Polski rynek opakowań na wznoszącej

Łączne przychody firm z branży opakowań powinny w najbliższych latach rosnąć o 6,8 proc. rocznie. W 2020 r. mogą osiągnąć wartość 46 mld zł.

Aktualizacja: 15.02.2017 20:33 Publikacja: 15.02.2017 19:42

Foto: 123RF

Wartość polskiego rynku opakowań wyniosła w ubiegłym roku 35,5 mld zł – szacuje w najnowszym raporcie Equity Advisors, firma doradcza specjalizująca się w pozyskiwaniu dla przedsiębiorstw kapitału na rozwój i inwestycje oraz w transakcjach fuzji i przejęć. Z jej danych wynika, że w ostatnich latach branża rosła średnio co roku o 5,8 proc. W następnych latach oczekiwana jest jednak wyższa dynamika, bo wynosząca 6,8 proc. rocznie. W efekcie wartość polskiego rynku w 2020 r. powinna wzrosnąć do ponad 46 mld zł.

Mocny eksport

Według Equity Advisors o dokładnej skali zwyżki zdecydują wskaźniki makroekonomiczne, takie jak PKB oraz tendencje występujące w polskim społeczeństwie i gospodarce. Tempo wzrostu rynku skorelowane jest m.in. z wydatkami na konsumpcję. – Spodziewamy się, że bardzo dobry popyt wewnętrzny, wspierany głównie konsumpcją indywidualną, utrzyma się również w tym roku za sprawą podobnych czynników, które oddziaływały na Polaków w ubiegłym roku, takich jak spadające bezrobocie, wzrost płac oraz program 500+. A im wyższy będzie wzrost wydatków, tym szybciej będzie rósł rynek opakowań – twierdzi Błażej Żarna, wiceprezes Equity Advisors.

Popyt na opakowania nadal będzie u nas zwyżkował szybciej niż na Zachodzie, gdyż tam średnio zużywa się opakowań o wartości 300–340 euro rocznie na osobę, a w Polsce za około 100 euro mniej. Wreszcie siłą napędowa dla branży pozostanie eksport. Firmy pozyskują nie tylko coraz więcej zamówień na same opakowania, ale również zamówień z innych polskich firm, które z kolei swoje wyroby wysyłają na eksport.

– W związku z dominującymi trendami największy udział we wzroście rynku w najbliższych latach będzie mieć produkcja opakowań papierowych i tekturowych. Drugim surowcem, którego wzrost wyprzedzi cały rynek, jest plastik – mówi Dawid Michalik, prezes Equity Advisors.

Obecnie dominującym surowcem do produkcji opakowań w Polsce są tworzywa sztuczne. Powstaje z nich aż połowa tego typu wyrobów. Jedna czwarta to opakowania papierowe, a pozostała część jest wytwarzana z metalu, szkła i drewna.

Dużo przejęć

O ponadprzeciętnych zwyżkach przychodów ze sprzedaży opakowań mówią również przedstawiciele branży. – Celem Gekoplastu jest zwiększanie skali sprzedaży opakowań w szybszym tempie niż prognozy dla całego rynku. Mamy zdywersyfikowane branżowo grono klientów, pozyskujemy też nowych – mówi Piotr Górowski, prezes Gekoplastu. Największy producent płyt z tworzyw sztucznych w Europie Środkowo-Wschodniej duży potencjał widzi m.in. w segmencie motoryzacyjnym.

Equity Advisors przeanalizował też akwizycje w branży opakowaniowej. Z jego raportu wynika, że w latach 2010–2016 w Europie Centralnej i Wschodniej nasz kraj odpowiadał za 1/3 wartości przejęć i fuzji. W Polsce zidentyfikowano 36 transakcji o łącznej wartości 599 mln euro, najwięcej w segmencie opakowań papierowych.

Wartość polskiego rynku opakowań wyniosła w ubiegłym roku 35,5 mld zł – szacuje w najnowszym raporcie Equity Advisors, firma doradcza specjalizująca się w pozyskiwaniu dla przedsiębiorstw kapitału na rozwój i inwestycje oraz w transakcjach fuzji i przejęć. Z jej danych wynika, że w ostatnich latach branża rosła średnio co roku o 5,8 proc. W następnych latach oczekiwana jest jednak wyższa dynamika, bo wynosząca 6,8 proc. rocznie. W efekcie wartość polskiego rynku w 2020 r. powinna wzrosnąć do ponad 46 mld zł.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!