Ford zwiększy eksport z fabryki w Indiach

Ford planuje trzykrotne zwiększenie eksportu z nowej fabryki w Indiach, która powstała za miliard dolarów i będzie jedną z najbardziej zautomatyzowanych w Azji

Publikacja: 28.03.2015 17:05

Ford zwiększy eksport z fabryki w Indiach

Foto: Bloomberg

Zakład uruchomiony w Sanand, w stanie Gudżarat w zachodnich Indiach praktycznie podwoi moce produkcyjne Forda w tym kraju do 610 tys. silników i 440 tys. pojazdów rocznie, małych SUV EcoSport i sedanów Figo Aspire.

- Indie są krajem bardzo konkurencyjnym pod względem kosztów, co jest szczególnie istotne przy produkcji małych samochodów — stwierdził prezes Mark Fields na spotkaniu z dziennikarzami z okazji inauguracji fabryki niedaleko największego miasta w tym stanie, Ahmedabadu. Nie chciał powiedzieć, jak szybko koncern dojdzie do trzykrotnego poziomu eksportu wobec obecnego.

Mniejsze samochody są kluczem starań Forda w nawiązaniu konkurencji w Azji i zwłaszcza w Indiach, gdzie rosnąca liczba mieszkańców miast sprawia, że modele kompaktowe przypadają na co drugi sprzedany samochód osobowy i sportowo-użytkowy.

Ford, podobnie jak GM i Volkswagen, miał trudności ze zwiększeniem sprzedaży w Indiach, bo gospodarka kraju bardzo wolno ożywiała się, a ponadto istniała ostra rywalizacja z japońskimi firmami, obecnymi tam od dawna, dominującą w segmencie aut małolitrażowych Maruti Suzuki i Hondą. W 2014 r. Ford sprzedał w Indiach 77 140 pojazdów wobec 80 431 rok wcześniej, a eksport podwoił do 76 981 sztuk. Dla porównania, lider rynkowy, Maruti Suzuki sprzedał tylko w grudniu 81 564 sztuki.

Przewiduje się jednak, że cały rynek, będący już na szóstym miejscu na świecie, będzie szybko rosnąć. W ubiegłym roku było to zaledwie 1 proc., ale eksperci motoryzacji szacują, że w nowym roku, od 1 kwietnia, przyspieszy do 6-8 proc. Ford zakłada ponad podwojenie swej sprzedaży do 2020 r., w najbliższych 12- 18 miesiącach koncern zacznie produkcję 3 nowych modeli.

Make in India

Rząd premiera Narendry Modi zachęca fermy zagraniczne programem „Make in India" do uruchamiania produkcji w jego kraju, gdzie co miesiąc na rynek pracy trafia milion młodych ludzi. — Indie będą atrakcyjne jako ośrodek eksportu z powodu niskich kosztów płacowych i na skutek stopniowej aprecjacji dolara, co będzie sprzyjać eksporterom — uważa Abdul Majeed, partner i ekspert motoryzacji w PriceWaterhouse India.

Zakład Forda na działce 186 hektarów będzie mieć początkową moc produkcji 240 tys. pojazdów i 270 tys. silników rocznie. Koncern z USA postanowił jednak wprowadzić w nim wysoką automatyzację, aby zabezpieczyć się przed szybkim wzrostem kosztów pracowniczych, które nękają firmy w innych krajach Azji. Zakład podobnej wielkości w Chennai na południu kraju zatrudnia 2500 ludzi, dwukrotnie więcej niż w Sanand.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi