Frankfurckie święto samochodów

Od poniedziałku przez dwa kolejne dni na autosalonie pokazanych zostanie aż 210 nowych aut. To efekt ożywienia w europejskiej motoryzacji.

Publikacja: 13.09.2015 22:00

Luksusowy SUV Bentley Bentayga

Luksusowy SUV Bentley Bentayga

Foto: materiały prasowe

Pesymiści nie mieli racji. Jeszcze na początku roku wątpili, że tegoroczny wzrost sprzedaży aut w Europie sięgnie co najwyżej 5 proc. Nie brakowało i takich, którzy mówili, że rynek się skurczy. Dzisiaj wiadomo, że tempo wzrostu będzie przynajmniej dwukrotnie wyższe niż w 2014 r. To dlatego Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie, który od zamkniętych premier zaczyna się 14 września, zapowiada się wyjątkowo.

Rekord premier

Producenci zachęceni wynikami sprzedaży ogłoszą rekordową liczbę premier – łącznie 210. I nie mogą się nachwalić zwłaszcza rynku hiszpańskiego, który każdego miesiąca rośnie o kolejne ponad 20 proc. To m.in. efekt nadal obowiązującego systemu dopłat do złomowania aut.

Wśród premier modele całkiem nowe – takie jak luksusowy SUV Bentleya Bentayga bądź nowy kabriolet Rolls Royce – Dawn, czy też nowa wersja auta produkowanego od 1991 r. – jak Astra Sports Tourer, które wyjeżdża z fabryki Opla w Gliwicach. Ten rodzinny samochód ma w opcji system OnStar, czyli „motoryzacyjną nianię", która kierowcy jest w stanie pomóc, nie tylko dostarczając informacji wspierających nawigację, ale i pomagając w kryzysowych sytuacjach, np. kolizji.

Innym autem z polskiej fabryki, które po raz pierwszy zostanie pokazane na frankfurckim salonie, jest nowa Lancia Ypsilon. Auto przeszło modernizację, na którą Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wydał kilkadziesiąt milionów euro. Inaczej wyglądają i przód, i tył auta, zderzaki oraz wnętrze. Lancia (poza Ypsilonem) jest marką, z którą FCA się żegna. Ale koncern liczy, że tak jak jest w przypadku nowego Fiata 500 (także z Tychów), odświeżony model będzie się dobrze sprzedawał.

Auta na autopilocie

Producenci coraz mocniej rywalizują ze sobą najróżniejszymi nowinkami IT. Rupert Stadler, prezes Audi, zapytany przez „Rzeczpospolitą" o to, kiedy „auta będą prowadzić kierowców, a nie kierowcy auta", odpowiedział, że to jedynie kwestia ustawodawstwa. Bo Audi jest w pełni gotowe.

Rzeczywiście, w najnowszym modelu Audi 4 auto „jedzie samo", a głos z nawigacji upomina prowadzącego, kiedy ręce powinny wrócić na kierownicę. Poza tym pojazd „widzi" kamerami wszystko to, co kierowca. A prowadzący może ustalić w tempomacie odległość, jaką chce utrzymać od jadącego przed nim auta.

Coraz częściej pojawia się pytanie: kiedy wejdą już na rynek samochody autonomiczne, to kto będzie płacił mandaty? Kierowca czy producent systemu? Na razie nie ma co do tego żadnych wątpliwości, ale nawigacja pomaga przestrzegać prawa.

O ile Europa, poza Rosją, wyszła z motoryzacyjnego kryzysu, o tyle coraz większy niepokój budzi sytuacja w Chinach i Brazylii, które były zaliczane do wiodących na świecie. W Chinach nawet pomimo spowolnienia wzrostu sprzedaży poniżej 10 proc. rocznie przy sprzedawanych 1,5 mln aut rocznie, nadal to największy rynek na świecie.

W Brazylii spadek sprzedaży o 23 proc. w pierwszych siedmiu miesiącach roku jest sygnałem poważnych kłopotów. Podobny jest spadek w Rosji, ale nie spowalnia to inwestycji w tej branży.

Volkswagen właśnie otworzył pod Kaługą wybudowaną kosztem 250 mln euro fabrykę silników do montowanych w tym kraju VW i Skód. Kilka dni wcześniej Ford Sollers uruchomił produkcję w Tatarstanie, a wcześniej Renault – zakład w Samarze. Wszyscy skorzystali ze zwolnień podatkowych sięgających nawet 100 proc.

Pesymiści nie mieli racji. Jeszcze na początku roku wątpili, że tegoroczny wzrost sprzedaży aut w Europie sięgnie co najwyżej 5 proc. Nie brakowało i takich, którzy mówili, że rynek się skurczy. Dzisiaj wiadomo, że tempo wzrostu będzie przynajmniej dwukrotnie wyższe niż w 2014 r. To dlatego Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie, który od zamkniętych premier zaczyna się 14 września, zapowiada się wyjątkowo.

Rekord premier

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca