Polskie firmy odpowiedzialne

Polskie firmy rozumieją i wiedzą, że odpowiedzialność korporacyjna jest częścią zarządzania firmą.

Aktualizacja: 13.12.2014 10:40 Publikacja: 13.12.2014 09:59

Polskie firmy odpowiedzialne

Foto: Bloomberg

To ważne, bo za dwa lata raport z prowadzonej polityki na temat społecznej odpowiedzialności biznesu z może stać się obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa.

Z pewnością poradzą sobie z tym duże firmy, które już dziś – tak jak AXA – wprowadziły ocenę dojrzałości w zakresie odpowiedzialność korporacyjnej. Jest ona mierzona za pomocą tzw. CR Barometer. - To narzędzie wypracowane na podstawie istniejących, proponowanych przez agencje ratingowe rozwiązań – wyjaśnia Aleksandra Leszczyńska, dyrektor komunikacji korporacyjnej i CR w AXA. - Wskaźnik wyliczany jest na podstawie analizy ponad 70 czynników opartych na sześciu filarach, którymi są: akcjonariusze, pracownicy, klienci, środowisko, dostawcy i społeczeństwo. Stworzono skalę, która na podstawie osiągniętego wyniku przedstawia, w jakiej fazie dojrzałości w zakresie odpowiedzialności biznesu obecnie znajdujemy się. W badaniu przeprowadzonym w 2013 roku Polska otrzymała 59 punktów plasując się w tzw. management phase.

AXA zapewnia, że traktuje prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny jako jeden z koniecznych warunków dobrego zarządzania ryzykiem i szansami biznesowymi. - Działanie zgodnie z zasadami odpowiedzialności korporacyjnej umożliwia AXA minimalizowanie skutków i kosztów określonych ryzyk biznesowych i operacyjnych, a jednocześnie maksymalizowanie szans, które pojawiają się przed naszą firmą, dzięki którym możemy powiększać przychody – mówi Leszczyńska. - Planowanie i raportowanie w zakresie CR odbywa się więc w ramach corocznego procesu planowania strategicznego.

Ale i mniejsze firmy twierdzą, że CSR nie jest im obce. - Dla Concordii Ubezpieczenia oznacza ono równowagę na każdym poziomie i dla każdego. Po jednej stronie zadowolony klient, po drugiej lojalny pracownik, po trzeciej ochrona środowiska i wreszcie – działalność biznesowa – wyjaśnia Magdalena Kaniewska, rzecznik firmy. - Staramy się tak działać, aby równoważyć te wszystkie aspekty, aby realizować strategię i uwzględniać interesy społeczne oraz środowisko naturalne. O tym, że CSR jest dla nas naturalnym działaniem świadczy szereg inicjatyw podejmowanych na rzecz rolników, pracowników, klientów oraz środowiska naturalnego.

Piotr Glen, dyrektor ds. Zaangażowań Społecznych w PZU uważa, że wiele polskich firm jest już na dużo dalszym etapie zrównoważonego rozwoju, niż może się wydawać. Coraz więcej firm raportuje swoją działalność społeczną, a wydawane raporty poddaje ocenie niezależnych audytorów. Coraz więcej firm bierze też udział w szeroko rozumianych programach CSR-owych, szczególnie w zakresie edukacji tego obszaru. - Stale i regularnie przybywają kolejni partnerzy w Forum Odpowiedzialnego Biznesu, kluczowej organizacji CSR-owej w Polsce - wyjaśnia. - Zatem ze zrównoważonym rozwojem w Polsce nie jest tak źle. Oczywiście do ideału daleko, gdyż na razie na zrównoważony rozwój stawiają przede wszystkim duże podmioty. Im łatwiej jest wydzielić CSR-owe komórki w organizacji, budżety i profesjonalnie zarządzać tym obszarem. Specjalistów od CSR na rynku przybywa, a strategie CSR zaczynają być mocno powiązane ze strategiami biznesowymi. Zatem widać duży postęp. Uważam, że spełnienie dyrektywy UE w zakresie raportowania kwestii społecznych, będzie kolejnym, ważnym krokiem w drodze do prawdziwie zrównoważonego rozwoju biznesu.

Jak wynika z Audytu CSR polskich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez Fast Solutions na zlecenie JBcomm w 300 spółkach, obecnie tylko co piata duża firma przygotowuje raport CRS.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder