Popyt na motocykle poszybował

Mimo zbliżającego się końca sezonu, w salonach, w których sprzedawane są motocykle, sprzedawcy mają pełne ręce roboty.

Publikacja: 08.09.2015 13:23

Popyt na motocykle poszybował

Foto: materiały prasowe

Sierpień okazał się kolejnym miesiącem bardzo wysokiego popytu: sprzedano 2172 nowe motocykle, o trzy czwarte więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem.

- Jest to już szósty w tym roku miesiąc, w którym sprzedaż przekroczyła 2 tysiące – komentuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Co ciekawe, w ciągu 10 poprzednich lat nie było ani jednego takiego miesiąca - najwyższy miesięczny rezultat osiągnięto w kwietniu 2008 roku, gdy sprzedano 1,6 tys. motocykli. I choć 2008 rok był jak dotychczas rekordowy, zarejestrowano w nim 10,7 tys. nowych maszyn. Tymczasem w ciągu 8 miesięcy obecnego roku liczba rejestracji sięgnęła prawie 18,9 tys.

Największa część rynku należy do polskiego producenta Romet Motors, który sprzedażą 4251 motocykli zapewnił sobie 22,5-procentowy udział. Na drugim miejscu znajduje się Junak - 3578 zarejestrowanych motocykli, co dało marce 7-krotny wzrost sprzedaży, i najlepszy pod tym względem wynik spośród 10 pierwszych marek. Na trzecim stopniu podium pozostaje Yamaha. Sprzedanych zostało 1687 maszyn tej marki, której rynkowy udział wyniósł po 8 miesiącach 8,9 proc. Sprzedażowy boom to efekt bardzo dużego popytu na motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm sześciennych. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle Rometu i Junaka to właśnie maszyny o tej pojemności. Udział tej grupy stale rośnie: stanowiły one 74,1 proc. sprzedaży w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku. Dla porównania, przed rokiem było to 34,7 proc.

Jest to efektem zmian w przepisach, które pozwoliły kierować motocyklem do 125 cm

3

posiadaczom prawa jazdy kat. B. Wcześniej mogli oni bez dodatkowych uprawnień jeździć wyłącznie jednośladami z silnikami o pojemności do 50 cm

3

i mocy silnika do 4 kW. W praktyce są to miejskie skutery nie przekraczające prędkości 50 km na godzinę. A więc wolne, przez to niezbyt bezpieczne, bo nie oferujące wystarczającego przyspieszenia przy wyprzedzaniu. Tymczasem 125-ki są niewiele droższe, za to o niebo praktyczniejsze. I bardzo łatwo się je prowadzi.

W rezultacie na drugie miejsce w sprzedażowych rankingach spadły motocykle duże, z silnikami powyżej 750 cm

3

. Ich udział w rynku zmalał w porównaniu z ubiegłym rokiem z 31,5 proc. do 14 proc. PZPM odnotował jednak w tym segmencie wzrost sprzedaży - o 12,6 proc. do 2635 sztuk. Kolejność czołowej trójki marek to: BMW, Harley-Davidson oraz Yamaha.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne