefem VW dorzucił do portfela Porsche, Scanię, MANa oraz Ducati. Próbował także odkupić od Fiata Alfę Romeo, ale Sergio Marchionne nie chciał o tym nawet rozmawiać. Do grupy VW należy dzisiaj 8 marek samochodowych ( VW, Seat,Porsche,Audi,Bentley,Skoda,Bugatti i Lamborghini) trzy marki dostawcze- Scania,MAN i Commercial Vehicles i jeden producent jednośladów- Ducati. Dzisiaj niemiecki koncern ma na świecie 107 fabryk, z czego jedną w Polsce i buduje w naszym kraju drugą. jest liderem — przed koreańskim Samsungiem i amerykańskim Intelem na liście firm najwięcej wydających na badania i rozwój.