Do drugiego etapu przetargu przystąpiło w sumie 6 przedsiębiorstw i konsorcjów, a o wyborze najlepszej oferty zadecydowała cena, a także – choć w znacznie mniejszym stopniu – termin realizacji kontraktu oraz długość gwarancji na wykonane roboty. Najdroższą ofertę złożyła firma Astaldi – 432 mln zł.
Przetarg jest jeszcze kontrolowany przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeśli nie wniesie zastrzeżeń, Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą. Budowa trasy od węzła Lubin Północ do węzła Lubin Południe powinna być zrealizowana w ciągu 30 miesięcy od daty zawarcia umowy, jednak bez wliczania okresów zimowych (trwających od 15 grudnia do 15 marca).
W ramach budowy przewidziano trasę ekspresową o długości ok.11,3 km o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu, 2 węzły drogowe, dwa wiadukty. Ponadto budowę 3 przejść dla zwierząt wraz z przeprowadzeniem cieku wodnego pod drogą, 3 przejazdów gospodarczych, wiaduktu nad drogą ekspresową w ciągu drogi lokalnej oraz budowę urządzeń ochrony środowiska: pasów zieleni izolacyjnej, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, przepustów ekologicznych wraz z systemem ochronno-naprowadzającym, zieleni naprowadzającej, systemu odprowadzającego wody opadowe, a także urządzeń oczyszczających.
Kolejny odcinek – około 14 kilometrów trasy od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ wybuduje konsorcjum firm Salini, Todini i Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export-Tribex za 561 mln zł.
Powstająca droga ekspresowa S3 stanowi fragment trasy międzynarodowej E65, leżącej w transeuropejskim korytarzu transportowym. S3 poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami (rejon Hradec Kralovych i Pardubic) oraz Pragą.