Mimo że eksport usług nie ma takiego znaczenia jak eksport towarowy, jego znaczenie systematycznie rośnie.
Dynamika tego wzrostu jest bardzo mocna. W roku 2010 łączna wartość eksportowanych usług wynosiła 106,9 mld zł, a rok później wzrosła już do 121,1 mld zł. W roku ubiegłym sięgnęła poziomu 151,8 mld zł i była o 7,6 proc. (tj. o 10,8 mld zł) wyższa niż rok wcześniej. Oznacza to, że w ciągu ostatnich pięciu lat przychody z tytułu usług wzrosły aż o 42 proc.
Poprawiło się także saldo w międzynarodowym handlu usługami – z poziomu 13,2 mld zł w 2010 roku zwiększyło się prawie trzykrotnie do 35,9 mld zł w roku 2014 – informuje NBP.
Największą wartość ma eksport usług transportowych. W 2014 roku wyniósł 41,9 mld zł, a 60 proc. tej kwoty wypracował transport samochodowy. W porównaniu z poprzednim rokiem wartość wszystkich usług transportowych znacznie się zwiększyła – o 8,7 proc., czyli o 3,4 mld zł. To dynamika jest o kilka punktów procentowych większa niż w przypadku wzrostu eksportu towarowego.
Niewiele mniejsze są przychody z podróży zagranicznych, które w ub. roku warte były 35,3 mld zł. Pozostała część eksportu usług tworzona jest przez różne branże.