Reklama
Rozwiń

Ford zwiększy eksport z fabryki w Indiach

Ford planuje trzykrotne zwiększenie eksportu z nowej fabryki w Indiach, która powstała za miliard dolarów i będzie jedną z najbardziej zautomatyzowanych w Azji

Publikacja: 28.03.2015 17:05

Ford zwiększy eksport z fabryki w Indiach

Foto: Bloomberg

Zakład uruchomiony w Sanand, w stanie Gudżarat w zachodnich Indiach praktycznie podwoi moce produkcyjne Forda w tym kraju do 610 tys. silników i 440 tys. pojazdów rocznie, małych SUV EcoSport i sedanów Figo Aspire.

- Indie są krajem bardzo konkurencyjnym pod względem kosztów, co jest szczególnie istotne przy produkcji małych samochodów — stwierdził prezes Mark Fields na spotkaniu z dziennikarzami z okazji inauguracji fabryki niedaleko największego miasta w tym stanie, Ahmedabadu. Nie chciał powiedzieć, jak szybko koncern dojdzie do trzykrotnego poziomu eksportu wobec obecnego.

Mniejsze samochody są kluczem starań Forda w nawiązaniu konkurencji w Azji i zwłaszcza w Indiach, gdzie rosnąca liczba mieszkańców miast sprawia, że modele kompaktowe przypadają na co drugi sprzedany samochód osobowy i sportowo-użytkowy.

Ford, podobnie jak GM i Volkswagen, miał trudności ze zwiększeniem sprzedaży w Indiach, bo gospodarka kraju bardzo wolno ożywiała się, a ponadto istniała ostra rywalizacja z japońskimi firmami, obecnymi tam od dawna, dominującą w segmencie aut małolitrażowych Maruti Suzuki i Hondą. W 2014 r. Ford sprzedał w Indiach 77 140 pojazdów wobec 80 431 rok wcześniej, a eksport podwoił do 76 981 sztuk. Dla porównania, lider rynkowy, Maruti Suzuki sprzedał tylko w grudniu 81 564 sztuki.

Przewiduje się jednak, że cały rynek, będący już na szóstym miejscu na świecie, będzie szybko rosnąć. W ubiegłym roku było to zaledwie 1 proc., ale eksperci motoryzacji szacują, że w nowym roku, od 1 kwietnia, przyspieszy do 6-8 proc. Ford zakłada ponad podwojenie swej sprzedaży do 2020 r., w najbliższych 12- 18 miesiącach koncern zacznie produkcję 3 nowych modeli.

Make in India

Rząd premiera Narendry Modi zachęca fermy zagraniczne programem „Make in India" do uruchamiania produkcji w jego kraju, gdzie co miesiąc na rynek pracy trafia milion młodych ludzi. — Indie będą atrakcyjne jako ośrodek eksportu z powodu niskich kosztów płacowych i na skutek stopniowej aprecjacji dolara, co będzie sprzyjać eksporterom — uważa Abdul Majeed, partner i ekspert motoryzacji w PriceWaterhouse India.

Zakład Forda na działce 186 hektarów będzie mieć początkową moc produkcji 240 tys. pojazdów i 270 tys. silników rocznie. Koncern z USA postanowił jednak wprowadzić w nim wysoką automatyzację, aby zabezpieczyć się przed szybkim wzrostem kosztów pracowniczych, które nękają firmy w innych krajach Azji. Zakład podobnej wielkości w Chennai na południu kraju zatrudnia 2500 ludzi, dwukrotnie więcej niż w Sanand.

Biznes
Wodowanie pierwszego okrętu rozpoznania „Delfin”
Biznes
Trump popiera zwiększenie presji na Rosję. Umowa UE-Ukraina i Orlen
Materiał Partnera
Transformacja energetyczna dla przedsiębiorstw na wyciągnięcie ręki
Biznes
UKE: Rynek telekomunikacyjny wyhamował. Rachunki w górę
Biznes
Roman Abramowicz sprzedał swój biznes Amerykanom. Od ręki dostanie 50 mln dolarów