Rodzina Benettonów zainteresowana Ducati

Rodzina włoskich przemysłowców konkuruje z firmami motocyklowymi i funduszami wykupującymi firmy o przejecie kontroli nad włoską marką Ducati, którą grupa Volkswagena chce sprzedać.

Publikacja: 24.07.2017 10:12

Rodzina Benettonów zainteresowana Ducati

Foto: Bloomberg

Volkswagen kontrolujący Ducati za pośrednictwem Audi, otrzymał kilka wstępnych propozycji od Edizione Holding, nośnika inwestycyjnego rodziny Benettonów, które wyceniają producenta motocykli Monster na 1,2 mld euro.

Ducati założona w 1926 r. w Borgo Panigale, na przedmieściach Bolonii produkowała początkowo lampy próżniowe i inne komponenty radiowe, jej fabryka działała podczas II wojny mimo kilku bombardowań, po wojnie rozszerzyła zakres produkcji, a następnie przestawiła się na jednoślady. W 2012 r. kupiło ją Audi.

Volkswagen zamierza sprzedać kilka aktywów, w tym filię układów przenoszenia napędu Renk, aby sprostać konsekwencjom finansowym skandalu z emisjami spalin w Stanach.

Oprócz Włochów, oferty na Ducati złożyły amerykański fundusz inwestycyjny Bain Capital, który jest akcjonariuszem producenta skuterów śnieżnych Ski-Doo — BRB i dwie indyjskie firmy produkujące motocykle: Eicher Motors kontrolująca brytyjską Royal Enfield i Bajaj Auto. Wśród kandydatów do kupna znajduje się także amerykańska Polaris Industries, właściciel marki Victory Motorcycle.

Wśród funduszy zajmujących się wykupem firm, sanacją i sprzedawaniem ich znajdują się dawny właściciel Ducati, Investindustrial, CVC Capital Partners, Advent i PAI.

Krótka lista kandydatów w ramach drugiego etapu postępowania aukcyjnego powinna być znana w tych dniach — stwierdziło dwóch z kilku informatorów. Volkswagenowi doradza w tej procedurze firma Evercore. Gdyby Edizione Holding udało się przejść do drugiego etapu, to będzie starał się utworzyć konsorcjum z inwestorem finansowym.

Problem ceny

Wycena Ducati dochodząca do 1,2 mld euro, wynikająca z przelicznika ponad 10-krotnego zysku operacyjnego ok. 100 mln euro, może okazać się za dużą dla funduszy zajmujących wykupem firm, bo nie mogą liczyć na synergie, jakich spodziewają się producenci jednośladów. Założyciel Investindustrial, Andrea Bonomi, który sprzedał w 2012 r. Ducati Niemcom za ok. 860 mln euro, myśli poważnie o odzyskaniu tej marki — stwierdził jeden z informatorów.

Chińska Loncin Motors znajdowała się w gronie firm z branży zainteresowanych początkowo Ducati, podobnie jak Harley-Davidson, ale ta ostatnia wycofała się ze względu na cenę wywoławcza włoskiej firmy, a nie można było potwierdzić, czy Chińczycy stanęli do aukcji.

Szef Volkswagena, Matthias Müller podchodzi poważnie do kwestii zmniejszenia wielkości swej grupy, ale sprzedaż Ducati będzie wymagać zgody wpływowych związków zawodowych, które mają połowę miejsc w 20-osobowej radzie nadzorczej, a ostatnio wypowiedziały się przeciwko sprzedaży. Oczekuje się, że Volskwagen podejmie ostateczną decyzję na podstawie kilku czynników, nie tylko ceny; będzie mu zależeć na zawarciu prostej transakcji mającej poparcie związków.

Volkswagen kontrolujący Ducati za pośrednictwem Audi, otrzymał kilka wstępnych propozycji od Edizione Holding, nośnika inwestycyjnego rodziny Benettonów, które wyceniają producenta motocykli Monster na 1,2 mld euro.

Ducati założona w 1926 r. w Borgo Panigale, na przedmieściach Bolonii produkowała początkowo lampy próżniowe i inne komponenty radiowe, jej fabryka działała podczas II wojny mimo kilku bombardowań, po wojnie rozszerzyła zakres produkcji, a następnie przestawiła się na jednoślady. W 2012 r. kupiło ją Audi.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder