Reklama

Poczta Polska - piąty z rzędu rok z zyskiem

142 mln zł wyniósł w 2014 r. zysk brutto Poczty Polskiej. To 52 proc. więcej niż rok wcześniej.

Publikacja: 06.07.2015 13:24

Poczta Polska - piąty z rzędu rok z zyskiem

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Mimo niekorzystnego trendu rynkowego, związanego z kurczeniem się segmentu listów, spółka radzi sobie dobrze. Przychody Poczty Polskiej (PP) w minionym roku spadały bowiem wolniej niż koszty. To efekt przeprowadzonej restrukturyzacji (spółka Polska zanotowała koszty niższe o 5,1 proc., czyli o 300 mln zł) - podała firma w komunikacie.

PP świetnie sobie radzi natomiast w segmencie paczek. W 2014 r. rosła w nim dwukrotnie szybciej (16 proc.) niż cały rynek (8 proc.). Sprzedaż usług kurierskich, które obecnie stanowią ok. połowę całkowitych wolumenów paczkowo-kurierskich PP, w latach 2013-2014 rosła w skali 50 proc. rok do roku.

Ten dynamiczny wzrost znalazł swoje odzwierciedlenie w strategii spółki, która w 2016 r. chce zadebiutować na GPW.

Według niej to właśnie paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla e-commerce będą głównym motorem wzrostu firmy. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc., w perspektywie do 2020 r. - PP skutecznie wykorzystuje zmianę, jaka dokonuje się dziś w komunikacji, aby budować silną grupę logistyczno-finansową, której kołem zamachowym są paczki - podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. Jak tłumaczy klienci wysyłają coraz mniej papierowych listów, ale coraz więcej paczek. - Dlatego musimy swój potencjał w jak największym stopniu dopasować do tego trendu i oferować nie tylko bogatą ofertę usług logistycznych, ale także bankowych, ubezpieczeniowych i cyfrowych - zaznacza.

Wyniki PP dodatkowo stabilizują usługi finansowe. Jak tłumaczą w spółce sprzedaż produktów bankowo-ubezpieczeniowych dynamicznie rośnie (w 2014 r. o 45 proc. - do 51 mln zł). Z raportu PP wynika, że w 2014 roku operator przeznaczyła około 240 mln zł na inwestycje w pracowników.

Reklama
Reklama

Firma realizowała szereg projektów rozwojowych wspierających kluczowe obszary kompetencyjne pracowników – aktywizację sprzedaży, obsługę klienta i jakość świadczenia usług oraz motywacyjnych.

W ubiegłym roku rozpoczęły się także prace nad Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, który został podpisany z partnerami społecznymi w marcu 2015 r. Jednocześnie w 2014 roku Poczta Polska zainwestowała ponad 290 mln zł w kluczowe segmenty biznesowe (sieć logistyczna, nowe placówki, IT). Do 2020 r. chce przeznaczyć na inwestycje (w tym inwestycje kapitałowe) ponad 1,5 mld zł. - Dzięki konsekwentnemu i dynamicznemu budowaniu pozycji na strategicznych rynkach oraz dyscyplinie kosztowej już piąty rok z rzędu generujemy pozytywne wyniki finansowe. Co więcej, koszty spadają nam szybciej niż przychody, które maleją z powodu niekorzystnych trendów światowych. To potwierdza efektywność prowadzonej restrukturyzacji i jest dobrym prognostykiem przed możliwym w 2016 r. rozpoczęciem przygotowań do debiutu giełdowego - dodaje Piotr Michalski, członek zarządu PP, odpowiedzialny za finanse.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama