Usługi z wielkim potencjałem

Wartość eksportu usług w ostatnich pięciu latach wzrosła o 42 proc.

Publikacja: 12.10.2015 21:00

Transport ma największy udział w polskim eksporcie usług

Transport ma największy udział w polskim eksporcie usług

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Mimo że eksport usług nie ma takiego znaczenia jak eksport towarowy, jego znaczenie systematycznie rośnie.

Dynamika tego wzrostu jest bardzo mocna. W roku 2010 łączna wartość eksportowanych usług wynosiła 106,9 mld zł, a rok później wzrosła już do 121,1 mld zł. W roku ubiegłym sięgnęła poziomu 151,8 mld zł i była o 7,6 proc. (tj. o 10,8 mld zł) wyższa niż rok wcześniej. Oznacza to, że w ciągu ostatnich pięciu lat przychody z tytułu usług wzrosły aż o 42 proc.

Poprawiło się także saldo w międzynarodowym handlu usługami – z poziomu 13,2 mld zł w 2010 roku zwiększyło się prawie trzykrotnie do 35,9 mld zł w roku 2014 – informuje NBP.

Największą wartość ma eksport usług transportowych. W 2014 roku wyniósł 41,9 mld zł, a 60 proc. tej kwoty wypracował transport samochodowy. W porównaniu z poprzednim rokiem wartość wszystkich usług transportowych znacznie się zwiększyła – o 8,7 proc., czyli o 3,4 mld zł. To dynamika jest o kilka punktów procentowych większa niż w przypadku wzrostu eksportu towarowego.

Niewiele mniejsze są przychody z podróży zagranicznych, które w ub. roku warte były 35,3 mld zł. Pozostała część eksportu usług tworzona jest przez różne branże.

Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK, duży potencjał rozwoju mogą mieć polskie usługi budowlane, a także informatyczne.

– W obu branżach jakość usług świadczonych przez polskie firmy jest bardzo wysoka i na pewno konkurencyjna cenowo – podkreśla Piotr Dylak.

Wyjątkowo szybko rozwija się eksport usług dla biznesu. Ta branża stała się jednym z najbardziej dynamicznych sektorów gospodarki. Według opublikowanego we wrześniu w Nowym Jorku raportu reprezentującej sektor organizacji ABSL oraz McKinsey & Company, Polska jest dla sektora nowoczesnych usług biznesowych największym rynkiem pracy w Europie Środkowo-Wschodniej. W branży pracuje już 150 tys. osób.

Jak twierdzi prezes ABSL i członek zarządu HP Europa Jacek Levernes, usługi świadczone przez centra w Polsce na rzecz zagranicznych odbiorców wchodzą na coraz wyższy poziom. – Zaczynaliśmy od obsługi prostych procesów, dochodzimy do tworzenia centrów odpowiedzialnych za zarządzanie najbardziej specjalistycznymi projektami biznesowymi opartymi na wiedzy – mówi Levernes.

Duży potencjał rozwoju ma także branża turystyki medycznej uznana za jedną z polskich specjalności eksportowych. Jest bardzo konkurencyjna cenowo, a przy tym oferuje wysoką jakość. Według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Medycznej (PSTM) wartość polskiego rynku sięgnęła w ubiegłym roku 1,4 mld zł – o jedną dziesiątą więcej niż rok wcześniej. Z usług polskich klinik i gabinetów skorzystało blisko 390 tys. obcokrajowców.

Prognozy są optymistyczne. – Przewidujemy dalszy wzrost rynku polskiej turystyki medycznej o 10 proc. rocznie – mówi „Rzeczpospolitej" prezes PSTM Artur Gosk.

Eksperci BZ WBK zwracają uwagę, że w Unii Europejskiej polski eksport usług napotyka jednak wiele barier.

– W wielu branżach kraje unijne bronią pozycji lokalnych dostawców. A tam gdzie bariery tego typu nie istnieją, polskim firmom często brakuje wiedzy o przetargach czy zleceniach – twierdzi Dylak.

Problemy zaczynają się pojawiać nawet w eksporcie usług transportowych, w Europie zdominowanym przez polskie firmy.

– Jednym z zagrożeń są regulacje dotyczące płacy minimalnej w Niemczech i podobne plany we Francji. Kolejnym, w długim terminie, jest możliwość wypierania przewozów drogowych przez przewozy kolejowe – uważa Dylak.

Innego rodzaju kłopoty napotyka eksport usług budowlanych: tu problemem może być uzyskanie wymaganych przez lokalne prawo pozwoleń i certyfikatów. Wielu przedsiębiorców zajmujących się eksportem usług wskazuje, że sporą przeszkodą w tego rodzaju działalności mogą okazać się skomplikowane regulacje podatkowe.

Szukanie zleceń w innych krajach może być dużym wyzwaniem, zwłaszcza dla firm, które dopiero wchodzą na nowe rynki. Pomocne mogą być banki oferujące dostęp do informacji na temat lokalnych regulacji prawnych, zwyczajów rynkowych, przetargów, a także dostarczające usługodawcom specyficzne usługi finansowe. Potrzebne informacje udostępniane są m.in. na specjalistycznych portalach, jak np. SantanderTrade.com.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, PwC, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i Bisnode pod patronatem ministrów spraw zagranicznych i gospodarki. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Mimo że eksport usług nie ma takiego znaczenia jak eksport towarowy, jego znaczenie systematycznie rośnie.

Dynamika tego wzrostu jest bardzo mocna. W roku 2010 łączna wartość eksportowanych usług wynosiła 106,9 mld zł, a rok później wzrosła już do 121,1 mld zł. W roku ubiegłym sięgnęła poziomu 151,8 mld zł i była o 7,6 proc. (tj. o 10,8 mld zł) wyższa niż rok wcześniej. Oznacza to, że w ciągu ostatnich pięciu lat przychody z tytułu usług wzrosły aż o 42 proc.

Pozostało 88% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Nowe zasady sprzedaży drewna od 2025 r. Mają zapobiec „szalonemu eksportowi”
Biznes
BCC FOR THE FUTURE: wydarzenie, które inspiruje liderów polskiego biznesu
Biznes
Turcja rezygnuje z rosyjskiej stali. Koncerny oligarchów tracą ważny rynek
Biznes
Polacy przepłacali za komputery Della. Jest kara UOKiK