Europejczycy polubili samochody

O 6,2 proc. wzrosła sprzedaż samochodów osobowych w Europie. Analitycy i producenci są jeszcze podzieleni w ocenach, czy jest to efekt obniżek cen, czy lepszych nastrojów konsumentów.

Publikacja: 17.02.2015 13:09

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX

Foto: materiały prasowe

Wszystko jednak wskazuje, że trend powinien być trwały, bo sprzedaż wzrosła także w grudniu - o 4,9 proc. i w całym ubiegłym roku o 5,4 proc. - Ten rynek jest jednak nadal na bardzo niskim poziomie - ocenia Sascha Gommel, analityk Commerzbanku.

Widać jednak wyraźnie, że odbijają marki europejskie. Największe wrażenie robią osiągnięcia Opla, którego sprzedaż wzrosła o 15 procent. W przypadku Renaulta wyniki także są bardzo zadowalające - 11 proc, po raz pierwszy od dawna sprzedaż aut tej marki rosła szybciej, niż taniej Dacii, należącej również do tej samej grupy.

Zdaniem analityków walka o rynek w segmencie marek popularnych będzie odbywała się przede wszystkim na rynku niedużych SUV-ów. Doskonale sprzedaje się więc Opel Mokka, Renault Captur, ale i Dacia Duster.

Do trwałego wzrostu wraca Fiat Chrysler. Chrysler nadal korzysta z wielkiego popytu na najmniejszego Jeepa - Renegade, którego sprzedaż styczniowa w porównaniu z grudniową wzrosła trzykrotnie. Ale i coraz więcej jest chętnych na siostrzany model Renegade - Fiata 500 X. Obydwa auta są budowane w tej samej fabryce i na tej samej płycie, mają rozsądne ceny, a "500x" pokazuje, że są jeszcze ogromne możliwości rozwoju tego modelu.

Chociaż francuskie media szeroko informują, że nowy dyrektor generalny PSA Peugeota Citroena już uporał się z największymi problemami, nie widać tego jednak po wzroście sprzedaży. Wprawdzie Peugeot daje sobie radę (o 3,5 proc. więcej, niż w grudniu), to Citroen potrzebuje wyraźnie wsparcia, bo sprzedaż jego aut spadła o ponad 6 proc. A przecież ma takie modele, jak Cactus, który znajduje się obecnie, razem m.in. z Passatem na bardzo krótkiej liście aut aspirujących do tytułu „Auta Roku". Zazwyczaj po ogłoszeniu wyników tego konkursu sprzedaż modeli z krótkiej listy szybko rośnie. Tak było i nadal jest np w przypadku Peugeota 308.

Szybko rośnie sprzedaż marek azjatyckich. Jak to jest od wielu miesięcy rekord bije Mitsubishi, które po raz kolejny podwoiło sprzedaż. Ale i Nissan odnotował rekordowe 35 proc wzrostu, zaś Toyota i Lexus, wspólnie 8,5 proc. Lepsze wyniki, niż w ostatnich miesiącach ma koreański Huyndai (7,1 proc. w górę), a jego siostrzana marka - Kia solidne 5,5 proc.

I wyraźnie widać, że rynek marek premium wcale nie jest nasycony. Nowe modele Mini doprowadziły do wzrostu sprzedaży o 23 proc., samo BMW znalazło o prawie 5 proc więcej klientów, niż rok temu. U Daimlera doskonale sprzedaje się czteroosobowa wersja Smarta, ale i Mercedes Benz ma doskonałe wyniki - 13 proc. wzrostu. W Grupie Volkswagena najlepszy wynik odnotował Porsche dzięki powodzeniu SUVa Macana - wzrost w porównaniu ze styczniem 2015 o 46 proc., podczas gdy sprzedaż Audi w tym samym czasie zwiększyła się jedynie o pół proc.

Najlepsze rynki w Europie, to już tradycyjnie Hiszpania, gdzie nadal obowiązuje program złomowania. W styczniu 2015 w porównaniu ze styczniem 2014 sprzedaż wzrosła o 28 proc. Ruszyły się wyraźnie i Włochy z 11 procentowym wzrostem, co doskonale wróży Fiatowi, o 6,2, czyli tyle, co Europa wrosła sprzedaż we Francji, zaś w Niemczech o 2,6 proc. Polski wyniki na poziomie 1,7 proc. należy uznać za całkiem przyzwoity, ponieważ w styczniu ubiegłego roku wszedł już "efekt kratki", który spowodował gwałtowny wzrost sprzedaży, zwłaszcza marek premium.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się