Reklama

Uber wydaje fortunę na walkę z prawem

Uber zainwestował więcej pieniędzy w lobbystów w Kalifornii niż Facebook i Apple razem wzięci. Firma walczy o powstrzymanie wprowadzenia obowiązkowej licencji dla kierowców.

Publikacja: 24.08.2015 12:22

Dziś zamawianie taksówek – jutro kuriera lub dostawcy pizzy.

Dziś zamawianie taksówek – jutro kuriera lub dostawcy pizzy.

Foto: AFP

Od 2013 r. w samej Kalifornii Uber wydał w tym celu już niemal milion dolarów (dokładnie 925 tys. dol.). Dla porównania, w ostatnich dwóch latach Facebook przeznaczył na lobbystów 412 tys. dol., a Apple 353 tys. dol.

Zatrudnieni przez Ubera lobbyści coraz bardziej natarczywie naciskają urzędników w San Francisco, by zwolnili kierowców korzystających z aplikacji mobilnej z obowiązku posiadania licencji taksówkarza.

Możliwość wprowadzenia nowych regulacji pojawiła się w odpowiedzi na głośne protesty taksówkarzy, którzy zarzucają firmie stwarzanie nieuczciwej konkurencji w transporcie samochodowym. Również sądy zgłaszają coraz większe zastrzeżenia, czy spółka poświęca wystarczające środki ostrożności, by zapobiec używaniu aplikacji przez kryminalistów.

Zarówno Uber, jak i jego największy rywal, Lyft, oferujący od 2012 r. mobilne usługi transportowe, polegają na nielicencjonowanych kierowcach, którzy własnymi samochodami przewożą odpłatnie klientów aplikacji. Wprowadzenie regulacji o obowiązkowych licencjach oznacza dla nich gigantyczne straty, które mogą nawet doprowadzić do zamknięcia działalności.

- Obie firmy zatrudniły całą armię lobbystów, którzy nieustannie krążą wokół siedziby Kongresu i są już niemal wszędzie – mówi Jim Beall, polityk i prezes komitetu transportu i budownictwa (Transportation and Housing Committee). Beall jest zwolennikiem nowego prawa, z którym walczą firmy.

Reklama
Reklama

Uber nie jest na straconej pozycji. W maju spółka przekonała urzędników w Nevadzie do zwolnienie kierowców z konieczności posiadania licencji, w tym w największym mieście stanu - Las Vegas.

- W 54 miastach w Stanach Zjednoczonych uregulowano korzystanie z własnego samochodu w celach komercyjnych – informuje rzeczniczka Ubera, Eva Behrend.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama