Reklama

Rodzina Benettonów zainteresowana Ducati

Rodzina włoskich przemysłowców konkuruje z firmami motocyklowymi i funduszami wykupującymi firmy o przejecie kontroli nad włoską marką Ducati, którą grupa Volkswagena chce sprzedać.

Publikacja: 24.07.2017 10:12

Rodzina Benettonów zainteresowana Ducati

Foto: Bloomberg

Volkswagen kontrolujący Ducati za pośrednictwem Audi, otrzymał kilka wstępnych propozycji od Edizione Holding, nośnika inwestycyjnego rodziny Benettonów, które wyceniają producenta motocykli Monster na 1,2 mld euro.

Ducati założona w 1926 r. w Borgo Panigale, na przedmieściach Bolonii produkowała początkowo lampy próżniowe i inne komponenty radiowe, jej fabryka działała podczas II wojny mimo kilku bombardowań, po wojnie rozszerzyła zakres produkcji, a następnie przestawiła się na jednoślady. W 2012 r. kupiło ją Audi.

Volkswagen zamierza sprzedać kilka aktywów, w tym filię układów przenoszenia napędu Renk, aby sprostać konsekwencjom finansowym skandalu z emisjami spalin w Stanach.

Oprócz Włochów, oferty na Ducati złożyły amerykański fundusz inwestycyjny Bain Capital, który jest akcjonariuszem producenta skuterów śnieżnych Ski-Doo — BRB i dwie indyjskie firmy produkujące motocykle: Eicher Motors kontrolująca brytyjską Royal Enfield i Bajaj Auto. Wśród kandydatów do kupna znajduje się także amerykańska Polaris Industries, właściciel marki Victory Motorcycle.

Wśród funduszy zajmujących się wykupem firm, sanacją i sprzedawaniem ich znajdują się dawny właściciel Ducati, Investindustrial, CVC Capital Partners, Advent i PAI.

Reklama
Reklama

Krótka lista kandydatów w ramach drugiego etapu postępowania aukcyjnego powinna być znana w tych dniach — stwierdziło dwóch z kilku informatorów. Volkswagenowi doradza w tej procedurze firma Evercore. Gdyby Edizione Holding udało się przejść do drugiego etapu, to będzie starał się utworzyć konsorcjum z inwestorem finansowym.

Problem ceny

Wycena Ducati dochodząca do 1,2 mld euro, wynikająca z przelicznika ponad 10-krotnego zysku operacyjnego ok. 100 mln euro, może okazać się za dużą dla funduszy zajmujących wykupem firm, bo nie mogą liczyć na synergie, jakich spodziewają się producenci jednośladów. Założyciel Investindustrial, Andrea Bonomi, który sprzedał w 2012 r. Ducati Niemcom za ok. 860 mln euro, myśli poważnie o odzyskaniu tej marki — stwierdził jeden z informatorów.

Chińska Loncin Motors znajdowała się w gronie firm z branży zainteresowanych początkowo Ducati, podobnie jak Harley-Davidson, ale ta ostatnia wycofała się ze względu na cenę wywoławcza włoskiej firmy, a nie można było potwierdzić, czy Chińczycy stanęli do aukcji.

Szef Volkswagena, Matthias Müller podchodzi poważnie do kwestii zmniejszenia wielkości swej grupy, ale sprzedaż Ducati będzie wymagać zgody wpływowych związków zawodowych, które mają połowę miejsc w 20-osobowej radzie nadzorczej, a ostatnio wypowiedziały się przeciwko sprzedaży. Oczekuje się, że Volskwagen podejmie ostateczną decyzję na podstawie kilku czynników, nie tylko ceny; będzie mu zależeć na zawarciu prostej transakcji mającej poparcie związków.

Volkswagen kontrolujący Ducati za pośrednictwem Audi, otrzymał kilka wstępnych propozycji od Edizione Holding, nośnika inwestycyjnego rodziny Benettonów, które wyceniają producenta motocykli Monster na 1,2 mld euro.

Ducati założona w 1926 r. w Borgo Panigale, na przedmieściach Bolonii produkowała początkowo lampy próżniowe i inne komponenty radiowe, jej fabryka działała podczas II wojny mimo kilku bombardowań, po wojnie rozszerzyła zakres produkcji, a następnie przestawiła się na jednoślady. W 2012 r. kupiło ją Audi.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Reklama
Reklama