Reklama
Rozwiń
Reklama

Renault przed Peugeotem

W 2016 r. Renault osiągnął kolejny rekord sprzedaży na świecie dzięki odnowieniu gamy w Europie i rozwojowi w Indiach i Iranie, co pozwoliło mu prześcignąć PSA Peugeota Citroena.

Publikacja: 24.01.2017 06:10

Grupa z Boulogne-Billancourt zwiększyła sprzedaż samochodów osobowych i lekkich furgonetek o 13,3 proc. do 3,18 mln sztuk, spychając z drugiego miejsca w Europie Peugeota Citroena — będącego w dalszym ciągu daleko za Volkswagenem mimo Dieselgate — a także wypadając lepiej do PSA w skali światowej jako największa grupa samochodowa we Francji, z markami Renault, dacia i Renault Samsung w Korei.

PSA po raz pierwszy od kryzysu z 2012 r. przekroczył w 2016 r. pułap 3 mln pojazdów, ale osiągnął tylko 3,15 mln sztuk.

Dzięki nowym wersjom Clio, małego SUV Captur i taniego Dustera 4x4 Renault zwiększył sprzedaż w Europie o 11,8 proc., a poza nią o 15,3 proc., bo nowe rynki przejęły dotychczasowa rolę Brazylii, Rosji czy Algierii.

Sojusz Renault-Nissan może też pochwalić się sprzedaniem od grudnia 2010 — od premiery Nissana Leaf — ponad 400 tys. samochodów elektrycznych. — Będziemy zwiększać inwestowanie, przygotowujemy wiele nowych samochodów, z lepszymi bateriami, o lepszych osiągach i niższych cenach — oświadczył w Davos Carlos Ghosn. — Osiem lat temu ogłosiliśmy, że sektor motoryzacji nie przetrwa bez pojazdów elektrycznych. Są częścią przyszłości. Jedyną kwestią jest to, jak szybko będą zapewniać istotny wkład. Dziś jesteśmy liderami na świecie w samochodach elektrycznych i zamierzamy utrzymać prymat— dodał.

- 2016 był ostatnim rokiem realizacji planu „Drive the change" Renaulta, a wynik strategii ekspansji międzynarodowej i jednoczesnego odnawiania gamy modeli wskazują, że dala rezultaty — stwierdził dyrektor handlowy grupy, Thierry Koskas.

Reklama
Reklama

Jest spokojny o przyszłość, mimo wszczęcia przez prokuraturę postępowania ws. ewentualnego wprowadzenia w błąd o poziomie emisji spalin przez silniki Diesla. — Nasze stanowisko świadczy o współpracy z władzami we Francji, w Europie w tej sprawie, ale nasza sytuacja nie jest porównywalna do sytuacji innych producentów — dodał.

Wolniejszy wzrost w 2017 r.

W bieżącym roku Renault zamierza wykorzystywać rozpęd wywołany odmłodzonymi wersjami Mégane i Scenic, rozszerzeniem gamy o pojazdy sportowo-użytkowe i pick-upy i będzie dążyć do zwiększenia sprzedaży na świecie. Rynek samochodowy zmniejszy jednak swą dynamikę w skali świata do 1,5-2 proc. i w skali Europy do 2 proc.

Powinno dojść do ustabilizowania rynku w Brazylii i Rosji, natomiast Indie., które w 2016 r. awansowały na 7. miejsce z trzynastego dzięki małemu taniemu Kwid, powinny osiągnąć wzrost sprzedaży o 8 proc.

W Chinach, gdzie Renault pojawił się dopiero na początku 2016 r. Francuzi odczuwają mniej od innych grup zagranicznych przeciwne wiatry. Sprzedaż skoczyła tam o 51 proc., niemal trzykrotne przyspieszenie nastąpiło w grudniu wraz z pojawieniem się drugiego SUV z fabryki Renaulta w Wuhanie. W tym roku grupa liczy na wzrost sprzedaży o 5 proc.

Tegoroczna sprzedaż na świecie zwiększy się czysto mechanicznie, bo Renault po objęciu ponad 50 proc. udziałów w AwtoWAZ zaliczy do swego bilansu wyniki Lady. W 2016 r. sprzedano 266 300 tys. samochodów tej marki.

Grupa z Boulogne-Billancourt zwiększyła sprzedaż samochodów osobowych i lekkich furgonetek o 13,3 proc. do 3,18 mln sztuk, spychając z drugiego miejsca w Europie Peugeota Citroena — będącego w dalszym ciągu daleko za Volkswagenem mimo Dieselgate — a także wypadając lepiej do PSA w skali światowej jako największa grupa samochodowa we Francji, z markami Renault, dacia i Renault Samsung w Korei.

PSA po raz pierwszy od kryzysu z 2012 r. przekroczył w 2016 r. pułap 3 mln pojazdów, ale osiągnął tylko 3,15 mln sztuk.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama