W tym roku priorytetem dla firm leasingowych stało się bezpieczeństwo transakcji. Leasingodawcy zaczęli wnikliwiej analizować wnioski i wymagać dodatkowych zabezpieczeń. Podwyższone zostały zarówno wpłaty własne klientów, jak i oprocentowanie transakcji. Wzrosły także marże firm leasingowych, nawet dwu- i trzykrotnie. W przypadku używanych samochodów mogą dziś dochodzić nawet do 10 proc. [wyimek]23 mld złotych takiego finansowania mogą udzielić firmy leasingowe w tym roku. To spadek o 30 proc. w porównaniu z 2008 r.[/wyimek]
Na początku tego roku firmy leasingowe dodatkowo miały problem z finansowaniem swojej działalności. Ostatecznie zakończą ten rok niższą wartością udzielonego finansowania, ale nie będą na takim minusie, jakby wskazywały jeszcze dwa pierwsze kwartały.
Według szacunków wartość środków oddanych w leasing wyniesie w tym roku ok. 23 mld zł, o 30 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze większy spadek zanotują ich wyniki finansowe. Tylko z danych z czterech dużych spółek leasingowych wynika, że ich zysk netto spadnie o ponad 30 proc. w tym roku w porównaniu z 2008 r. Dla całej branży może to być nawet istotnie więcej. Już w ubiegłym roku spółki leasingowe miały niższy wynik niż jeszcze rok wcześniej. Jak wynika z danych GUS, zysk netto całej branży wyniósł 254,6 mln zł w 2008 r. i był o jedną czwartą niższy niż rok wcześniej.
Na wyniki firm leasingowych wpływa portfel zawartych umów w różnych okresach. W 2008 r. wzrost liczby i wartości nowych umów nie był duży, inaczej niż w 2007 r., ale wówczas dla odmiany marże były na bardzo niskim poziomie. Zastępowanie lepszego portfela słabszym następuje już więc od dwóch lat i w każdej firmie leasingowej przebiega inaczej. Jeśli oferowała niskie marże w 2007 r. i 2008 r., to po słabym 2009 r. jej wyniki będą bardzo kiepskie, a 2010 r. wcale nie musi przynieść poprawy, zwłaszcza że wpływ rezerw będzie jeszcze odczuwalny.
– Ten trudny rok dla polskiej gospodarki nasza spółka zamknie bez strat. Niemniej jednak ze względu na zwiększone rezerwy wynik finansowy będzie mniejszy niż w 2008 r. Wiele firm z branży może mieć jednak straty ze względu na ryzyko kredytowe – ocenia Krzysztof Famulski, członek zarządu VB Leasing Polska.