Bruksela ostrzega przez zakazem diesli w miastach

Zakazanie wjazdu pojazdom z dieslami do miast europejskich mogłoby zaszkodzić inwestowaniu przez producentów w pojazdy o zerowej emisji spalin — ostrzegła komisarz ds. przesyłu ministrów transportu krajów UE.

Publikacja: 23.07.2017 14:43

Bruksela ostrzega przez zakazem diesli w miastach

Foto: Bloomberg

W wysłanym do nich piśmie Elżbieta Bieńkowska stwierdziła, ze nie byłoby korzyści z załamania się rynku samochodów z dieslami, a krótkoterminowa uwagę należy skupić na zmuszeniu producentów do obniżenia emisji tlenków azotu do norm obowiązujących w Unii.

„Jestem przekonana, że powinniśmy w Europie szybko zmierzać ku pojazdom o zerowej emisji, ale decydenci polityczni i przemysł nie mogą być zainteresowani szybkim upadkiem rynku diesli w Europie na skutek lokalnych zakazów jazdy nimi. Pozbawiłoby to jedynie przemysł niezbędnych funduszy na inwestycje w pokazy o zerowej emisji" — stwierdziła pani komisarz w piśmie datowanym 17 lipca.

Trzy duże niemieckie firmy samochodowe inwestowały dużo w technologię diesli, która zapewnia skuteczniejsze wykorzystanie paliwa i daje mniej dwutlenku węgla od silników benzynowych. Jednak od czasu Dieselgate w Volkswagenie zaniepokojenie z powodu skażenia spalinami doprowadziło do kontrolowania całego sektora motoryzacji, szczególnie diesli na emisję tlenków azotu.

Komisarz Bieńkowska oświadczyła też w piśmie, że jest zaniepokojona przekroczeniem przez Audi i Porsche norm emisji spalin, stwierdzonym niedawno przez prokuraturę, a nie przez organy nadzoru pojazdów i transportu.

Zaapelowała o usunięcie z europejskich dróg wszystkich pojazdów o nadmiernej emisji tlenków azotu, ale stwierdziła, że winna to być dobrowolna akcja producentów. Pani komisarz nie wspomniała o perspektywie powołania unijnej agencji ds. testowania, jeśli krajowe organy nie będą w stanie wykrywać pojedynczych przypadków oszukiwania w testach.

Zdaniem eksportów pismo przesłane ministrom świadczy, że pani komisarza ustąpiła wobec postulatów producentów. „Jej pismo zawierało pewne istotne stwierdzenia, wskazujące naszym zdaniem, że lobbyści na rzecz branży motoryzacyjnej zanotowali sporą wygraną — stwierdził w nocie analityk z Bernsteina, Max, Warburton. — Argumentowali, że karanie czy zakazywanie diesli przyniosłoby szkody branży i pracownikom, zaszkodziłoby staraniom firm w zmniejszeniu dwutlenku węgla oraz właścicielom obecnych pojazdów".

W wysłanym do nich piśmie Elżbieta Bieńkowska stwierdziła, ze nie byłoby korzyści z załamania się rynku samochodów z dieslami, a krótkoterminowa uwagę należy skupić na zmuszeniu producentów do obniżenia emisji tlenków azotu do norm obowiązujących w Unii.

„Jestem przekonana, że powinniśmy w Europie szybko zmierzać ku pojazdom o zerowej emisji, ale decydenci polityczni i przemysł nie mogą być zainteresowani szybkim upadkiem rynku diesli w Europie na skutek lokalnych zakazów jazdy nimi. Pozbawiłoby to jedynie przemysł niezbędnych funduszy na inwestycje w pokazy o zerowej emisji" — stwierdziła pani komisarz w piśmie datowanym 17 lipca.

Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił