Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder

W wieku 92 lat zmarł Leonard Lauder, miliarder oraz były prezes firmy Estée Lauder, który uczynił ją jednym z największych koncernów kosmetycznych świata. Lauder zmarł w sobotę w otoczeniu rodziny — poinformowała firma w oświadczeniu.

Publikacja: 16.06.2025 14:42

Judy Glickman Lauder i Leonard Lauder

Judy Glickman Lauder i Leonard Lauder

Foto: Cindy Ord / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

Pozostawił żonę, Judy Glickman Lauder, oraz synów: Williama i Gary’ego. Leonard Lauder był starszym synem założycieli firmy — Estée i Josepha Lauderów. Pracę w niej rozpoczął w 1958 roku i był jedną z osób odpowiedzialnych za jej światowy sukces — przekształcił ją z przedsiębiorstwa sprzedającego kilka produktów w amerykańskich sklepach w światowego giganta rynku kosmetycznego. Lauder pracował w koncernie przez 60 lat, pełniąc wiele funkcji. Odpowiadał m.in. za wprowadzenie na rynek marek takich jak Aramis, Clinique i Lab Series.

Czytaj więcej

Estee Lauder kupi markę modową Tom Ford

od rodzinnego sklepu do międzynarodowego koncernu – historia Estée Lauder Companies

Urodzony w Nowym Jorku Leonard Lauder jako chłopiec towarzyszył matce podczas wizyt handlowych w salonach i pomagał jej pakować pudełka z pudrem oraz olejkami oczyszczającymi. Później uczęszczał do Szkoły Biznesu Uniwersytetu Columbia, którą ukończył po trzyletniej służbie jako porucznik w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych.

W 1995 roku Lauder wprowadził firmę na giełdę nowojorską — akcje wyceniono wtedy na 26 dolarów za sztukę. Obecnie Estée Lauder Companies Inc. ma kapitalizację rynkową wynoszącą około 24,3 miliarda dolarów. Rodzina Lauderów pozostaje największym udziałowcem w firmie, a trzech jej członków zasiada w radzie dyrektorów.

Czytaj więcej

Koniec „efektu szminki”? Zmienia się trend, który rządził branżą luksusową

Według indeksu Bloomberg Billionaires Index majątek Leonarda Laudera wynosił 15,6 miliarda dolarów netto. Lauderowi przypisuje się stworzenie „indeksu szminki” podczas kryzysu gospodarczego po atakach z 11 września 2001 roku. Zauważył, że zakup kosmetyków — zwłaszcza szminek — ma tendencję odwrotnie proporcjonalną do kondycji gospodarki, ponieważ kobiety w trudnych czasach częściej sięgają po drobne przyjemności zamiast droższych zakupów — przypomina CNN. Jesienią 2001 roku sprzedaż szminek w USA wzrosła o 11 procent. W czasie Wielkiego Kryzysu ogólna sprzedaż kosmetyków wzrosła natomiast o 25 procent.

 Leonard Lauder – filantrop i kolekcjoner sztuki

Lauder był również znanym filantropem i kolekcjonerem sztuki. W 2013 roku przekazał swoją kolekcję 78 dzieł sztuki kubistycznej do Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Według Estée Lauder Companies był to największy pojedynczy dar filantropijny w historii tego muzeum. Założył również centrum badawcze sztuki nowoczesnej przy MET, które wspierało stypendia, wystawy i wykłady publiczne.

Wspierał także badania nad rakiem piersi, pełniąc funkcję honorowego przewodniczącego rady dyrektorów Breast Cancer Research Foundation. W 1998 roku Leonard Lauder wraz z bratem, Ronaldem S. Lauderem, założyli Alzheimer’s Drug Discovery Foundation, która finansuje badania nad lekami mającymi zapobiegać i leczyć chorobę Alzheimera.

Pozostawił żonę, Judy Glickman Lauder, oraz synów: Williama i Gary’ego. Leonard Lauder był starszym synem założycieli firmy — Estée i Josepha Lauderów. Pracę w niej rozpoczął w 1958 roku i był jedną z osób odpowiedzialnych za jej światowy sukces — przekształcił ją z przedsiębiorstwa sprzedającego kilka produktów w amerykańskich sklepach w światowego giganta rynku kosmetycznego. Lauder pracował w koncernie przez 60 lat, pełniąc wiele funkcji. Odpowiadał m.in. za wprowadzenie na rynek marek takich jak Aramis, Clinique i Lab Series.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska