VW: zysk lepszy mimo starcia na szczycie

Cięcie kosztów i ożywienie w Europie pozwoliło grupie Volkswagena osiągnąć w I kwartale zysk większy od prognoz, co zmniejszyło presję na kierownictwo po szokującym odejściu Ferdinanda Piecha

Aktualizacja: 29.04.2015 17:47 Publikacja: 29.04.2015 17:37

VW: zysk lepszy mimo starcia na szczycie

Foto: Bloomberg

W 4 dni po przegranej z prezesem Martinem Winterkornem, którego Piech chciał usunąć, największa w Europie grupa samochodowa podała o zwiększeniu zysku operacyjnego o 17 proc. do 3,33 mld euro, bardziej od średniej prognozy 3,12 mld i o pierwszym od 7 lat wzroście wyników kwartalnych w hiszpańskim Seacie.

Po publicznym zakwestionowaniu przez Piecha zdolności Winterkorna do przeprowadzenia zmian na lepsze w Volkswagenie, analitycy odetchnęli z ulga widząc oznaki postępu strategii modułowej produkcji w grupie, która polega na stosowaniu zasadniczych podzespołów w szerokiej gamie modeli. - To dobre liczby - stwierdził Juergen Pieper z Bankhaus Metzler. - Strategia produkcji modułowej rozwija się i w ciągu roku może nabrać rozpędu - dodał wskazując na dodatnie skutki kursów walutowych i oszczędności w głównej marce.

Na poprawę miało też wpływ odrodzenie gospodarki europejskiej, gdzie grupa sprzedaje 40 proc. swej produkcji, a także postęp w dążeniu do zmniejszenia kosztów o 5 mld rocznie do 2017 r.

Trudny rok

Spowolnienie na wschodzących rynkach, malejące dostawy w Stanach i załamanie się popytu w Rosji są największymi wyzwaniami dla grupy i nadal nie rozproszyły wszystkich wątpliwości co do strategii Winterkorna. Gorsze wyniki marki VW w USA i w Ameryce Łacińskiej były czynnikiem, który skłonił F.Piecha do sprowokowania konfrontacji z prezesem, która trwała 2 tygodnie i zakończyła się dymisją szefa rady nadzorczej.

- Zawsze podkreślaliśmy, że 2015 będzie trudnym rokiem dla całego sektora motoryzacji i także dla nas. Nasze główne liczby wskazują, że grupa VW pozostaje na obranym kursie mimo przeciwnych wiatrów - powiedział Winterkorn.

Grupa spodziewa się nadal wzrostu sprzedaży, obrotowy i marży operacyjnej 5,5-6,5 proc, po uzyskaniu 6,3 proc. w 2014 r. - Warunki poprawiają się, istnieją szanse, że uda im się osiągnąć zakładaną wysokość marży - uważa Pieper.

Volkswagen nie ma w planach fuzji czy zakupów aktywów poza trwającymi rozmowami z chińskim partnerem od spółki j.v. FAW, co może zakończyć się podwyższeniem udziału przez Niemców - wyjaśnił szef pionu finansowego, Hans Dieter Poetsch. W tym roku grupa zaoszczędzi miliard euro, planowo zmierza do uzyskania w 2018 r. marży operacyjnej 6 proc. działu samochodów osobowych - dodał.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne